supersone stroming rond een kogel?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

supersone stroming rond een kogel?

Projectje voor op school met behulp van het programma fluent. We hebben laminair gesimuleerd maar het Reinoldsgetal is bij een snelheid van 400m/s en een diameter van de kogel van 9mm, zo'n 200000. Dat is toch duidelijk turbulent. Onze prof liet echter uitschijnen dat het allebei kon wegens de accelererende stroming rond de kogel. Wie kan hier wat meer uitleg rond geven?

Gebruikersavatar
Berichten: 306

Re: supersone stroming rond een kogel?

Met het Reynoldsgetal bepaal je tot welke omstandigheden de stroming laminair blijft (Re<een goeie 2000). Daarboven kunnen turbulenties beginnen voor te komen, maar bij bijvoorbeeld zeer gladde buizen kunnen die ook pas later optreden.

200000 lijkt mij wel erg hoog om nog laminair te blijven.

Re: supersone stroming rond een kogel?

Dat dacht ik dus ook. Onze cursus geeft dus waarden van 50000 tot waar je laminair kan blijven.

Berichten: 109

Re: supersone stroming rond een kogel?

Onze prof liet echter uitschijnen dat het allebei kon wegens de accelererende stroming rond de kogel. Wie kan hier wat meer uitleg rond geven?


Ik denk het volgende (ik heb me nooit specifiek in zo'n probleem verdiept):

De kogel versnelt de lucht er omheen (de kogel neemt de lucht als het ware mee, zij het met heel veel slip). Daardoor wordt de relatieve luchtsnelheid tov de kogel lager en dus ook het reynolds getal.

Re: supersone stroming rond een kogel?

Ik heb al een nieuw antwoordje van mijn prof gekregen.

Je moet werken met Re[x] (met x de afstand vanaf het begin van het object), hier is het Reynoldsgetal op het einde van de kogel een goeie 250 000. Over een vlakke plaat geldt dat de stroming laminair blijft zolang Re[x]<200 000. Bij een accelererende stroming (wat hier het geval is) ligt deze grens nog verder zodat we in de geval nog laminair zitten.

Gebruikersavatar
Berichten: 306

Re: supersone stroming rond een kogel?

Hoe is de formule dan?

Reageer