Pws: tanderosie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 6

Pws: tanderosie

dag allemaal,

nou ik doe mijn pws (vwo) over tanderosie, ik ben nu bezig met een practicum: tandjes in verschillende frisdranken plaatsen en de gewichtsafname wegen en de pH van de frisdranken steeds meten.

mijn vraag is dus wat zou er relatief gezien met de pH van een (fris)drank moeten gebeuren, omdat ik rare waardes heb gemeten,,



alvast bedankt;)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Pws: tanderosie

Wat verwacht je en wat heb je gemeten?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: Pws: tanderosie

Heb je eerst geprobeerd om met tanden en gebufferde zure en basische oplossingen te werken? Zodoende heb je slechts met 1 variabele te maken (gewichtsafname) ipv 2 variabelen (gewichtsafname en pH fluctuaties).
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 6

Re: Pws: tanderosie

Heb je eerst geprobeerd om met tanden en gebufferde zure en basische oplossingen te werken? Zodoende heb je slechts met 1 variabele te maken (gewichtsafname) ipv 2 variabelen (gewichtsafname en pH fluctuaties).
Dag wouter,

maar als ik nou met gebufferde zure (en basische oplosssing ga werken) dan weet ik dus de gewichtsafname van de tand in dat bepaalde buffer. maar wat voor mij interessanter was, is het kijken naar frisdranken die we dagelijks drinken,

mvg taher

Gebruikersavatar
Berichten: 400

Re: Pws: tanderosie

Misschien kun je de zelfde frisdranken ook zonder tant erin wegzetten onder de zelfde condities verder.

Dan kun je de invloed van de tant onderscheiden van wat er normaal gebeurt.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Pws: tanderosie

ataher90 schreef:Dag wouter,

maar als ik nou met gebufferde zure (en basische oplosssing ga werken) dan weet ik dus de gewichtsafname van de tand in dat bepaalde buffer. maar wat voor mij interessanter was, is het kijken naar frisdranken die we dagelijks drinken,

mvg taher
Maar hij wil zeggen dat een buffer de Ph constant houdt. Als je cola drinkt dan komt je tand immers ook altijd in aanraking met dezelfde Ph.

De bedenking dat ik eventueel wil maken is dat cola ook CO2 bevat. Dat vervliegt na een tijdje waardoor de Ph toch automatisch zal stijgen. Je kan proberen dit probleem op te vangen door de cola af te sluiten van de lucht.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: Pws: tanderosie

Inderdaad, dan weet je de gewichtsafname bij een specifieke pH (er vanuit gaande dat het pH afhankelijk is). Echter als proefopstelling geeft dit minder variatie in je metingen.

Uit het oogpunt van zo dicht mogelijk bij de realiteit blijven snap ik dat je frisdranken wil gebruiken, echter een aantal dagen met frisdrank in je mond rondlopen is net zo min realistisch, dat probeer je hier wel te simuleren. Als je enig meetbaar verschil wil zien tussen frisdranken heb je dagen zoniet weken nodig, dan is inmiddels de zuurtegraad dusdanig veranderd dat je metingen nagenoeg waardeloos zijn, hoe weet je bijvoorbeeld wat het effect is op de pH van een frisdrank over een bepaalde tijdsspanne en is dit voor alle frisdranken gelijk. Door gebruik te maken van frisdrank zonder eerst uberhaupt iets te weten over het kwantitatieve effect van pH op gewichtsafname van een tand, roept dit alleen maar meer vragen op dan het antwoorden opleverd.

wat jadatis aankaart is tevens ook cruciaal. Het opzetten van een goed experiment hangt af van de controles die je meeneemt.

Wat verwacht je dat het verschil gaat maken in deze frisdranken, pH?, suikers? nog iets anders? Ik zou zelf gaan voor pH, dus als je wil kijken wat het effect is van pH in frisdranken op tanderosie moet je eerst weten wat het effect is van pH (onder strikte omstandigheden) op tanderosie en daarvoor kan je nu net het beste gebufferde oplossingen gebruiken.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 6

Re: Pws: tanderosie

Wouter_Masselink schreef:Inderdaad, dan weet je de gewichtsafname bij een specifieke pH (er vanuit gaande dat het pH afhankelijk is). Echter als proefopstelling geeft dit minder variatie in je metingen.

Uit het oogpunt van zo dicht mogelijk bij de realiteit blijven snap ik dat je frisdranken wil gebruiken, echter een aantal dagen met frisdrank in je mond rondlopen is net zo min realistisch, dat probeer je hier wel te simuleren. Als je enig meetbaar verschil wil zien tussen frisdranken heb je dagen zoniet weken nodig, dan is inmiddels de zuurtegraad dusdanig veranderd dat je metingen nagenoeg waardeloos zijn, hoe weet je bijvoorbeeld wat het effect is op de pH van een frisdrank over een bepaalde tijdsspanne en is dit voor alle frisdranken gelijk. Door gebruik te maken van frisdrank zonder eerst uberhaupt iets te weten over het kwantitatieve effect van pH op gewichtsafname van een tand, roept dit alleen maar meer vragen op dan het antwoorden opleverd.

wat jadatis aankaart is tevens ook cruciaal. Het opzetten van een goed experiment hangt af van de controles die je meeneemt.

Wat verwacht je dat het verschil gaat maken in deze frisdranken, pH?, suikers? nog iets anders? Ik zou zelf gaan voor pH, dus als je wil kijken wat het effect is van pH in frisdranken op tanderosie moet je eerst weten wat het effect is van pH (onder strikte omstandigheden) op tanderosie en daarvoor kan je nu net het beste gebufferde oplossingen gebruiken.
nogmaals dag wouter,

nouw ik ben overtuigd, het kan inderdaad anderes. maar we laten de tanden alleenmaar dagenlang in een frisdrank om de verschillen tussen de frisdranken te kunnen meten. zo kunnen we concluderen dat bijvoorbeel appelsap slechter is voor je tanden dan bijvoorbeeld cola.

en over het gewichtsafname hoef ik niet bang te zijn, want na één dag een tand in een puur appelsap te laten, verminderde het gewicht met 0.03 gram.

nogmaals bedankt voor je hulp

Berichten: 6

Re: Pws: tanderosie

Wat verwacht je en wat heb je gemeten?
nou ik verwachte dat de pH bij bijvoorbeeld cola, hoger zou worden. wij hebben een pH gemeten van pH: 4.1. dat is wel iets te hoog, daarom ben ik ook bezorgd:P
jadatis schreef:Misschien kun je de zelfde frisdranken ook zonder tant erin wegzetten onder de zelfde condities verder.

Dan kun je de invloed van de tant onderscheiden van wat er normaal gebeurt.
dit is ook een idee, thanks

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: Pws: tanderosie

zo kunnen we concluderen dat bijvoorbeel appelsap slechter is voor je tanden dan bijvoorbeeld cola.
Dat kan je strikt genomen niet. Ten eerste ga je er van uit dat gewichtsafname van tanden slecht is (beetje zeikerig maar heel strikt genomen wel zo), verder kan je dan alleen concluderen dat het weken van tanden voor een periode x in verschillende vloeistoffen een specfiek resultaat in gewichtsafname heeft. Verder is een frisdrank onderhevig aan invloeden uit de omgeving. Deze effecten hoeven per frisdrank helemaal niet hetzelfde te zijn. Aangezien je het verschil in effecten per frisdrank wil weten (en niet op een specifieke factor wil richten) is het dus niet voldoende om alleen een de pH te controleren van de frisdranken. Als het je inderdaad alleen om de pH zou gaan, dan is de gebufferde oplossing aanpak vele malen beter.

Om dit probleem te omzeilen zou je er voor kunnen kiezen om voor een meer realistische aanpak te kiezen. Je zou bijvoorbeeld 2-3 keer per dag, elke dag, op vastgestelde tijden de tanden in de desbetreffende vloeistof kunnen leggen voor bijvoorbeeld een periode van 5 minuten, waarna je ze weer verwijderd.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 6

Re: Pws: tanderosie

Wouter_Masselink schreef:Dat kan je strikt genomen niet. Ten eerste ga je er van uit dat gewichtsafname van tanden slecht is (beetje zeikerig maar heel strikt genomen wel zo), verder kan je dan alleen concluderen dat het weken van tanden voor een periode x in verschillende vloeistoffen een specfiek resultaat in gewichtsafname heeft. Verder is een frisdrank onderhevig aan invloeden uit de omgeving. Deze effecten hoeven per frisdrank helemaal niet hetzelfde te zijn. Aangezien je het verschil in effecten per frisdrank wil weten (en niet op een specifieke factor wil richten) is het dus niet voldoende om alleen een de pH te controleren van de frisdranken. Als het je inderdaad alleen om de pH zou gaan, dan is de gebufferde oplossing aanpak vele malen beter.

Om dit probleem te omzeilen zou je er voor kunnen kiezen om voor een meer realistische aanpak te kiezen. Je zou bijvoorbeeld 2-3 keer per dag, elke dag, op vastgestelde tijden de tanden in de desbetreffende vloeistof kunnen leggen voor bijvoorbeeld een periode van 5 minuten, waarna je ze weer verwijderd.
maar : Tanderosie is het oplossen van tandglazuur door inwerking van zuur. en als de tandglazuur van een tand oplost, wil zeggen dat een kleinstukje van dat glazuur dus 'weg' reageert: dus is er gewichtsafname.

en als wij weten bij welke frisfrank veel gewichtsafname is, dan kunnen we geloof ik wel concluderen, dat drank x erosiever is voor je tanden.

we hebben wel een week lang 8 tandjes in 8 verschillende dranken al onderzocht. nou water en melk bleven op het zelfde gewicht.

In tegenstelling tot appelsap en energiedrank, daar kon je wel een behoorlijk gewichtsafname zien. Deze conclusie vond ik ook terug op:

http://www.ivorenkruis.nl/userfiles/File/E...advies_2008.pdf (pag. 16)

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: Pws: tanderosie

Dus je wil wel het effect van pH weten op het gewicht van tanden? Als je daarvoor frisdrank wil gebruiken, be my guest. Ik zou je aan willen raden om echter gebufferde oplossingen te gebruiken. Hiervan zal de pH niet fluctueren, wat bij frisdrank wel zou kunnen zijn. Aangezien het je toch gaat om het effect van pH van de frisdrank en niet de hele frisdrank zelf, kan de proef veel makkelijker worden door deze gebufferde oplossingen te gebruiken.

Als je frisdrank gebruikt kan je, zoals je in de openingspost al aangaf, fluctuaties krijgen die je normaal gesproken niet heb bij normale consumptie van frisdrank. Hoe representatief is het dan nog om enige conclusies te trekken uit een dergelijke proefopstelling?

Maar goed, ik heb dit al meermalen geprobeerd om duidelijk te maken, klaarblijkelijk wil dat er bij jou niet in. Dat is natuurlijk je goed recht, het is immers jouw proef, jouw pws, jouw uiteindelijke cijfer.

Om concreet op de vraag uit de openingspost in te gaan, heb je rekening gehouden met het verdwijnen van het koolzuur?
"Meep meep meep." Beaker

Reageer