Bio-diesel uit hemp destilleren

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Bio-diesel uit hemp destilleren

Beste allemaal ](*,) ,

Ik ben geen expert op scheikundegebied, maar ik heb mijn scheikunde op Havo NT met een 7 afgerond.

Nu las ik dat het mogelijk is op bio-diesel uit hemp te verkrijgen, wat je in je diesel-auto kan stoppen, zonder problemen, mits goed gemaakt.

Hebben mensen hier ervaring mee? Ik ben hier namelijk zeer benieuwd naar, aangezien het bewezen is dat het werkt.

Even googlen op hemp-diesel, hemp-ethanol en hemp-car als je er niet zeker van bent.

Hier staat hoe je het maakt:

- http://www.hemp.com/hemp-university/uses-o...hemp-biodiesel/

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Bio-diesel uit hemp destilleren

Je kunt alle plantaardige olieën en vetten omzetten in biodiesel door een transesterificatie met methanol, dus ook de plantaardige olieën en vetten van de hennepplant. Daar is niets bijzonders aan, en de meerwaarde van het gebruik van hennep ontgaat me. Er zijn geschiktere kandidaten voor de productie van biodiesel.

Al met al een slap excuus om de grootschalige teelt van wietplantjes een legaal tintje mee te geven.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 2

Re: Bio-diesel uit hemp destilleren

Marko schreef:Je kunt alle plantaardige olieën en vetten omzetten in biodiesel door een transesterificatie met methanol, dus ook de plantaardige olieën en vetten van de hennepplant. Daar is niets bijzonders aan, en de meerwaarde van het gebruik van hennep ontgaat me. Er zijn geschiktere kandidaten voor de productie van biodiesel.

Al met al een slap excuus om de grootschalige teelt van wietplantjes een legaal tintje mee te geven.
Beste Marko ](*,) ,

Ondanks dat bio-diesel op zichzelf al een licht positief/negatieve EROEI geeft, zorgt het niet gelijk dat je auto op hemp-diesel laten rijden ongeschikt is voor productie van bio-diesel. Natuurlijk moet er grootschalig geteelt worden, maar daar gaat het niet om. Het betreft hier niet persoonlijk gebruik, als in het roken van marijuana. We weten allemaal dat bio-diesel geen geschikte vervanger is voor o.a. olie.

Ik vroeg mij dus af of het maken van bio-diesel uit hemp erg lastig is? En hóe grootschalig moet er geteelt worden? Ik kan dat namelijk niet vinden in het recept.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Bio-diesel uit hemp destilleren

Zoals ik al aangaf is de hennepplant niet de meest voor de hand liggende plant voor de productie van biodiesel. De meest voor de hand liggende planten zijn niet toevallig die planten die al sinds jaar en dag worden gebruikt voor de productie van olie; zonnebloemen en palmen bijvoorbeeld. Of je er nu olieverf of cosmetica van wil maken, of biodiesel, het voornaamste uitgangspunt blijft de hoeveelheid olie/vet die je per hectare produceert, en het gemak waarmee dat gebeurt.

Nu is het zo dat de productie van biodiesel uit die planten al geen sinecure is, laat staan uit hennep.

Hennep is bijzonder geschikt voor de productie van vezels, en nog een paar andere niet nader te noemen toepassingen. De productie van biodiesel valt er echter niet onder. Sterker nog, de eerder genoemde toepassingen maken de plant in feite per definitie ongeschikt.

Je moet de gegeven beschrijving daarom slechts zien als huis- tuin- en keukenexperiment. Je hebt er niks aan, maar het is prima voor wie het leuk vindt om zijn zorgvuldig gekweekte plantjes er aan op te offeren. Het maakt daarbij niet uit welke hoeveelheden je gebruikt. Als de verhoudingen maar kloppen. Ik zou echter niet te veel gebruiken. Experimenteren moet sowieso nooit op grote schaal, bovendien is het in dit geval zonde van het geld en de chemicaliën.

Als serieuze bron van biobrandstof is hennep totaal ongeschikt, op iedere schaal.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 12.262

Re: Bio-diesel uit hemp destilleren

Toch is het idee zo gek niet. Hennep wordt grootschalig geteeld voor de vezels. Als er in dat proces ook nog een olie component overblijft, zou je dat als restproduct toch prima als biomassa kunnen stoken? Omzetten naar diesel of gewoon meestoken in een kolencentrale.

Met veldjes wiet heeft het allemaal niet zoveel van doen, hoewel het allemaal cannabis varianten zijn, bevatten de soorten die met kweekt voor vezels nauwelijks thc of andere psyhoactieve componenten. Andersom zijn de soorten die voor drugs gekweekt worden weinig geschikt voor andere toepassing omdat ze geselecteerd zijn op thc productie zonder rekening te houden met andere eigenschappen.
Victory through technology

Berichten: 3

Re: Bio-diesel uit hemp destilleren

naar mijn mening en die van veel andere is hennep olie (diesel) juist wel de geschikte kandidaat

om aardolie te vervangen, hennep olie heeft namelijk een hoop voordelen t.o.v ander gewas of aardolie namelijk :

-minder bestrijdingsmiddelen nodig dan ander gewas - kan overal ter wereld geteeld worden op alle soorten grond dus niet concurrerend met de voedsel industrie-meer c02 opname dan welk gewas dan ook -restafval van de plant voor ontelbaar producten te gebruiken

"Hennep kan in 90 dagen een oogst opleveren. In warme streken kun je dus bijna vier keer per jaar oogsten. Hennep is mede daarom de grootste consument van Co2. Het gewas groeit zo snel dat er geen onkruid gewied hoeft te worden, dat wordt simpelweg verstikt. Hennep heeft ook geen dure en smerige "gewasbeschermers" nodig. Deze vergiften zijn verantwoordelijk voor de achteruitgang van het milieu en de menselijke gezondheid. Het is daarom dat mannen op het platteland in Europa 50% minder spermacellen hebben, daar worden immers meer insecticiden gebruikt als in de stad.

