onderwerp gezocht voor werkstuk over sterrenkunde/ruimtevaart

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 78

onderwerp gezocht voor werkstuk over sterrenkunde/ruimtevaart

haaj,

ik moet voor aardijkskunde een voorstelling doen van een onderwerp ivm sterrenkunde, ik had doodgraag zwarte gaten/wormgaten gedaan maar dat is al gekozen door iemand, nu had ik in gedachten de theorie van tijdreizen mbv zwarte gaten en wormgaten uiteen te zetten. maar ik vroeg me toch af of er niet een realistischer onderwerp was in die regionen van sterrenkund/ruimtevaart wat ik dan kon bespreken. want tijdreizen en wormgaten interesseren me wel héél erg, maar het lijkt me moeilijk om voor een klas een uiteenzetting te doen vanaf nul beginnend terwijl ik zelf een (geinteresseerde) leek ben...

kunnen jullie me helpen?

groeten

ps: sorry voor de chaotische opmaak en misschien hoort dit wel thuis in huistaken dat weet ik niet goed --> aan jullie om te beslissen...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: onderwerp gezocht voor werkstuk over sterrenkunde/ruimtevaart

Een wat overzichtelijker en inhoudelijk toch interessant onderwerp dus. Liefst met wat mooie plaatjesmogelijkheden, en een onderwerp dat tot de verbeelding spreekt.

Levenscyclus van de zon/sterren? Hertzsprung-Russeldiagram erbij? Nog een paar miljard jaar en voor het leven op aarde is het einde oefening??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: onderwerp gezocht voor werkstuk over sterrenkunde/ruimtevaart

Een onderwerp dat spontaan in me opkomt is 'the millenium simulation'. Dat is een simulatie van de verdeling van materie in het heelal. Daar valt heel wat over te vertellen zonder al te technisch te worden, en is denk ik zeer fascinerend: een computer berekent hoe de grootschalige structuren in het heelal tot stand komen. Aan mooie plaatjes, en videos geen gebrek, zie hier.

Een ander idee is een bespreking van exoplaneten. Zie bijvoorbeeld hier.

Over de levenscyclus van sterren kan je inderdaad zeer veel vertellen, en allicht vind je hiervan op het net het makkelijkst documentatie.

Gebruikersavatar
Berichten: 78

Re: onderwerp gezocht voor werkstuk over sterrenkunde/ruimtevaart

dank je voor de hulp: de levenscyclus van sterren lijkt me interessant, maar iemand behandeld dit al :D .

Exoplaneten daarentegen heb ik niet zien voorkomen in de lijst met gekozen onderwerpen dus ik denk dat ik daar maar eens een werkje aan ga wijden :P

hartelijk dank voor de hulp!

Gebruikersavatar
Berichten: 78

Re: onderwerp gezocht voor werkstuk over sterrenkunde/ruimtevaart

behandeld moet dus met een T zijn :D sorry!!

Reageer