sterren.. veel of weinig? verschil?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 18

sterren.. veel of weinig? verschil?

Hallo,

Ik kijk vaak naar de sterren zo als ik ergens naar toe loop savonds ofzo. En het valt mij op, dat soms de hele hemel vol staat met sterren. Maar soms lijkt het toch helder te zijn, en zie je maar 1 of 2 sterren. Ligt het aan mij? Of is hier een verklaring voor? :shock:

Groeten René

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: sterren.. veel of weinig? verschil?

lichtvervuiling kan veranderlijk zijn en vochtigheid in de lucht heeft ook zijn invloed

Gebruikersavatar
Berichten: 367

Re: sterren.. veel of weinig? verschil?

Het kan ook zijn dat je ogen nog even moeten wennen aan het licht. Naarmate je dan langer buiten bent ga je steeds meer sterren zien.

Volle maan zou je ook als "lichtvervuiling" kunnen zien in dit geval, al is dat niet wat skywatcher bedoelt. :wink:
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.

Berichten: 4

Re: sterren.. veel of weinig? verschil?

ohh jah.. dat zou ik ook wel willen weten...

zijn er nou veel sterren of helemaal niet hier boven nederland? :shock:

ik zie er nooit meer dan 2 ofzo...

Gebruikersavatar
Berichten: 367

Re: sterren.. veel of weinig? verschil?

xoan schreef:ohh jah.. dat zou ik ook wel willen weten...

zijn er nou veel sterren of helemaal niet hier boven nederland? :shock:

ik zie er nooit meer dan 2 ofzo...
Wees gerust, er staan heel veel sterren "boven" Nederland.

Als je er maar een stuk of twee ziet dan kijk je te kort en zien je nog onaangepaste ogen slechts de helderste "witte puntjes" aan de hemel.

Of dacht je dat wanneer je de grens overgaat er in België of Duitsland opeens wel veel meer sterren zijn?
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.

Berichten: 18

Re: sterren.. veel of weinig? verschil?

ohk dan zal ik in vervolg eens beter opletten :shock: danku

Gebruikersavatar
Berichten: 153

Re: sterren.. veel of weinig? verschil?

Haha, nee, het aantal sterren is dusdanig groot, dat ze vrijwel altijd te zien zijn. Dan kan het zijn dat het niet volledig helder is, en dat er een klein laagje bewolking is, zodat de stralen v/d sterren worden tegengehouden.

Wat ook leuk is, is dat wanneer het heel erg helder is, je soms de melkweg kunt zien, heerlijk gezicht geeft dat! :shock:
Geen touw of kabel kan zo stevig samensnoeren, zo vast binden, als liefde met één enkele draad doet - Robert Burton

Berichten: 4

Re: sterren.. veel of weinig? verschil?

oh, nou ik zie hier dan echt heeel weinig sterren, het is heel erg bijzonder als ik er een keer 7 sterren ofzo zie..

alhoewel ik vaak in het buitenland veeeeel en veel meer zie dan hier...

Berichten: 4

Re: sterren.. veel of weinig? verschil?

ik weet al de reden waarom ik juist hier totaal geen sterren zie....

ik heb deze website even doorgelezen over licht en dat je daardoor dus echt weinig sterren ziet

http://www.platformlichthinder.nl/sterrenkunde.html

http://www.platformlichthinder.nl/kassen.html

Afbeelding

toevallig woon ik in zwanenburg :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 266

Re: sterren.. veel of weinig? verschil?

boven nederland?
Vanaf hier is alles wat het lijkt.

Gebruikersavatar
Berichten: 266

Re: sterren.. veel of weinig? verschil?

ik woon in de buurt van gorinchem en als ik hier langs het water ga zitten en ik kijk een half uurtje naar boven zie ik er ontzettend veel.

Ik kan je ook celestia aanraden (stukje sterrensoftware). Zodra je weet waar je moet zoeken zie je al veel meer. En het is zowiezo leuk om de bekende sterren te kennen.
Vanaf hier is alles wat het lijkt.

Berichten: 3

Re: sterren.. veel of weinig? verschil?

Ja precies vanaf de strandjes langs de merwede kun je meestal best wel wat sterren zien (ik woon in sliedrecht :shock: )

Gebruikersavatar
Berichten: 266

Re: sterren.. veel of weinig? verschil?

hardinxveld :shock:
Vanaf hier is alles wat het lijkt.

Reageer