Gemorst natronloog

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Gemorst natronloog

Bij ons is een frequentieregelaar ter reparatie gebracht waar natronloog binnengelopen is.

De regelaar is hierdoor defect geraakt. En de klant wil deze gerepareerd hebben.

Maar mijn vraag is, wat zijn de gevaren bij het schonmaken van dit apparaat.

Het loog is nu opgedroogd, maar er zit dus wel een residu op diverse onderdelen.

Normaal gesproken reinigen wij het inwendige van deze apparaten met alcohol.

Bij voorbaat dank voor een reactie.

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Gemorst natronloog

Als je er verstandig mee omgaat is het niet zo gevaarlijk.

Zolang je het niet in je ogen of longen krijgt is er weinig aan de hand.

Krijg je het op je huid zal het wat zeepig aanvoelen en kan je irritatie krijgen.

Als je het meteen wegspoelt met veel water is er niks aan de hand.

Als het een fijn poeder is moet je wel heel erg oppassen met inademing.

Vermijdt in ieder geval langdurig contact want het is een bijtende stof.

Je kan het poeder gewoon weer oplossen in (veel) water.

Dit wordt wel warm maar gaat niet koken ofzo.

Toch even het chemiekaartenboek erbij gepakt voor de zekerheid:

Natriumhydroxide (opgelost in water is dit natronloog).

Opruimen gemorst produkt:

Draag handschoenen, laarzen, filtermasker type P2 en gelaatscherm.

Gemorst product zorgvuldig opscheppen.

Restant onschadelijk maken met 5% zwavenzuur (pas op voor de reactie).

Reactieprodukt verwijderen met water. Spoelwater afvoeren naar riool.
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Gemorst natronloog

Wat in het chemiekaartenboek staat zal best kloppen, maar ik vind dit redelijk "over the top". Waarschijnlijk is er wat witte aanslag aan de binnenkant van het apparaat. Het beste schoonmaken met een nat tissue, en eventueel herhalen. Veiligheidsbril is wel aan te raden, net als handschoenen. Maar als je met de blote handen werkt, kan ook maar dan wel zoals hierboven gezegd is bij aanraking even afspoelen met water.

Oftewel, wat je normaal doet met alcohol kun je bij natriumhydroxide met water doen.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Gemorst natronloog

Wat in het chemiekaartenboek staat zal best kloppen, maar ik vind dit redelijk "over the top".
Klopt, die veiligheids dingen zijn altijd erg overdreven.

Maar better safe than sorry, en als het misgaat kan je niemand de schuld geven.

Zelf raak ik het ook wel eens per ongeluk aan (Poeder en 10M loog) en meer dan een zeepig gevoel heb je er niet van.

De moeite niet om handschoenen voor te pakken, maar ik spoel het dan ook meteen weg.
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Gemorst natronloog

Wat in het chemiekaartenboek staat zal best kloppen, maar ik vind dit redelijk "over the top". ..//..
Dalton schreef:Klopt, die veiligheids dingen zijn altijd erg overdreven.

..//..
In zoverre, als er een paar liter van die troep in een afgesloten niet al te grote ruimte gemorst is zijn de genoemde maatregelen zéker niet overdreven. Als er een paar milliliter over tafel gaat wél. Ze kunnen lastig alle mogelijke scenario's kunnen gaan voorzien.

De veiligheidsbladen kennen de wetten van Murphy.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: Gemorst natronloog

Tja, het is natuurlijk logisch dat de voorzorgen bij het morsen van een borrelglaasje anders zijn dan die voor het omstoten van een barrel vol - kun je niemand kwalijk nemen.

Als dat morsen enige tijd geleden is gebeurd kun je er overigens vanuit gaan dat het loog goeddeels met CO2 uit de lucht heeft gereageerd tot onschuldig natriumcarbonaat. Dat kan met water lastiger te verwijderen zijn dan NaOH, maar kent geen noemenswaardige veiligheidsproblemen.

Dat wegreageren heeft geen harde garantie verder, dus toch best voorzorgen nemen om contact met in ieder geval ogen, en indien mogelijk huid, te voorkomen.
Victory through technology

Reageer