Vrijgekomen energie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 13

Vrijgekomen energie

Beste wetenschappers :D

Ik ben voor scheikunde een website aan het maken met proefjes om mee te doen aan een wedstrijd. Hierbij wil ik/mijn leraar ook wij elk proefje aangeven hoeveel energie erbij vrijkomt. Hij heeft mij een beetje in het diepe gegooid en ik probeer dit zelf uit te zoeken. Ik heb inmiddels gevonden + begrepen. Wat een mol is, en de eenheid van vrijgeomen energie J/mol. Ook weet ik dat er eerst energie in een stof moet om de verbindingen af te breken en dan weer eruit gaat als er nieuwe verbindingen vormen. Kunnen jullie mij een beetje in de goede richting sturen.

Één van de reacties is bijvoorbeeld:

Fe2O3 + 2(Al) -> 2(Fe) + Al2O3

Hoeveel energie komt hierbij vrij(thermiet is cool;))?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Vrijgekomen energie

Om de reactie-enthalpie te berekenen heb je een tabel met vormingsenthalpiën (heat of formation) nodig, bijvoorbeeld deze maar lees eerst wat theorie en probeer het daarna eens zelf.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 13

Re: Vrijgekomen energie

Dank ik moest de term hebben dit ga ik lekker printen en dan maar rekenen. Jullie horen morgen wel van me.

Berichten: 13

Re: Vrijgekomen energie

Ik ben even aan het rekenen gegaan:

ik bedacht dat ik het verkeerde roest had, volgens mij gebrukten we op school Fe3O4 of kan dat niet.

3(Fe3O4) + 8(Al) -> 4(Al2O3) + 9(Fe)

bij de ontleding van Fe3O4 in de elementen gaat 1118,4 kJ/mol. Dit maal drie omdat het Fe3O4 is. dus 1118,4*3=3355,2kJ/mol

en bij de vorming van Al2O3 komt 4*1675,7 kJ/mol = 6702,8

uit opetllen en aftrekken volgt: 3355,2 + -6702,8= -3347,6

er komt dus 3347,6 kJ/mol vrij bij deze reactie. Per mol wat?????? Roest of aluminiumoxide of alles bij elkaar?

Klopt dit?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Vrijgekomen energie

Algemeen geldt: ΔHr = Σ{vormingsenthalpie produkten} - Σ{vormingsenthalpie reactanten}

3 Fe3O4 + 8 Al -> 4 Al2O3 + 9 Fe

ΔHr = {4 mol * -1675,7 kJ/mol + 9 mol * 0 kJ/mol} - {3 mol * 1118,4 kJ/mol + 8 mol * 0 kJ/mol}

ΔHr = -3348 kJ

Deze reactie-enthalpie is niet per mol maar voor de reactie van 3 mol Fe3O4 met 8 mol Al.

Je kunt het uitdrukken per mol Fe3O4 en dan is ΔHr = -1116 kJ/mol Fe3O4

Of het is ΔHr = -418 kJ/mol Al
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer