Priemgetallen en !

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 500

Re: Priemgetallen en !

PeterPan schreef:Voor 16! krijg ik het getal

107004539285279.

En dat is NIET priem.
Je bent wel aan het rekenen geweest:P Maar hoe heb je dat antwoord zo snel gevonden? Een of ander algoritme?

Wel jammer dat het niet priem is trouwens :D

Re: Priemgetallen en !

\(16! = 2^{15}3^65^37^211^113^1\)


De som van de delers is
\(2^0 + 2^1 + \cdots + 2^{15}\)
maal het aantal delers van
\(3^65^37^211^113^1\)
.

Enz.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Priemgetallen en !

Bereken van delers en het aantal is via priemfactoren zeer makkelijk.

@PeterPan: zie waar ik op aanstuur met mijn "poging?" tot bewijs?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Re: Priemgetallen en !

Ja.

Voor 16! is het aantal
\((2^{16}-1)\cdot\frac{3^7-1}{2}\cdot\frac{5^4-1}{4}\cdot\frac{7^3-1}{6}\cdot\frac{11^2-1}{10}\cdot\frac{13^2-1}{12}-1\)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Priemgetallen en !

Is het bewijs eigenlijk volledig waterdicht? Jouw wiskundige brein zal een onvolkomenheid allicht sneller zien dan ikzelf.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Re: Priemgetallen en !

Hartstikke

Gebruikersavatar
Berichten: 500

Re: Priemgetallen en !

Wel apart dat je voor n = 1 t/m 7 wel priemgetallen krijgt, en daarna niet meer. Is het dan gewoon toeval dat het 7 keer een priemgetal opleverd? Kleine kans lijkt mij... Of zit er een hoger wiskundig verband achter?

Re: Priemgetallen en !

Dat is de beruchte wet van de kleine aantallen.

Zoals ik al eerder meldde dacht Fermat op grond van de eerste 4 Fermatgetallen dat alle Fermatgetallen priemgetallen zijn. De eerste vier zijn waarschijnlijk de enige.

Zie http://primes.utm.edu/glossary/page.php?sort=LawOfSmall

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Priemgetallen en !

Voor 4! klopt het trouwens al niet?

Met maxima:

(%i1) primep(apply("+",listify(divisors(4!))));

(%o1) false

Som van de delers is namelijk 60
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Priemgetallen en !

jhnbk schreef:Voor 4! klopt het trouwens al niet?

(...)

Som van de delers is namelijk 60
TS telt 1 niet mee als deler.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Priemgetallen en !

Ahzo, nu je het zegt. In mijn ogen is 1 wel een deler :D
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 500

Re: Priemgetallen en !

Het is ook wel een deler, maar dat is gewoon de regel :D

De som van alle delers exclusief 1, levert 7 keer een priemgetal op, maar daarna is het helaas afgelopen..

Berichten: 78

Re: Priemgetallen en !

ach ja... Het schept weer een beetje hoop in de zoektoch naar priemgetallen...|

overigens!

priemgetallen zijn altijd deelbaar door 2 getallen

priem tot de macht 2 getallen zijn altijd deelbaar door 3 getallen

priem tot de macht 3 getallen zijn altijd deelbaar door 4 getallen

etc. etc.

en 1 valt dus onder elk willkeurige priem tot de macht 0... deelbaar door 1 getal.

geen officieel priem dus als je het mij vraagt.

maar die tot de macht regel wisten jullie denk ik al :D
There's only one person who can tell Pi, and thats me!

Gebruikersavatar
Berichten: 500

Re: Priemgetallen en !

Nee die kende ik nog niet, maar wel logisch nu je het zegt, tot de macht 2, is altijd deelbaar door de wortel daarvan, dus 1 deler erbij :D

En nog een reden dat 1 niet priem is: elk niet-priemgetal groter dan 1, is het product van een unike combinatie priemgetallen: 4 = 2*2, 6 = 2*3, 8 = 2*2*2, er is geen andere manier om 4,6 en 8 als product van een aantal priemgetallen te schrijven (behalve door de volgorde te veranderen). Maarrr, als we 1 als priemgetal beschouwen, bestaan er ONEINDIG veel manieren om een natuurlijk getal als product van priemgetallen te schrijven:

8 = 2*2*2, of 8 = 2*1*2*1*1*1*2*1, of 8 = 2*2*2*1*1*1*1*1*1*1*1*1*1*1*..... en ga zo maar door.

Re: Priemgetallen en !

Kun je ook aantonen dat de som van 2 opeenvolgende oneven priemgetallen minstens 3 delers heeft (ongelijk aan 1)?

Reageer