Mest

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Mest

Voorzover ik weet zijn de werkzame stoffen in mest: nitraat, fosfaat en ammoniak.

Maar hoe werken die stoffen eigenlijk in de grond zodat gewassen sneller groeien? Reageren Nitraat fosfaat en ammoniak met stoffen in de grond? En wat is de rol van stikstof?

Iemand die het weet?

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Mest

Dit is meer een biologievraag. Kijk eens naar de stikstofkringloop en je ziet dat stikstof zowel in de vorm van nitraat als ammonium kan worden opgenomen door planten:

Afbeelding

Bacteriën spelen daarbij ook een belangrijke rol, met name doordat ze stikstof uit de lucht binden en omzetten in voor de plant bruikbare stikstofverbindingen. Maar ook helpen sommige soorten d.m.v. een symbiose met bepaalde planten (vorming van wortelknolletjes) bij de opname van stikstof uit de bodem.

Fosfaat kan gewoon door planten worden opgenomen.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Berichten: 2.746

Re: Mest

in mest zit niet amoniak (NH3) gas. maar de aanverwante amoniumzouten

NH4+ bvb NH4NO3

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Mest

Voorzover ik weet zijn de werkzame stoffen in mest: nitraat, fosfaat en ammoniak.
Het meststoffengamma is gelukkig wel iets uitgebreider, want planten kunnen niet leven van fosfaten en stikstof alleen;

De onontbeerlijke voedingsstoffen zijn:

macro-elementen:

N

P

K

Mg

Ca

S

micro-elementen:

Fe

Mn

Zn

Bo

Cu

Mb

en tenslotte niet te vergeten:

C

H

O

die de plant in de vorm van CO2 uit de lucht en H2O uit de bodem haalt.

Ca en de micro-elementen zijn in de meeste bodems wel voldoende voorradig. Soms kan bijbemesten hiervan wél nodig zijn, en de meststoffen hiervoor zijn dan ook beschikbaar. Voor bijvoorbeeld potteelten, of steenwolteelten, kun je niet zonder het volledige gamma aan elementen zonder dat je de groei beperkt. Ontbreekt er één geheel, dan is groei uitgesloten. Is één element slechts beperkt anwezig, dan is dat de groeibeperkende factor (zie: wet van Liebig (Justus Liebig, grondlegger van de bemestingswetenschap, "het vat van Liebig)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Mest

Ik krijg uit je vraagstelling meer het idee dat het je gaat om 'waar gebruiken planten bijvoorbeeld stikstof voor'?

Is dat waar het je om gaat?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer