Kikker ontleden

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 113

Kikker ontleden

Kan iemand mij misschien vertellen, hoe ze kikkers doodmaken op school,

als ze die gaan ontleden?

Want het is zielig als ik ze moet vergiftigen of uithongeren.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: Kikker ontleden

elektrische schok, ze zijn binnen een milliseconde dood.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: Kikker ontleden

Ik wist niet dat dit nog op scholen werd gedaan.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 1.259

Re: Kikker ontleden

Ik wist niet dat dit nog op scholen werd gedaan.


In Nederland mag het niet meer, Misschien in Belgie nog wel...Het zal mij tenminste niks verbazen :shock:

Re: Kikker ontleden

dat werd toch met een stofje gedaan. Voordat ze naar school worden afgevoert stoppen de kikker (wat ik persoonlijk super besten vind) in een kamer/ruimte waar ze dan een stof los laten. Als de kikker dat in ademt dan gaat hij snel en pijnloos dood. :shock: ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.259

Re: Kikker ontleden

Waarschijnlijk ether of Chloroform dan

Re: Kikker ontleden

Volgens mij is dit gelukkig in Nederland EN Belië verboden.

Als men dan toch moet :shock: dicekteren, dan heb ik liever dat ze een dood konijn nemen (dat is sowiso dood als je het bij de slager, ... gaat halen). Of dat men organen van bij de slager disecteerd!

Gebruikersavatar
Berichten: 481

Re: Kikker ontleden

BELACHELIJK!!

Er is tegenwoordig genoeg materiaal om die kikkers gewoon te laten.

zie:

http://www.froguts.com/flash_content/index.html#main
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: Kikker ontleden

Wouter_Masselink schreef:Ik wist niet dat dit nog op scholen werd gedaan.


In Nederland mag het niet meer, Misschien in Belgie nog wel...Het zal mij tenminste niks verbazen :shock:


Hey, wat wil je daar nu mee zeggen. Ik woon in Belgie.

We hebben in de lessen biologie al een varkensoog en varkenshersenen opengesneden. Die heeft de meester bij de docent gaan halen.

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: Kikker ontleden

Kikkerbillen staan nog altijd op de kaart in vele restaurants dus ik begrijp niet waarom het voor een leraar verboden zou zijn ze open te snijden, terwijl een kok dit wel mag.
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Berichten: 704

Re: Kikker ontleden

vind het toch stom om te dissecteren. Ja, het verschaft inzicht in de anatomie, maar dat kun je ook met behulp van plastic modellen bekijken bijvoorbeeld.

Berichten: 168

Re: Kikker ontleden

Als ik het mij goed herhinner is dit ook verboden in België. Op de unief van Gent wordt dit dan ook niet meer gedaan. Maar mij is verteld dat men het nog wel deed in Leuven. (?)

Re: Kikker ontleden

jazeker, ik heb vorig jaar het genoegen gehad op universiteit een rat en een worm te dissecteren. Ik zie dan ook niet in waarom men het met een kikker niet zou mogen. het is didactisch zeker verantwoord omdat anatomie niet gaat om plaatjes herkennen, maar om ruimtelijk inzicht te krijgen in de structuren van een lichaam. hierbij is het niet genoeg gewoon je anatomische atlas van buiten te studeren. daarom moeten studentne geneeskunde ook menselijke lijken dissecteren... die zijn uiteraard op vrijwillige basis ten dienste gesteld van de wetenschap :shock:

Re: Kikker ontleden

de kikker is beschermd, daarom mag dat eigenlijk niet. Maar gelukkig is er wel de rat, de haring, de haai, het kuiken, de zeeprik... :shock:

Re: Kikker ontleden

Ik hou van ontleden. Biologie rules als je zoiets gaat doen. Maar wij hebbuh altijd harten en longen enzo. DIe komen meestal van een slachterij af. Dus wij doen het niet met kikkers.

Reageer