Deelbaarheid

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 272

Deelbaarheid

Een simpele vraag. Elk getal dat door 6 deelbaar is, is ook deelbaar door 2 en 3, want 2*3=6. Kunnen er ook getallen zijn die door 2 en drie deelbaar zijn, maar niet door zes, waarom wel of niet?
I love those who can smile in trouble, who can gather strength from distress, and grow brave by reflection. 'Tis the business of little minds to shrink, but they whose heart is firm, and whose conscience approves their conduct, will pursue their principles unto death.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Deelbaarheid

Goede vraag; wat denk je zelf?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 272

Re: Deelbaarheid

Ik vroeg eerst af of elk willekeurig getal dat deelbaar is door twee andere willekeurige getallen dan ook deelbaar is door het product van die twee willekeurige getallen. Maar dat is niet zo, bijvoorbeeld 18 is deelbaar door 2 en door 6, maar niet door 12.

Misschien geld het alleen voor producten van priemgetallen?
I love those who can smile in trouble, who can gather strength from distress, and grow brave by reflection. 'Tis the business of little minds to shrink, but they whose heart is firm, and whose conscience approves their conduct, will pursue their principles unto death.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Deelbaarheid

Je bent op de goede weg! Denk aan de hoofdstelling van de rekenkunde.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Re: Deelbaarheid

Brihaspati schreef:Ik vroeg eerst af of elk willekeurig getal dat deelbaar is door twee andere willekeurige getallen dan ook deelbaar is door het product van die twee willekeurige getallen. Maar dat is niet zo, bijvoorbeeld 18 is deelbaar door 2 en door 6, maar niet door 12.

Misschien geld het alleen voor producten van priemgetallen?
Volgens mij kan je dat altijd doen als het hoogste getal door het laagste deelbaar is, en dan zijn er telkens een paar.

Voorbeelden:

2, 4 en 8

8 is niet deelbaar door alle getallen die oneven zijn keer 4

2, 4 en 12

12 is alleen deelbaar door getallen die deelbaar door 3 zijn, en alle andere getallen die deelbaar door 4 zijn niet deelbaar door 12

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Deelbaarheid

Het komt een beetje verwarrend over, maar als je bedoelt: deelbaar door 12 <=> deelbaar door 4 én door 3, dan ben ik het met je eens.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer