Goede effectenbroker? Goede belegging in tijden van crisis?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 165

Goede effectenbroker? Goede belegging in tijden van crisis?

Als een economie student vind ik dat ik eigenlijk eens moet beginnen met beleggen. (Niet actief, maar gewoon een proxy op een midcap of iets dergelijks) Heeft iemand ervaring met een goede investeerbank? Ik was zelf aan het denken aan BinckBank.

Edit mod: Wat is volgens u een waardevaste belegging in tijden van dreigende economische neergang?
"Your American beer is a little like making love on a canoe."

"How so?"

"It's ******* close to water!"

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Goede effectenbroker? Goede belegging in tijden van crisis?

Ik zit bij binckbank en tot nu toe bevalt dat wel.

De rekeningen zijn volgens mij vrijwel altijd gratis? Je zou er dan overal een kunnen nemen en dan kijken welke je het prettigste vind werken. (De koersverlopen zijn overal gelijk :D )
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Re: Goede effectenbroker? Goede belegging in tijden van crisis?

De beste belegging, is een stuk grond. Ge kunt het in pacht geven. U betaald jaarlijks de grondbelasting, maar de waarde gaat bliksemsnel omhoog. Er mag een bom op vallen. Aan de waarde veranderd dat niets. Eén ha landbouwgrond nu kopen, kan zorgen voor een zeer prettig pensioen later. Het zit er dik en vet in, dat uw landbouwgrond binnen een aantal jaren veranderd in bouwgrond.

Berichten: 597

Re: Goede effectenbroker? Goede belegging in tijden van crisis?

De beste belegging, is een stuk grond. Ge kunt het in pacht geven. U betaald jaarlijks de grondbelasting, maar de waarde gaat bliksemsnel omhoog. Er mag een bom op vallen. Aan de waarde veranderd dat niets. Eén ha landbouwgrond nu kopen, kan zorgen voor een zeer prettig pensioen later. Het zit er dik en vet in, dat uw landbouwgrond binnen een aantal jaren veranderd in bouwgrond.
er zijn meerdere voorbeelden om op te noemen dat zelfs een grond kopen niet zonder risico is

- vb je koopt een grond en later blijkt dat de grond vervuild is -> saneringskosten lopen hoog op

- vb je koopt een grond en later blijkt dat deze zich in een groene zone bevindt en dat je niet mag bouwen -> waarde daalt drastisch en je kan er praktisch niets mee doen -> de aansprakelijke instanties dagvaarden voor de rechtbank -> duurt lang en kost veel geld

- door economische omstandigheden kunnen vastgoedprijzen (fors) dalen -> zie bv situatie in VS

Maar inderdaad, over het algemeen is vastgoed een goede investering.

(net zoals aandelen van banken voorheen werden beschouwd als een zeer laag risico :D )
Voorheen bekend onder de gebruikersnaam "Fabrice Macours".

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Goede effectenbroker? Goede belegging in tijden van crisis?

De beste belegging, is een stuk grond.
De beste "belegging" is waarschijnlijk een eigen innovatief bedrijf beginnen.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Re: Goede effectenbroker? Goede belegging in tijden van crisis?

Als je vriendelijk overkomt, met mensen kunt omgaan en wil werken van 7 uur in de morgen tot 10 uur s'avonds dan is je succes verzekerd. Dan is een bedrijf een van de beste beleggingen. Als je niet dat profiel hebt, dan doe je het beter op een andere manier. Als je geen echtgenoot of echtgenote hebt die er tenvolle achter staat, dan moet je er ook niet aan beginnen. Velen denken van het te kunnen en velen mislukken.

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: Goede effectenbroker? Goede belegging in tijden van crisis?

In deze tijdens denk ik toch dat het niet aangewezen is een eigen bedrijf te beginnen als belegging.

Ook in goud beleggen is onverstandig, het is een populair advies in tijden van crisis, maar ik stel alleen maar vast dat voor de crisis de goudprijs op 1000 stond, en nu nog maar om 800. Ik denk inderdaad dat grond een goede belegging is, maar beter is volgens mij nog een huis. Een huis blijft altijd een zekere waarde behouden, ik weet dat de huisprijzen nu zwaar zakken, maar als je belegd is dat meestal niet om de volgende maand de winst op te strijken, bovendien heeft een huis een functie, en door het vruchtgebruik, kan je ook tijdens de crisis van een zeker inkomen genieten.

Dus de beste belegging: een huis.
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Goede effectenbroker? Goede belegging in tijden van crisis?

Ik kan mij min of meer iets voorstellen bij het beleggen in huizen (meervoud) en die dan verhuren of zo.

Maar het huis waar je in woont is geen investering. Huisvesting is een basis behoefte? zoals water, voedsel en kleding? Dit zijn uitgaven, geen investeringen. Net zoals dat huur een uitgave is, zo is het kopen van een huis dat je gaat bewonen eveneens een uitgave. Het wordt echt niet meer waard, alleen maar minder.

Het kan de schijn hebben dat het meerwaard wordt omdat het geld steeds minder waard wordt. Het kan zijn dat door slecht overheidsbeleid er een woningnood is waardoor de waarde op papier toeneemt. Maar dit is geen echte waardetoename.

We noemen het vooruitgang als de kosten (de mate van inspanning) om te voorzien in ons levensonderhoud, waaronder huisvesting, op langere termijn daalt. In het ideale geval zouden TPTB voor vooruitgang moeten zorgen, slecht beleid is voornamelijk herkenbaar aan het stijgen van de kosten van levensonderhoud.

De enige manier waarop je huisvesting een investering zou kunnen zijn is als we op langere termijn (meerdere decennia) geen vooruitgang verwachten maar juist achteruitgang. Als je echter een beetje optimistischer bent dan kan huisvesting geen rationele investering zijn.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Re: Goede effectenbroker? Goede belegging in tijden van crisis?

Er is een groot verschil tussen gepensioneerde mensen die een eigen(betaald) huis bezitten en zij die nog moeten huren. Heb je op die leeftijd nog geen eigendom om in te wonen, dan ben je nog steeds afhankelijk van een huisbaas. Die neemt iedere maand een flink stuk van je pensioen en kan je bovendien het huis uitzetten. Er zijn voldoende wettelijke redenen om dat te doen. Een eigen huis is voor de gewone man (loontrekkende) een noodzakelijke zeer goede investering. Zo kan je nog ruim genieten van je oude dag zonder huur te moeten betalen. Kom je te sterven, dan geef je de kinderen nog een extra duwtje in de rug.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Goede effectenbroker? Goede belegging in tijden van crisis?

Het is zeker een goede, verstandige uitgave dat jouw en je kinderen veel voordeel kan bieden, maar ik zou het niet een belegging willen noemen; Daar is het gewoon niet geschikt voor.

De voordelen van een eigen woning kunnen op termijn besparingen opleveren: Als onderhoud niet te veel kost (erg afhankelijk van de kwaliteit van de gebruikte materialen) kan het een besparing zijn op de huisvestingskosten (incl verwarming), vooral als men het vergelijkt met de huur. Aan de andere kant brengt het een zeker risico met zich mee: brand, overstroming, oorlog, etc.

Mbt huisuitzetting bij huur:
Verborgen inhoud
Ik heb hier zelf ervaring mee: In NL heb je een vrij duidelijke en sterke huurbescherming. Mijn ouders kregen in 2001 een dreigbrief van hun verhuurder waarin ze verteld werden dat ze "gedwongen" werden om te verhuizen. Ik reageerde daar op met de vraag "op grond van welke wet zijn ze gedwongen om te verhuizen?". Met een verwijzing naar de relevante wetsartikelen. Een verhuurder moet met elke afzonderlijke huurder naar de rechter stappen en moet de rechter overtuigen dat haar belangen zwaarder wegen dan de belangen van de huurder.

Mijn ervaring is ook dat in dit soort gevallen, paradoxaal, je sterker staat als individu dan als collectief: De verhuurders weten exact hoe ze de gemeente en huurders-vertegenwoordiging moeten bespelen, weten exact hoe ze iets moeten zeggen of schrijven dat op twee of drie verschillende manieren kan worden uitgelegd afhankelijk van wie het leest. Collectieve afspraken, zoals ivm verhuiskosten vergoedingen, hebben geen enkele wettelijke basis. Deze afspraken hebben als doel om zo goedkoop mogelijk zo veel mogelijk huurders er uit te krijgen: Het is vooral bedoeld om buren te gebruiken om andere buren te overtuigen. Die paar duizend euro lijkt gratis geld voor mensen die weinig hebben en niet beseffen hoeveel een verhuizing kost.

Juist door de verhuurder te dwingen om met elk afzonderlijke huurder individueel tot een oplossing te komen (of met elk afzonderlijk naar de rechter te stappen) dwing je haar om veel te veel resource in de strijd te werpen zodat uiteindelijk de kosten niet meer opwegen tegen het verwachte voordeel.

Mijn ouder wonen er nog steeds: De verhuurder was niet bereid om een redelijke verhuiskosten vergoeding te geven en een passende woning aan te bieden voor een redelijke prijs. Uiteindelijk bleek het allemaal vooral intimidatie en grootspraak te zijn: Als het er op aan komt dan stappen ze niet naar de rechter als ze niet 100% zeker zijn van de uitkomst. Grotere verhuurders zijn extreem risicomijdend.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: Goede effectenbroker? Goede belegging in tijden van crisis?

Juist doordat wonen een basisbehoefte is, is een huis een goede investering. Ik bedoel als je belegt in goud, kan het zijn dat de dag erna, niemand meer geïnteresseerd is goud. In tijden van crisis ga je meestal op zoek naar weinig turbulente markten, en dan is de huizenmarkt zeer gekend voor.
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Gebruikersavatar
Berichten: 926

Re: Goede effectenbroker? Goede belegging in tijden van crisis?

TheGreaterGood schreef:Als een economie student vind ik dat ik eigenlijk eens moet beginnen met beleggen. (Niet actief, maar gewoon een proxy op een midcap of iets dergelijks) Heeft iemand ervaring met een goede investeerbank? Ik was zelf aan het denken aan BinckBank.

Edit mod: Wat is volgens u een waardevaste belegging in tijden van dreigende economische neergang?
Verdiep je eens in futures, beurskoersonafhankelijk, valt in belastinggroep 3 (nl) en je kunt dagelijks handelen als je daar zin in hebt.

Rendementen van enkele duizenden euro's zijn normaal, per dag.
nothing will change without a rebel

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Goede effectenbroker? Goede belegging in tijden van crisis?

benb schreef:Verdiep je eens in futures, beurskoersonafhankelijk, valt in belastinggroep 3 (nl) en je kunt dagelijks handelen als je daar zin in hebt.

Rendementen van enkele duizenden euro's zijn normaal, per dag.
Normaal zou ik het niet willen noemen, maar beslist mogelijk. Maar houdt wel je risico goed in de gaten: Je verlies kan bij enkele complexe instrumenten ook meer worden dan alleen je inleg.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 926

Re: Goede effectenbroker? Goede belegging in tijden van crisis?

Normaal zou ik het niet willen noemen, maar beslist mogelijk. Maar houdt wel je risico goed in de gaten: Je verlies kan bij enkele complexe instrumenten ook meer worden dan alleen je inleg.


Ik heb daarom eerst 6 maanden gewerkt aan een indicator, deels academisch (wetmatig) opgezet en pragmatisch. Je gaat eraan als dat niet goed zit.
nothing will change without a rebel

Berichten: 1.425

Re: Goede effectenbroker? Goede belegging in tijden van crisis?

Een bedrijf beginnen of heel de dag achter de computer zitten staren en handelen in derivaten zijn natuurlijk geen beleggingen maar werk. Ben, als je steeds over je niet beurskoersonafhankelijke futurehandel begint waarmee je tonnen verdient met de zelfgebouwde, deels wetenschappelijke indicatoren, dien je er inmiddels, ook zonder betaling, wat meer over te vertellen (in een apart topic).

Bij beleggingen tracht je de contante waarde te schatten. Als deze hoger is dan de prijs en het verschil is groter dan van andere beleggingen dan is deze verstandig. Omdat je schattingen erg onnauwkeurig zijn moet je aan spreiding van risico doen.

Toen ik vorig jaar uit de financials stapte belegde ik een deel van het geld (waarschijnlijk mede te wijten aan Mechanieker) in nieuwe energie en grondstoffen. Eén van mijn slechtste beleggingen ooit. Dit terzijde.

Volgens deze grafiek zijn Amerikaanse aandelen momenteel niet overgewaardeerd[attachment=2881:S_P500CA....89x0.89.png] http://finance.yahoo.com/tech-ticker/artic...dji,^ixic,^gspc

De kans is groot dat deze op langere termijn een behoorlijk rendement zullen bieden als je ze nu koopt. Ondergewaardeerd zijn ze echter ook niet. Er zou nog 30 procent af kunnen. Of dit gaat gebeuren weet natuurlijk niemand. Zelf heb ik wel aandelen gekocht de afgelopen tijd maar ben nog sterk "underweight" en wacht met onvoorzichtige stappen tot er goede macros komen zoals betere ISM indices, arbeidsproductiviteitscijfers, huizenprijzen en winkelverkopen.
Bijlagen
S_P500CAPEandQ2_0.89x0.89.png
S_P500CAPEandQ2_0.89x0.89.png (369.05 KiB) 958 keer bekeken
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going



While you see a chance take it

Reageer