Twee hierarchiebegrippen

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 474

Twee hierarchiebegrippen

Ik doe een studie, in het boek staat de volgende zin:

Het begrip hierarchie moet hier overigens niet verward worden met het sociale begrip hierarchie: waar over onder- en bovenschikking gesproken wordt. Weliswaar is er een relatie tussen beide hierarchiebegrippen in die zin dat de opbouw van de organisatie in posities en eenheden samenvalt met de hierarchie van het management, maar het gaat om twee onderscheiden hierarchiebegrippen.

Wat is nu het verschil tussen de twee begrippen? Ook in het management heb je toch onder- en bovenschikking?
[center]Every day is a gift, that's why they call it 'the present'.[/center]

Berichten: 954

Re: Twee hierarchiebegrippen

Hoi Hari,

Ja, dat is inderdaad verwarrend. Er wordt namelijk wel gezegd wat het niet is maar niet wat het wel is. Uit welk boek is deze zin afkomstig?

Waar het hier overigens over zou kunnen gaan is het onderscheid tussen de formele structuur van de organisatie (de verdeling in posities en eenheden) en de informele. Maar, dat is een schot in de lucht.

Berichten: 1.425

Re: Twee hierarchiebegrippen

Dan doe ik ook maar een slag in de lucht. In een organisatie heb je een structuur van functies en taken en een structuur van mensen. Deze overlappen elkaar maar zijn niet hetzelfde. Dit geldt niet in de katholieke kerk (waar het begrip hiërachie meen ik vandaan komt) en niet in het leger maar wel in veel andere organisaties.

Zo heeft Adpruys een hogere rang dan Ferry in dit subforum (raar maar waar). In andere secties van dit forum heeft Ferry echter meer te vertellen.
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going



While you see a chance take it

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Twee hierarchiebegrippen

Hari schreef:Het begrip hiërarchie moet hier overigens niet verward worden met het sociale begrip hiërarchie: waar over onder- en bovenschikking gesproken wordt..........

1) Wat is nu het verschil tussen de twee begrippen? 2) Ook in het management heb je toch onder- en bovenschikking?
Wat betekenen deze begrippen eigenlijk? Wordt uit de volledige tekst een en ander duidelijk?

Vraag is niet aan Hari die blijkbaar halvelings met dezelfde vraag zit    (1) duidt op vraag, 2) op halvelings weten).

Ferry, bedoel jij met informele hiërarchie wat ik ken als natuurlijke hiërarchie (natuurlijk gezag gerelateerd aan kennis en/of persoonlijkheidseigenschappen) ?

.
Eric

Berichten: 474

Re: Twee hierarchiebegrippen

De quote komt uit: kennismaking met de organisatiekunde van de Open Uni.

Ik heb het geheel nog eens goed bestudeert en we hebben het in het hoofdstuk vooral over prucedurestructuren (ablauf) en positiestructuren (Aufbau).

Nu ontstaat er een klein licht (zeer klein) in deze twee structuren vindt men niet per se een boven en een onderschikking (toch iritant als men dan het woord hierarchie gebruikt, dit doet de onder en de bovenschikking vermoeden).

Maar nu begrijp ik het sociale begrip hierarchie niet... Of zou dit terug verwijzen naar 2 hoofdstukken eerder naar de opkomst van de sociotechniek. Bij de sociotechniek staat de afstemming van het sociale en het technische ontwerp van de organisatie centraal.

Vind ik zelf wel wat ver gezocht, maar niet onmogelijk...
[center]Every day is a gift, that's why they call it 'the present'.[/center]

Berichten: 954

Re: Twee hierarchiebegrippen

Even snel een wiki-antwoord voor het onderscheid tussen formele en informele organisatie

Berichten: 1.425

Re: Twee hierarchiebegrippen

Wat bedoeld wordt zou kunnen zijn: bij de structuur die je zou kunnen uittekenen uit de procedures (planning uitvoering en controle) valt niet altijd dezelfde hiërarchische relaties te ontdekken als uit de statische structuur.

Het hoofd marketing kan een plan getorpedeerd zien door de accountant maar heeft daarmee niet een lagere rang.

Misschien zou het verhelderend zijn om de voorgaande alinea weer te geven.
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going



While you see a chance take it

Berichten: 474

Re: Twee hierarchiebegrippen

Misschien zou het verhelderend zijn om de voorgaande alinea weer te geven.
bij deze:

(het eerste woordje 'ook' verwijst naar structuren)

Ook organisaties zijn hierarchisch opgebouwd in de zin van systemen die uit deelsystemen bestaan. Kijken we naar de positiestructuur (aufbau) van organisaties, dan zien we vaak de onderneming die uit een aantal divisies of werkmaatschappijen is opgebouwd, die vervolgens in afdelingen uiteenvallen waarin diverse functies passen.

Ook in de procedurestructuren van organisaties (ablauf) vinden we deze hierarchie. Het primaire proces (werkstromen) is op gebouwd uit bewerkingen die tot grotere taken zijn samengevoegd die bijeengebracht zijn in grotere gehelen, et cetera. In planningsprocessen vindt men plannen, deelplannen en detailleringen daarvan. begrotingen en boekhoudingen zijn evenzo op een hierarchische manier gestructureerd.

Het begrip hierarchie moet hier overigens niet verward worden met het sociale begrip hierarchie: waar over onder- en bovenschikking gesproken wordt. Weliswaar is er een relatie tussen beide hierarchiebegrippen in die zin dat de opbouw van de organisatie in posities en eenheden samenvalt met de hierarchie van het management, maar het gaat om twee onderscheiden hierarchiebegrippen.
[center]Every day is a gift, that's why they call it 'the present'.[/center]

Berichten: 1.425

Re: Twee hierarchiebegrippen

Systemen die uit deelsystemen bestaan. Dat wordt hier onder het begrip hiërarchie verstaan. Of de deelsystemen nu onder, boven of naast de systemen en andere deelsystemen waarvan ze deel uitmaken staan is niet aan de orde (naast het sociale begrip hiërarchie die wel hogere en lagere functies kent).

De laatste zin is wat mij betreft het moeilijkst: de systemen met hun deelsystemen (men heeft het hier over grote organisaties) vallen allemaal uiteindelijk wel onder iemands verantwoordelijkheid binnen de directie en maken aldus ook deel uit van de sociale hiërarchie.
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going



While you see a chance take it

Berichten: 954

Re: Twee hierarchiebegrippen

Wat het ook betekent, het is in ieder geval verschrikkelijk slecht geschreven. Een hiërarchie = systemen die uit deelsystemen bestaan, jaja. Zeg dan gewoon dat een organisatie is opgebouwd uit eenheden, zoals afdelingen, teams en individuen en dat productiestructuren zijn opgedeeld in deelhandelingen, of wat dan ook.

Berichten: 474

Re: Twee hierarchiebegrippen

He bednkt, ik heb er wat aan:

wat ik nu begrijp is:

De hierarchie die bedoeld wordt is datgene wat het complete systeem is. en dit kan bestaan uit deelsystemen etc.

De sociale hierarchie is 'gewoon' de organogram van het bedrijf.
[center]Every day is a gift, that's why they call it 'the present'.[/center]

Reageer