rundercollageen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 113

rundercollageen

Een KIProokworst bevat onder andere rundercollageen. :shock:

Bestaat er geen kippencollageen of varkenscollageen?

Wat ik eigenlijk wil vragen ;)

Wat is precies rundercollageen en waarom zit dat in elke rook- of knakworst?
Kabouters bestaan niet

Berichten: 96

Re: rundercollageen

http://nl.wikipedia.org/wiki/Collageen

nog beter, de engelse versie:

http://en.wikipedia.org/wiki/Collagen

Volgens mij is het iets als een gewijzigd natuurlijk polymeer. Het zou zelfs iets met leer te maken kunnen hebben, maar dat weet ik niet zeker meer. Het zorgt er in ieder geval voor dat je huid elastisch is (zie engelse wikipedia).

Ik weet haast wel zeker dat er ook kippen en varkenscollageen bestaat.

Ik denk dat collageen hier hoofdzakelijk wordt gebruikt als bindmiddel.

mvgr, Sander

Berichten: 704

Re: rundercollageen

collageen komt in ieder bindweefsel voor. In de huid, in pezen en spieren enz. Het is goed bestand tegen trekkracht en geven daarom bijvoorbeeld een mechanische stevigheid aan de huid.

Re: rundercollageen

collageen is een eiwit van de extracellulaire matrix. dit is het gebied buiten de cellen... Collageen (ook aanwezig in verschillende types in de mens) zorgt hierbij voor extra sterkte en weerbaarheid. collageen type IV bij de mens vormt bijvoorbeeld een netstructuur, waar andere proteinen op kunnen binden (zoals perlecan en entactin) die dan adapterproteinen zijn die binden met membraangebonden eiwitten op cellen.

waarom het in de voedselnijverheid gebruikt wordt, is waarschijnlijk omdat het een bindmiddel kan zijn.

Berichten: 704

Re: rundercollageen

jean schreef:collageen is een eiwit van de extracellulaire matrix. dit is het gebied buiten de cellen... Collageen (ook aanwezig in verschillende types in de mens) zorgt hierbij voor extra sterkte en weerbaarheid. collageen type IV bij de mens vormt bijvoorbeeld een netstructuur, waar andere proteinen op kunnen binden (zoals perlecan en entactin) die dan adapterproteinen zijn die binden met membraangebonden eiwitten op cellen.  

waarom het in de voedselnijverheid gebruikt wordt, is waarschijnlijk omdat het een bindmiddel kan zijn.
je vergeet het belangrijkste eiwit dat bindt in de basale lamina: laminin

verder is er ook fibronectin, dat een rol speelt bij het binden van cellen aan de extracellulaire matrix. Het bindt enerzijsds aan integrinen en anderzijds aan collageen.

Gebruikersavatar
Berichten: 113

Re: rundercollageen

Oke, bindmiddel maar waarom juist rundercollageen :?:

Hoe komt men eraan? Zit het in melk is het echt rundvlees?

Sommige mensen mogen geen rund eten van buddha en ik probeer er achter te komen of die wel of geen knakworstjes mogen :shock:
Kabouters bestaan niet

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: rundercollageen

Collageen wordt uit slachtafval gehaald, met name uit bindweefsel en huid.

Als je geen enkele vorm van rund mag eten geldt dat uiteraard ook voor knakworst met rundercollageen.

Hoe zit het dan met zeep van rundertalg en met leren schoenen...
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: rundercollageen

Gelatine is ook dierlijk materiaal --> vegetariers/hindoes mogen eigenlijk geen medicijncapsules slikken. En door het meeste snoep gooien ze ook al dierlijke bindmiddelen. En als dat van varken is (ik zou het niet weten, maar het kan) is het ook nog eens niet halal...
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Berichten: 704

Re: rundercollageen

kortom: gewoon gemalen been :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.259

Re: rundercollageen

Rundercollageen wordt gewonnen uit de onderhuid van runderen, de toplaag wordt gebruikt als leer en die laag eronder wordt oa door een bedrijfje in Nederland vermalen en als collageenvloeistof verkocht. Collageen heeft een leuke eigenschap als het met zout water in aanraking komt. Als je je vinger in een collageenoplossing doet en vervolgens die vinger in zout water doet ontstaat een relatief stevig velletje dat je zo los kunt trekken. Collageen rond worstjes ed, is voornamelijk om de worst stevigheid te geven. Persoonlijk weet ik niet of varkens of pluimvee collageen gebruikt wordt, persoonlijk denk ik niet dat het rendabel is om van deze dierrsoorten de collageen te winnen.
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.

Reageer