Komt er een beurscrash

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: Komt er een beurscrash

over welke crash heb je het nu?
Over deze die er ziet aan te komen (als hij komt natuurlijk :D ).

Het punt is dat naar mijn idee de crashes zich telkens sneller opvolgen. Tussen 1929 en 1987 zat een gat van 58 jaar. Tussen 1987 en nu "amper" 21 jaar. Een crash voor 1929 kan ik me niet direct herrineren uit de geschiedenisboeken, maar zeker niet voor 1885

Bovendien je moet de beurs volgens mij op een langere termijn dan een enkele dag bekijken.
beurs2.PNG
beurs2.PNG (23.36 KiB) 343 keer bekeken
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Komt er een beurscrash

Dat is natuurlijk een leuk hypothese, maar hoe was deze beurscrash eigenlijk in Nederland? Was dat ook zo'n vrije val toen in 1929? Verder kan ik me de crash van het verre oosten nog herinderen ergens in de 90'er jaren. De 'crash' in de 70-er jaren door de prijs van olie die ineens omhoog schoot, etc.

Het punt is wel dat men sindsdien veel meer geglobaliseerd is, een crash in europa heeft dus zijn effect in het verre oosten en in amerika, en vice versa. Bedrijven zijn allemaal de landsgrenzen overgestoken en vormen een net.

Vooral omdat het hier banken betreft, die sowieso over de hele wereld opereren, is het een mondiale beurscrash.

Berichten: 597

Re: Komt er een beurscrash

[quote='Vladimir Lenin' post='457783' date='21 October 2008, 16:34']Over deze die er ziet aan te komen (als hij komt natuurlijk :D ).

de crash is er al geweest hoor een paar weken geleden

hopelijk komt er geen 2de crash op korte termijn
Voorheen bekend onder de gebruikersnaam "Fabrice Macours".

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: Komt er een beurscrash

Nou, ik heb nog geen formule hehoord, waaraan een gebeurtenis moet voldoen om een crash te zijn, ik wil maar zeggen dat een crash een relatief begrip is. Wanneer spreekt men over een crash, en wanneer niet?
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Berichten: 597

Re: Komt er een beurscrash

voglens wiki :

Een beurskrach of beurscrash is een plotselinge sterke schoksgewijze daling van de koersen van een aanzienlijk deel van de aandelen op de effectenbeurs.

Een beurskrach is wat anders dan een zogeheten bearmarkt, waarbij koersen over langere tijd gestaag dalen. Een beurskrach is een kwestie van dagen, terwijl een dalende markt lang aan kan houden. Een markt waarbij de prijzen langzaam steeds verder dalen zonder grote schokken noemt men ook wel een sluipcrash. Doordat de twee bekendste gevallen van een beurscrash plaatsvonden in de maand oktober associeert men in beurskringen deze maand nog steeds met crashes. Er is geen duidelijke kwantitatieve definitie voor het onderscheid van een krach en een gewone beursdaling. Globaal genomen gaat men uit van een daling van tien procent of meer in een paar dagen, waarbij er daarnaast sprake is van paniek. Een krach hoeft niet plaats te vinden in een bearmarkt: de krach van 1987 vond plaats in een opgaande markt. De grote daling van de Japanse markt in de jaren negentig verliep daarentegen zonder enige afzonderlijke krach.
Voorheen bekend onder de gebruikersnaam "Fabrice Macours".

Reageer