Massa-veersysteem

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 27

Massa-veersysteem

Hallo iedereen,

ik ben momenteel via zelfstudie een beetje fysica aan het doen en ik ben bezig met het massa-veersysteem.

Ik maak me echter de volgende 2 bedenkingen:

In men boek spreekt men constant van een horizontaal systeem (men tekent zelfs de veer en de massa op een tafel en men verwaarloost dan de wrijving).

Men vraag is nu waarom men dit zo doet? Waarom niet gewoon een veer met massa die ergens aan het plafond hangt?

De enige argumenten die ik kan bedenken is dat men zo de zwaartekracht kan wegwerken, compenseren met de normaalkracht van de tafel op de massa.

Ik heb geen idee of dit juist is?

En men andere bedenking is dat men spreekt van lineair veer systeem, bedoelt men hiermee dat de veer zich gedraagt als een "rechte" ? Dat de veer maw niet uitwijkt ? En dat de beweging dus lineair is?

of is hier een andere reden voor?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Massa-veersysteem

demike schreef:In mijn boek spreekt men constant van een horizontaal systeem (men tekent zelfs de veer en de massa op een tafel en men verwaarloost dan de wrijving).

Men vraag is nu waarom men dit zo doet? Waarom niet gewoon een veer met massa die ergens aan het plafond hangt?

De enige argumenten die ik kan bedenken is dat men zo de zwaartekracht kan wegwerken, compenseren met de normaalkracht van de tafel op de massa.
goed bedacht hoor.....
En mijn andere bedenking is dat men spreekt van lineair veer systeem,
en daarmee wordt bedoeld een veer waarbij er een lineair verband is tussen veerkracht en de indrukking (dan wel de uitrekking).<
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Massa-veersysteem

demike schreef:De enige argumenten die ik kan bedenken is dat men zo de zwaartekracht kan wegwerken, compenseren met de normaalkracht van de tafel op de massa.

Ik heb geen idee of dit juist is?
Klopt helemaal. Men laat de zwaartekrachtsbijdrage weg, zodat er slechts één kracht in het spel is. Dat vereenvoudigt het model, en redeneert makkelijker.

(wanneer zwaartekracht in de berekening wordt meegenomen, blijkt echter dat er niets verandert behalve het nulniveau, maar dat zie je wellicht later nog)
En men andere bedenking is dat men spreekt van lineair veer systeem, bedoelt men hiermee dat de veer zich gedraagt als een "rechte" ? Dat de veer maw niet uitwijkt ? En dat de beweging dus lineair is?
Ik weet niet precies wat men hiermee bedoelt (dat zouden ze toch moeten omschrijven eigenlijk), maar ik vermoed dat je gelijk hebt. Wat ook nog zou kunnen, is dat de kracht lineair is (wet van Hooke: F=-kx), oftewel een ideale veer.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Massa-veersysteem

Gewoon bijkomend aan voorgaande posts.

Een lineaire veer is een veer waarbij de krachten die de veer vervormen in een lineaire relatie zijn met de afstand dat de veer zich verplaatst (vervormd wordt).

http://id.mind.net/%7Ezona/mstm/physics/me...tialEnergy.html

Bij een lineaire veer is bij statische belasting de doorzakking direct gerelateerd aan de eigenresonantie via de formule:

fo=15.8/sqrt(d) of d=(15.8/fo)^2 waarbij

d = doorzakking is in mm

fo = resonatiefrequentie

De methode om via de doorzakking de eigenresonantie te bepalen/checken adviseer ik vaak aan "doe het zelvers" (als inschatting) bij het ontwerpen van ontkoppeling van technische apparatuur, zwevende vloeren, plafonds en dergelijke.

Op deze wijze kan ook een 'doe het zelver' enige controle hebben op toepassingen waarbij hij gegevens over dynamische stijfheid, of trillingsmeetapparatuur enz, niet kent/heeft (en meten van samendrukking/uittrekking bij lage eigenresonanties is relatief eenvoudig).

Bij veel toepassingen is de statische belasting van de veer dominant in functie van berekeningen vergeleken t.o.v. de dynamische belasting.

Zo kan een veer bestaande uit een elastisch kunststofmateriaal materiaal niet-lineair zijn.

Voorbeeld: hoe meer de veer samengedrukt is hoe stijver de veer wordt.

Dit is echter niet of minimaal van toepassing voor het practische werkingsgebied van een dergelijke veer waarbij deze ontworpen is voor een minimale tot maximale belasting waarbinnen een dergelijke veer ruwweg lineair werkt.

Een voorbeeldje van eigenschappen van een dergelijke veertype:

http://www.pyrotek.info/documents/datashee..._english_a4.pdf
Eric

Berichten: 27

Re: Massa-veersysteem

ok, bedankt allen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Massa-veersysteem

Gewoon bijkomend aan voorgaande posts.
Een lineaire veer is een veer waarbij de krachten die de veer vervormen in een lineaire relatie zijn met de afstand dat de veer zich verplaatst (vervormd wordt).
Ook wel een ideale veer genoemd dus.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer