Glucose energielevering bij normale inspanning (rust)

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Glucose energielevering bij normale inspanning (rust)

Hallo allemaal,

Ik zit met de volgende vraag:

Hoe levert glucose energie aan ons lichaam bij normale inspanning??

Uit pure interesse ben ik benieuwd hoe dat in zijn werk gaat.

Ik kan me voorstellen dat dat niet opdezelfde manier gaat als bij intensieve inspanningen zoals bv sport.

Of toch wel??

Alvast bedankt!!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Glucose energielevering bij normale inspanning (rust)

Essie schreef:Hallo allemaal,

Ik zit met de volgende vraag:

Hoe levert glucose energie aan ons lichaam bij normale inspanning??

Uit pure interesse ben ik benieuwd hoe dat in zijn werk gaat.

Ik kan me voorstellen dat dat niet opdezelfde manier gaat als bij intensieve inspanningen zoals bv sport.

Of toch wel??
Dat gaat precies op dezelfde manier: Glycolyse > Citroenzuurcyclus > Oxidatieve Fosforylering

Het aanbod van zuurstof en glucose is afhankelijk van de vraag, niet andersom. Als cellen meer glucose verbranden

en zuurstof nodig hebben, zal er meer bloed naar de spieren gaan om dit te verzorgen.

Het enige dat anders is bij lage inspanning i.t.t. hoge inspanning is dat er (waarschijnlijk) voldoende glucose en zuurstof

beschikbaar is waardoor een aantal mechanismen niet optreedt:

- geen verhoogde cardiac output (hartfrequentie en contractie blijven normaal) en ademhaling

- geen of verminderde glycogenolyse in de lever en spieren

- geen of verminderde gluconeogenese in de lever (en nieren)

Vaak heb je een bij zware inspanning ook dat het zuurstofaanbod ontoereikend is, waardoor de oxidatieve fosforylering niet kan plaatsvinden en er door aerobe dissimilatie (lactaatvorming) toch wat extra energie wordt gevormd. Dit zul je vanzelfsprekend niet hebben bij een lage inspanning.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Glucose energielevering bij normale inspanning (rust)

Aan je vraagstelling te zien weet je niet zo heel veel van het onderwerp dus denk ik dat ik even een stapje terug doe tov de vorige post.

Glucose ondergaat globaal gezien drie processen in de cel, die beiden leiden tot het vrijkomen van bruikbare energie.

Ik zeg bruikbare ernergie omdat lang niet alles te gebruiken is. De energie die vrij komt bij glycolyse wordt opgeslagen in energiepakketjes: ATP. Dit is een molecuul dat je mag zien als geld: waar in het lichaam je ook zit, het is een geldig 'betaalmiddel' voor processen die energie kosten.

Stap 1 is dat glucose wordt opgesplitst in twee stukken. Dit noemen we glycolyse (bovenste plaatje: glucose wordt twee pyruvaat-moleculen). Hierbij komt niet zo gek veel energie vrij..

Stap 2 is de citroenzuurcyclus en deze levert al wat meer ATP, maar vooral NADH (in het plaatje staat het als NADH, H+). Deze NADH gaat de volgende cyclus in:

Stap 3: oxidatieve fosforylering. Deze cyclus gebruikt NADH om meer ATP te maken. Nu moet je even weten dat ADP + P weer ATP wordt en NADH wordt weer NAD.

Dus: het 'arme' molecuul ADP wordt een 'rijk' molecuul ATP

NAD wordt NADH en wordt daarna weer gebruikt om meer ATP te maken van ADP.

..is dat te volgen voor een leek? :D

Zo niet horen we het graag, maar stel dan een specifiekere vraag aub, anders is het lastig antwoord geven voor ons (het is nogal wat materie en dat is een hoop werk om iemand uit te leggen).
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 43

Re: Glucose energielevering bij normale inspanning (rust)

Om specifiek te zijn, pure glucose zelf wordt voornamelijk gebruikt is de hersenen, of opgeslagen in de lever onder de vorm van glycogeen. Veel pathways in je lichaam gebruiken afgeleide producten van glucose voor energievoorziening (vooral ATP). vb.: glucose-6-fosfaat bij glycolyse

Je lichaam heeft veel verschillende pathways om energie te maken en kan verschillende moleculen gebruiken in deze pathways om uiteindelijk energie te bekomen.

Houdt voor ogen dat:

1. je lichaam moleculen in elkaar kan omzetten (vb.: suikerafgeleiden in vet(zuur)moleculen) en zo op verschillende plaatsen in je lichaam/cellen kan gebruiken in verschillende pathways

2. je lichaam de pathways dynamisch gebruikt, dus hoe actief een pathway is hangt af van wat jij eet en drink, en welke pathways het lichaam nodig heeft of kan gebruiken om dat af te breken (vb.: veel suikers vs veel vetten vraagt andere pathways)

3. je lichaam altijd dezelfde pathways gebruikt tijdens rust en inspanning, maar dat de pathways actiever zullen zijn tijdens inspanningen omdat er dan meer energie moet worden voorzien om bvb. je spieren te laten samentrekken en je longen harder te laten ademen

Berichten: 247

Re: Glucose energielevering bij normale inspanning (rust)

Bovendien heeft het lichaam enkele specifieke pathways voor situaties waar er een acute nood is aan energie (creatinefosfaat), er nood is aan reducerend vermogen (o.a. hexosemonofosfaatshunt) etc....

De grootste verschillen in energiemetabolisme vind je niet tussen rust en inspanning, maar tussen gevoede en gevaste toestand.

Als je hierin echt geinteresseerd bent kan je er best een boek over gaan kopen want veel van die systemen zijn nogal complex en niet uitlegbaar op een forum ofzo :D

Reageer