MO-diagram van dizuurstof

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 88

MO-diagram van dizuurstof

Goeieavond,

Afbeelding

Ik heb een vraag ivm het molecuulorbitaal-diagram van O2.

Ik snap niet waarom je voor de p-orbitalen een zowel sigma als pi - MO'en krijgt. Voor de s-orbitalen lijkt het me volkomen logisch dat je dan sigma2s en sigma*2s krijgt, maar bij de 2p-orbitalen ga ik volledig de mist in. Kan iemand me dit traag en voorzichtig uitleggen? Ik ben nog niet echt vertrouwd met de MO-theorie, want ik leerde dit maar bij sinds vanmorgen :D

groetjes,

abel.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.557

Re: MO-diagram van dizuurstof

Als je de x-as definieert alszijnde de lengte-as in het molecuul (zoals in dit geval), dan vormen de px orbitalen een sigma-binding. Het orbitaal is vrij te draaien om de x-as zonder dat dit de vorm van het orbitaal verandert. Met andere woorden, de x-as is een rotatie-as met oneindige symmetrie, en dat is het kenmerk van een sigma-binding. Een pi-binding heeft als kenmerk dat het een rotatie-as heeft met enkelvoudige symmetrie: als je die over 180 graden draait krijg je het spiegelbeeld (+ en - van de golffunctie zijn gewisseld), als je over 360 graden draait ziet hij er weer hetzelfde uit.

De px orbitalen hebben dus een sigma-binding, de py en pz een pi-binding. Teken anders voor de duidelijkheid alle atomaire orbitalen eens uit.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer