Aandacht

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 32

Aandacht

Hallo,

Ik kan wel wat hulp gebruiken bij mijn profielwerkstuk over 'Aandacht'. Hopelijk kan iemand ons helpen.

Onze hoofdvraag is:

Welke verschillen in concentratie (aandacht) zien we bij mannen/vrouwen en personen met ADHD?

Nu heb ik al 1 experiment bedacht waarmee we het pecentage kunnen meten (man of vrouw) dat het beste zich kan concentreren. Namelijk een change blindness experiment. In dit onderzoek willen we met behulp van een change blindness experiment gaan uitzoeken of de aandacht van een man beter is dan die van een vrouw of andersom? En hoe de aandacht van een persoon met ADHD is ten opzichte van iemand zonder ADHD? Dit gaan we dus aan de hand van een change blindness experiment uitzoeken.

Change blindness (veranderingsblindheid) is een verschijnsel waarbij je aandacht zodanig op iets is gevestigd dat je veranderingen niet opmerkt. Mensen zijn vaak slecht in het zien van veranderingen.

Ons plan is om het percentage mannen en vrouwen te meten dat een verandering op merkt. We willen dat het percentage vrouwen dat een verandering opmerkt vergelijken met het percentage mannen. Ook willen we een aantal personen testen die ADHD hebben, om te kijken wat voor invloed dit heeft op het aandachtsysteem vergelijken met een persoon zonder ADHD. Is percentage (dat verandering opmerkt) bij mensen met ADHD hoger dan iemand zonder ADHD? We willen verschillende soorten veranderingen (bijvoorbeeld voorgrond- versus achtergrond objecten, mensen versus dingen) onderzoeken. Na afloop kunnen weten we welke veranderingen het meeste en welke het minst opvallen en ook of mannen een beter aandachtssysteem hebben dan vrouwen op dit gebied (of dat vrouwen een beter aandachtsysteem hebben dan mannen). En hoe de aandacht (concentratie) is van mensen met ADHD.

Maar we ik zou graag nog een proef willen uitvoeren om de onderzoeksvraag te testen. Heeft iemand misschien een leuk en uitvoerbaar idee dat ons pws goed aanvuld? Of ons een goede tip kan geven...

Vriendelijke groet,

Bart

Berichten: 32

Re: Aandacht

Kan niemand helpen? :D

Reageer