richting lorentzkracht

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

richting lorentzkracht

hoe wordt de richting van de lorentzkracht veroorzaakt???

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: richting lorentzkracht

Daarvoor jou je een plaatje moeten hebben.maar ik zal het toch proberen.

De lorentzkracht is een kracht op een draad waar een stroom doorheen loopt dat in een magnetisch veld staat.

Hier is een manier om de richting te achterhalen als de stroom richting en de magnetische inductie richting van noord naar zuid lopen de veld lijnen buiten een magneet.

RECHTERHAND REGEL:

pak je rechterhand en steek je duim omhoog, en wijs met je wijsvinger naar voren, en zorg ervoor dat je middelvinger loodrecht staat op de duim,en op de wijsvinger.De wijsvinger staat ook loodrecht op de duim.

Dan zijn de richtingen die ze aanwijzen:

Duim,Richting lorenzkracht

Wijsvinger,richting stroom

Middelvinger,magnetische inductie.

Zorg ervoor dat je middelvinger naar binnen buigt,en niet naar buiten,dus de kant op die het minst pijn doet.

Afbeelding

ga maar na

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: richting lorentzkracht

Dit is een linkerhand regel

Afbeelding

de F -> , is de richting van de lorentzkracht

de B is de richting van het magnetisch veld

de I is de richting van de stroom.

Let op deze word met de linkerhand gedaan,mijn erdere uitleg was met een rechterhand, en zaten de I en de B op andere vingers

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: richting lorentzkracht

Antoon schreef:Dit is de rechterhand regel die ik je bepratte

Afbeelding

de F -> , is de richting van de lorentzkracht

de B is de richting van het magnetisch veld

de I is de richting van de stroom


Dat is een linkerhand :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: richting lorentzkracht

al aangepast,ik zach het direct na mijn post, ik dacht "HWHUWHUWA??"

maar daar word niemand wijzer van

Re: richting lorentzkracht

die hand regels kende ik al maar toch bedankt voor de moeite maar ik wilde weten waarom er nou een bepaalde richting is aan de lorentzkracht en waarom juist die richting

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: richting lorentzkracht

die hand regels kende ik al maar toch bedankt voor de moeite maar ik wilde weten waarom er nou een bepaalde richting is aan de lorentzkracht en waarom juist die richting
Ik heb geen idee hoe de afleiding is (Biot-Savard?), maar de vergelijking voor de lorenzkracht bevat een vector uitproduct tussen het magnetisch veld en de stroom(richting): F = B x (I L)

In het algemeen: c = a x b (met 'x' het uitproduct en a,b,c vectoren met lengte drie)

Dan staat de vector c loodrecht op het vlak dat wordt opgespannen door de vectoren a en b.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 683

Re: richting lorentzkracht

Ik denk niet dat je kunt weten waarom de lorentzkracht juist in "die" richting wijst. Het ligt eraan wat je positieve en negatieve lading noemt. Je kunt bijvoorbeeld niet bewijzen dat een elektron absoluut negatief geladen is, het is alleen zo afgesproken. Positief trekt negatief aan, maar andersom ook, dus je mag negatief en positief omdraaien als je dat leuk vind. Stel ik spreek af dat een elektron positief is, dan verandert de stroomrichting in de draad, en dan verandert de linkerhandregel in een rechterhandregel. En dan had jij je afgevragen waarom de rechterhandregel geldt en niet de linkerhandregel. Het ligt dus volgens mij aan de afspraken die je maakt.

Je kunt je net zo goed afvragen waarom de de stroom in de draad positief is, en niet negatief.

Re: richting lorentzkracht

biot savard????

en mijn leraar natuurunde zei dat er wel een verklaring voor was maar dat die zeer moeilijk te vinden is

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: richting lorentzkracht

piet schreef:biot savard????

en mijn leraar natuurunde zei dat er wel een verklaring voor was maar dat die zeer moeilijk te vinden is
Even nagezocht, met de Wet van Biot-Savard kun je het niet afleiden. Het E&M boek wat ik heb (Duffin) beredeneerd twee pagina's lang hoe zij aan de Lorentz kracht komen, maar dat is een beetje vaag.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 259

Re: richting lorentzkracht

Is het niet zo dat, de kracht op een stroomvoerende geleider (of geladen deeltje) een zodanige richting heeft, dat het geinduceerde magnetische veld door de stroom (wet van ampere: ;) Bdl = mu.gif 0 I) een zodanig richting heeft dat deze door het externe magnetische veld een afstoting veroorzaakt (een resultaat van de wet van Gauss ( :shock: BdA=0) ?

Misschien dat het logisch is als je de magnetische veldlijnen zou tekenen.
Je kijkt alsof je vuur ziet branden!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: richting lorentzkracht

Nog eens even mijn leerboeken er op nageslagen om te zien hoe het ook al weer zat met de richting van de magnetische krachten.

Volgens mij kun je de richting van de Lorentzkrachten verklaren uit een principe dat ik zou willen aanduiden met het woord: compacteringsstreven.

Anders gezegd: magneetvelden streven ernaar zo compact mogelijk te worden.

Een paar voorbeelden:

1. Twee permanente magneten, de noordpool van de ene gericht naar de zuidpool van de andere. We weten allemaal dat ze elkaar dan gaan aantrekken. Daardoor voegen de magneetvelden van beide magneten zich samen tot een één magneetveld dat compacter is dan de twee oorspronkelijke velden samen.

2. Twee evenwijdige draden, door beide loopt een stroom in dezelfde richting. Zoals bekend lopen de magneetvelden om beide draden cirkelvormig om de draad heen, en wel in dezelfde richting. Hoe kunnen ze samen een compact magneetveld vormen? Door naar elkaar toe te bewegen, en dat is dan ook wat ze zullen doen. Als ze uiteindelijk helemaal tegen elkaar liggen vormen ze als het ware één draad met één magneetveld er omheen.

3. Het omgekeerde is ook waar. Heb je twee evenwijdige draden waardoor een stroom loopt in tegengestelde richting, dan wordt het resultaat niet compacter als ze naar elkaar toe bewegen. Integendeel, ze zullen elkaar steeds meer tegenwerken. Resultaat: ze zullen niet naar elkaar toe bewegen, maar van elkaar af.

Ga je in de laatste voorbeelden na wat de Lorentzkracht is op iedere draad in combinatie met het magneetveld van de andere draad dan zie je dat deze qua richting voldoet aan de eerder genoemde linkerhandregel.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: richting lorentzkracht

Je eerste voorbeeld is er een van een dipool in een inhomogeen magnetisch veld. Dat heeft niks met de Lorentzkracht te maken.

Met voorbeeld 2 en 3 en je 'compactheidstheorie', verklaar je nog niet waarom de kracht loodrecht op het vlak, opgespannen door het magnetisch veld en de stroomrichting, staat.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: richting lorentzkracht

Bart,

ik kan me inleven in je tegenwerpingen.

Maar ik ben een techneut en probeer de dingen zo practisch en beeldend mogelijk te benaderen.



Wat ik vooral wilde laten zien is dat magnetische krachten in alle situaties qua richting aan hetzelfde principe voldoen. Of dat nou Lorentzkracht heet of wat anders, dat is mij om het even. Elektrische stromen en magnetische velden zijn zo nauw met elkaar verweven dat ik in een theoretische beschouwing met het grootste gemak het een door het ander vervang.

Als je b.v de twee permanente magneten in het eerste voorbeeld vervangt door twee solenoides waar stroom door loopt dan krijg je hetzelfde resultaat.

Re: richting lorentzkracht

hall effect misschien??

Reageer