Energetische ontaarding

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Energetische ontaarding

goedemorgen allereerst.

Ik had de volgende vraag, namelijk kan er met behulp van het model van bohr een verklaring geformuleerd worden voor het bestaan van energetische ontaarding. Deze energetische ontaarding is dus als ik het goed op heb het afwijken van de energie dat een elektron op een bepaalde baan (bepaald door hoofdquantumgetal) bezit, tov wat oorspronkelijk theoretisch verwacht wordt. Deze afwijking zou dus gevolg zijn van afstoting tussen de verschilllende e- op zelfde schil.

Dus zou ik verwachten dat dit enkel met de schrodingervergelijkingen kan verklaard worden. Of zit er nog een correctie in een van de nevenquantumgetallen bij bohr ?

alvast bedankt!

grtz PointZero

Gebruikersavatar
Berichten: 721

Re: Energetische ontaarding

Hallo

Voor zover ik weet heeft Bohr geen verklaring voor energetisch ontaarding.

Wat Bohr wel kan verklaren is het feit een elektron 'verspringt' naar een hoger energieniveau wanneer de pot. E stijgt ervan. Deze geëxiteerde toestand is echter onstabiel waardoor het elektron kort na de overgang terugvalt richting kern. Hierdoor komt er een emmisiespectra zichtbaar typisch voor elk atoom. Maar energetisch ontaarding lijkt mij niet te verklaren met behulp van Bohr.

Groeten

Marcelleke
Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...
Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Energetische ontaarding

De ontaarding van energieniveaus komt meestal tot uiting als er een uitwendig magneetveld om de lichtbon wordt aangelegd.

Dan splitst één energieniveau in meerdere (die eerst gelijk en daardoor ontaard waren). Het aantal vlak bij elkaar gelegen niveaus geeft de ontaardingsgraad aan.

Dat is het Zeeman-effect

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Energetische ontaarding

Het gaat hier niet over het zeeman effect. De verschillende grootheden worden met eerder ingewikkelde technieken berekend, inderdaad steunend op de Schrodingervergelijkingen. Misschien geeft dit de smaak wat aan. Merk op dat men niet (tenzij zeer benaderend) kan werken met één-deeltjes golffuncties. Ik zie niet goed in hoe het Bohr model hier antwoorden kan brengen.

Reageer