Middelpunt bestaande cirkel vinden

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Middelpunt bestaande cirkel vinden

Probleem: Hoe vind ik exact het middelpunt van een bestaande cirkel.

Situatie: Een kantoorgebouwzijn cirkelvormige kamers van ongeveer diameter 6 meter, waarvan ik het middelpunt moet bepalen, om later een cirkel van een kleinere diameter in uit te zetten om gyprocwanden te plaatsen.

groeten, Guy

Berichten: 582

Re: Middelpunt bestaande cirkel vinden

2 diameters tekenen, et voila, snijpunt = middelpunt.

Berichten: 503

Re: Middelpunt bestaande cirkel vinden

2 diameters tekenen, et voila, snijpunt = middelpunt.
de grootste afstand tussen 2 punten op de cirkel is een diameter

Berichten: 3

Re: Middelpunt bestaande cirkel vinden

guykes schreef:Probleem: Hoe vind ik exact het middelpunt van een bestaande cirkel.

Situatie: Een kantoorgebouwzijn cirkelvormige kamers van ongeveer diameter 6 meter, waarvan ik het middelpunt moet bepalen, om later een cirkel van een kleinere diameter in uit te zetten om gyprocwanden te plaatsen.

groeten, Guy
Das één manier maar die wist ik al toch bedankt, ik zoek er dus een exactere manier voor. Ik geloof dat er iets is van 3 driehoeken in de cirkel te tekenen en dat die snijpunten dan het middelpunt zouden vormen maar ik vind de juist manier van werken niet terug.

Berichten: 4.246

Re: Middelpunt bestaande cirkel vinden

Das één manier maar die wist ik al toch bedankt, ik zoek er dus een exactere manier voor. Ik geloof dat er iets is van 3 driehoeken in de cirkel te tekenen en dat die snijpunten dan het middelpunt zouden vormen maar ik vind de juist manier van werken niet terug.
Teken twee koordes; het snijpunt van de middelloodlijnen van de twee koordes is het middelpunt van de cirkel.
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Middelpunt bestaande cirkel vinden

Kan je een tek maken en aangeven wat dan belangrijke (meetbare) ptn zijn?

Berichten: 3

Re: Middelpunt bestaande cirkel vinden

Teken twee koordes; het snijpunt van de middelloodlijnen van de twee koordes is het middelpunt van de cirkel.
Bedankt, dit is de oplossing die ik dus zocht ze, en dan nog zeker omdat de bestaande cirkel maar voor 3 kwart compleet is.

Dikke merci voor de hulp allemaal.

Reageer