Springen naar inhoud

Deelbaarheid

• Log in om te kunnen reageren

Brihaspati

Brihaspati

• >250 berichten
  • 272 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 oktober 2008 - 22:57

Een simpele vraag. Elk getal dat door 6 deelbaar is, is ook deelbaar door 2 en 3, want 2*3=6. Kunnen er ook getallen zijn die door 2 en drie deelbaar zijn, maar niet door zes, waarom wel of niet?

Veranderd door Brihaspati, 02 oktober 2008 - 22:58

I love those who can smile in trouble, who can gather strength from distress, and grow brave by reflection. 'Tis the business of little minds to shrink, but they whose heart is firm, and whose conscience approves their conduct, will pursue their principles unto death.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 oktober 2008 - 23:02

Goede vraag; wat denk je zelf?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Brihaspati

Brihaspati

• >250 berichten
  • 272 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 oktober 2008 - 23:36

Ik vroeg eerst af of elk willekeurig getal dat deelbaar is door twee andere willekeurige getallen dan ook deelbaar is door het product van die twee willekeurige getallen. Maar dat is niet zo, bijvoorbeeld 18 is deelbaar door 2 en door 6, maar niet door 12.

Misschien geld het alleen voor producten van priemgetallen?
I love those who can smile in trouble, who can gather strength from distress, and grow brave by reflection. 'Tis the business of little minds to shrink, but they whose heart is firm, and whose conscience approves their conduct, will pursue their principles unto death.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 oktober 2008 - 00:31

Je bent op de goede weg! Denk aan de hoofdstelling van de rekenkunde.

*_gast_Oscardebest_*

• Gast

Geplaatst op 06 oktober 2008 - 16:38

Ik vroeg eerst af of elk willekeurig getal dat deelbaar is door twee andere willekeurige getallen dan ook deelbaar is door het product van die twee willekeurige getallen. Maar dat is niet zo, bijvoorbeeld 18 is deelbaar door 2 en door 6, maar niet door 12.

Misschien geld het alleen voor producten van priemgetallen?

Volgens mij kan je dat altijd doen als het hoogste getal door het laagste deelbaar is, en dan zijn er telkens een paar.

Voorbeelden:

2, 4 en 8

8 is niet deelbaar door alle getallen die oneven zijn keer 4

2, 4 en 12

12 is alleen deelbaar door getallen die deelbaar door 3 zijn, en alle andere getallen die deelbaar door 4 zijn niet deelbaar door 12

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 oktober 2008 - 20:12

Het komt een beetje verwarrend over, maar als je bedoelt: deelbaar door 12 <=> deelbaar door 4 Ún door 3, dan ben ik het met je eens.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures