Geschiedenis van de middeleeuwen / druk 14 h.p.h. jansen

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 56

Geschiedenis van de middeleeuwen / druk 14 h.p.h. jansen

Ik zit met een luxe probleem: Ik heb voor 50 Euro aan boekenbonnen gekregen. Nu koop ik boeken tegenwoordig zoveel mogelijk buiten de dure boekhandel om via internet, vaak ook tweedehands. Tja, en nu moet ik toch iets zinnigs doen met deze bonnen.

Ik was al eens het boek : Geschiedenis van de Middeleeuwen van H.P.H. Jansen tegen gekomen en vraag mij af of dit een bruikbaar boek voor de gevorderde leek is. De meeste populaire geschiedenisboeken gaan mij niet ver genoeg. Ik mis dan vooral ook verwijzingen naar bronnen en adviezen voor verder lezen. Aan de andere kant zijn sociale wetenschappers er goed in om zoveel verwijzingen en opmerkingen onder aan de bladzijde te zetten dat er bovenaan nog maar een klein stukje oorspronkelijke tekst overblijft, dat gaat mij echt ook te ver. Op zich heb ik geen moeite met wetenschappelijke teksten met bronnen. Nu hoop ik dat bovenvermeld boek een soort middenweg is. Wie kent het en kan er iets zinnigs over zeggen.

Gebruikersavatar
Berichten: 469

Re: Geschiedenis van de middeleeuwen / druk 14 h.p.h. jansen

De op vroege leeftijd overleden H.P.H. Jansen was als hoogleraar verbonden aan de Universiteit Leiden. Hij is zijn loopbaan begonnen als docent in het middelbaar onderwijs. Jansen lijkt mij niet bepaald een sociale wetenschapper maar eerder een verhalenverteller in de beste historische traditie. Zijn passie voor de Middeleeuwse geschiedenis uit zich in een brede en gedegen interesse voor de diverse aspecten van deze periode in onze geschiedenis. Ik ga er zonder meer vanuit dat het boek, wellicht wat gedateerd al, een goed overzicht biedt van de middeleeuwse geschiedenis. Voor die al te uitgebreide notenapparaat zou ik vooral niet te bang zijn.

Ik hoop dat je -ervan uitgaande dat je een algemene inleiding in de middeleeuwse geschiedenis zoekt- hier wat aan hebt. Mocht je nog wat tips voor verdere 'middeleeuwse' leesvoer willen hebben, laat dan even weten wat je meer in het bijzonder zoekt.
Wetenschap is geen geschiedenis van idealen maar van successen.

Reageer