Gedachte experiment met trein

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 14

Gedachte experiment met trein

Ik zit met een theoretische paradox. Stel ik sta naast de rails en er komt een trein aan met 50 km/h en ik gooi een baksteen tegen de trein als deze langs komt.

De baksteen gooi ik dus met een bepaalde snelheid naar de trein toe. De steen komt even stil te staan en draait om. Maar als de baksteen stilstaat is de trein nog steeds in beweging en als je dit zou filmen en heel langzaam afspeelt, wat zie je dan?? aangezien de baksteen stil staat en de trein beweegt moet of de baksteen of de trein indeuken maar stel dat beide dat niet doen? bij diamant or whatever

Ik denk dat het tijdperk waarin de trein beweegt en de baksteen stil staat of de trein of de baksteen of beide indeuken alleen omdat dit zon korte periode is deuken ze niet zo ver in. Klopt dit?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Gedachte experiment met trein

wat is je gedachtenprobleem als geen van beide indeuken?

wat is je gedachtenprobleem dat je er een rijdende ipv gewoon een stilstaande trein bij haalt?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 14

Re: Gedachte experiment met trein

Op het moment dat de baksteen niet beweegt, raakt de baksteen de trein. En op dat moment zou de trein dus ook stil moeten staan want de trein en baksteen kunnen niet op dezelfde plaats zijn op hetzelfde tijdstip toch. Maar de trein staat niet stil.

Met een stilstaande trein is er geen probleem, want dan staat de trein en de baksteen ophetzelfde moment stil toch

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Gedachte experiment met trein

Stilstaan is maar net ten opzichte van wat je het definieert.

trein met 100 km/h tegen "stilstaande" baksteen

baksteen met 100 km/h tegen "stilstaande" trein

baksteen met 50 km/h tegen in tegenovergestelde richting met 50 km/h bewegende trein

baksteen met 17 km/h tegen in dezelfde richting met 117 km/h bewegende trein

maakt allemaal niks uit. Steeds precies dezelfde klap.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 691

Re: Gedachte experiment met trein

Men moet zo'n gedachtenexperiment bezien op het nivo van de atomen en moleculen:

een baksteen bestaat uit moleculen die aaneen geplakt zitten, waarbij de moleculen uit atomen bestaan.

Samen vormt het een geheel dat kan trillen zoals een stel willekeurig aaneen gelaste springveren.

Gooi zo'n pakket veren vanuit een gebouw en men ziet hoe bij de botsing het geheel in elkaar veert en door de veerwerking weer terug komt waarbij men dan interne trillingen ziet.

Dit gebeurd ook zoiets bij de moleculen van de baksteen als deze een oppervlak met andere moleculen treft.

Bij het experiment gaat het om een metaaloppervlak en een oppervlak van baksteen.

De eerste is een moleculair heuvellandschap...de andere is een zeer vreemd gevormd bergmassief....

De baksteen wordt tegen de trein gegooid die beweegd:

het eerste molecuul van de baksteen komt tegen een heuveltje atomen terecht van het metaaloppervlak dat in beweging is...

dit molecuul breekt af....

dan komt de rest er langzaam maar zeker erbij en vult het heuvellandschap met moleculen....

het heuvellandschap is in beweging richting noorden en het bergmassief in een richting westen....

bedenk nu zelf maar wat er zoal kan gebeuren....
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.

Berichten: 14

Re: Gedachte experiment met trein

Ok dat snap ik allemaal maar

De baksteen vliegt naar de bewegende trein toe en komt even later in stukjes terug.(de beweging van de baksteen is in vergelijking met de aarde). Er is dus een moment waarop de baksteen geen snelheid heeft in vergelijking met de aarde, en opdat moment raakt de baksteen de trein en op dat moment is de trein in beweging.

Als je nu op dat moment inzoomt(qua tijd) en twee tijdstippen neemt waarbij op tijdstip 1 het begin van de periode waarin de steen stilstaat t.o.v. de aarde en tijdstip 2 het einde van de periode waarin de steen stilstaat t.o.v. de aarde. Op tijdstip 1 raakt de trein de baksteen en op tijdstip 2 ook maar de baksteen staat stil tov de aarde op dat moment en de trein. En dat kan niet toch!? want de trein en baksteen kunnen niet ophetzelfde moment opdezelfde plek zijn.

Verder snap ik jullie beide verhalen bedankt daarvoor maar als je het vanuit dit perspectief kijkt lijkt het toch niet te kloppen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Gedachte experiment met trein

Als je nu op dat moment inzoomt(qua tijd) en twee tijdstippen neemt waarbij op tijdstip 1 het begin van de periode waarin de steen stilstaat t.o.v. de aarde en tijdstip 2 het einde van de periode waarin de steen stilstaat t.o.v. de aarde.
?? Hoezo twee tijdstippen 0 m/s?

Er is maar één tijdstip, oneindig kort durend, waarop de snelheid van de baksteen t.o.v. de aarde 0 is. Wederom helemaal onafhankelijk van de vraag of de trein of de baksteen of beide bewegen t.o.v. de aarde.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 691

Re: Gedachte experiment met trein

Als de baksteen op een moment helemaal stilstaat zou hij 0 Kelvin zijn en dat kan niet.

Hij is ingedeukt, zoals het verenwerk, maar trilt in alle richtingen...

Op een gegeven moment heeft men:

In de richting van de trein: 50% atomen

In de richting vanaf de trein 50% atomen.

de atomen die richting trein gaan komen de atomen van de trein tegen die richting baksteen gaan.
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.

Berichten: 14

Re: Gedachte experiment met trein

aan Jan van der Velde

Een goede verklaring zou zijn dat de baksteen idd maar op 1 tijstip stilstaat ten opzichte van de aarde. Maar waarom is dit zo?

aan Zwartz

We kijken op moleculair niveau. De atomen van de trein bewegen te opzichte van de aarde gezamelijk(gemiddeld) met de richting van het spoort mee. De atomen van de bakstenen gemiddeld in tegen gestelde richting. Nu iser een moment is waarop de baksteen stil staat in vergelijking met de aarde en de trein beweegt tov de aarde. En dit komt dus volgens jou doordat de atomen op de rand van de baksteen en op de rand van de trein iets anders doen. Dus deze gaan bijvoorbeeld bij elkaar vandaan.

Hmm ik begin het geloof ik steeds iets beter te begrijpen ik hoop dat jullie me nog iets beter kunnen helpen iig bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Gedachte experiment met trein

Een goede verklaring zou zijn dat de baksteen idd maar op 1 tijstip stilstaat ten opzichte van de aarde. Maar waarom is dit zo?
Waarom zou de baksteen langere tijd stilstaan?

Ik denk trouwens dat ik daarmee zie waar je probleem zit.

Daarbij moet je de baksteen wél als geheel beschouwen. Beschouw je de baksteen als een rubberbal die inveert, dan zal een deel van de bal, dat als eerste in contact komt met de trein, een tijdje tegen de trein geplakt blijven terwijl de rest van de bal nog steeds de trein nadert. Tijdens dat inveren is er dus altijd een deel van de bal dat een tijdlang niet beweegt t.o.v. de trein. Bij een t.o.v. de omgeving stilstaande trein staat dat deel dan ook een tijdlang stil t.o.v. de omgeving.

In deze applet wordt zoiets nagebootst, voor een stuitende bal. Zet K laag voor een overdreven ver inveren, zet k hoog voor een gering inveren.

http://www.chem.uci.edu/undergrad/applets/bounce/bounce.htm

Rijdt de trein, dan is er niks dat een tijdlang stilstaat t.o.v. de omgeving.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 14

Re: Gedachte experiment met trein

Ok dankjewel!!!

Reageer