Hennep kan groeien op gronden die te arm, te droog of juist te nat zijn voor gewone voedingsgewassen. Hennep is dus géén concurrent voor voedingsgewassen. Hennep heeft nauwelijks mest nodig, na de oogst van vezel en zaad blijft het blad op het land achter en bemest zo weer de aarde. De lange wortels van Hennep dringen diep door in de grond, het zorgt ervoor dat de planten minder water nodig hebben, het verluchtigd de grond, houdt die vast en voorkomt zo erosie en voegd organisch materiaal toe. Je kunt overal ter wereld hennep telen in alle klimaten wat je niet kunt zeggen van de andere bio energie gewassen zoals olifantgras, soya en maïs. Hennep levert meerdere waardevolle producten tegelijk op, vezel, olie én hout snippers. Vanuit deze basis grondstoffen kunnen tienduizenden verschillende producten gemaakt worden.

Bij het verbranden van hennep diesel komt alleen die Co2 vrij die het jaar daarvoor door de hennep uit de lucht is gehaald. Hennep olie als biobrandstof vormt zo een gesloten co2 kringloop, met een positief saldo, want de Co2 gebonden in de wortels, blad en de vezels komen niet via biobrandstof weer terug in het millieu. Hennep heeft van alle landbouwgewassen de grootste opname van Co2 per hectare."

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Bio-diesel uit hemp destilleren

smeed schreef:naar mijn mening en die van veel andere is hennep olie (diesel) juist wel de geschikte kandidaat

om aardolie te vervangen, hennep olie heeft namelijk een hoop voordelen t.o.v ander gewas of aardolie namelijk :

-minder bestrijdingsmiddelen nodig dan ander gewas - kan overal ter wereld geteeld worden op alle soorten grond dus niet concurrerend met de voedsel industrie-meer c02 opname dan welk gewas dan ook -restafval van de plant voor ontelbaar producten te gebruiken
Je vergeet het belangrijkste criterium: Hoeveel olie of andere combustibles levert zo'n hennepplant nou eigenlijk? En hoe makkelijk krijg je dat eruit geperst?
"Hennep kan in 90 dagen een oogst opleveren. In warme streken kun je dus bijna vier keer per jaar oogsten. Hennep is mede daarom de grootste consument van Co2. Het gewas groeit zo snel dat er geen onkruid gewied hoeft te worden, dat wordt simpelweg verstikt. Hennep heeft ook geen dure en smerige "gewasbeschermers" nodig. Deze vergiften zijn verantwoordelijk voor de achteruitgang van het milieu en de menselijke gezondheid. Het is daarom dat mannen op het platteland in Europa 50% minder spermacellen hebben, daar worden immers meer insecticiden gebruikt als in de stad.
Je bent hier op een wetenschapsforum. Geef daar maar eens een bron van. En dan bedoel ik niet http://www.wernard.nl/HEMP%204%20FUTURE.html, waar je deze tekst vandaan hebt gehaald, maar een echte wetenschappelijke bron. Zo eentje die zich niet bezondigt aan het doorsprekken van de verhalen met ongefundeerde complottheorieën.
Hennep levert meerdere waardevolle producten tegelijk op, vezel, olie én hout snippers. Vanuit deze basis grondstoffen kunnen tienduizenden verschillende producten gemaakt worden.
Natuurlijk, maar het ging hier over olie. Dat het een zwik aan andere producten oplevert is in dat verband geen positieve eigenschap. Dat is allemaal geen olie.
Bij het verbranden van hennep diesel komt alleen die Co2 vrij die het jaar daarvoor door de hennep uit de lucht is gehaald. Hennep olie als biobrandstof vormt zo een gesloten co2 kringloop, met een positief saldo, want de Co2 gebonden in de wortels, blad en de vezels komen niet via biobrandstof weer terug in het millieu.
Maar wel op een andere manier natuurlijk. Er verdwijnt vanzelfsprekend niets. Maar alles wat via een omweg als CO2 in de lucht komt levert geen bijdrage aan de vervanging van aardolie ten bate van de energievoorziening, en dat is met afstand de grootste uitdaging.

Hennep is arm aan olie en vanwege de taaie vezels is die olie er ook nog lastig uit te halen. Dáárom is hennep geen geschikte kandidaat, alle leuke toepassingen die je voor hennep kunt bedenken ten spijt.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 3

Re: Bio-diesel uit hemp destilleren

uit eigen ervaring weet ik dat hennep olie zeer makkelijk te maken is het word verkregen door de zaden koud te persen

een hennep plant produceert duizenden grote zaden,men kan zelfs op de olie leven als het moet het bevat enorm veel voedingsstoffen en vetzuren. ik zeg niet dat het de oplossing is maar het zou een grote stap zijn in de goede richting.

alleen jammer voor de grote bedrijven is dat de hennep plant niet te patenteren is , de hennep olie heeft een lagere fijnstof en co2 uitstoot dan gewone diesel dat is algemeen bekend.

Berichten: 3

Re: Bio-diesel uit hemp destilleren

smeed schreef:uit eigen ervaring weet ik dat hennep olie zeer makkelijk te maken is het word verkregen door de zaden koud te persen

een hennep plant produceert duizenden grote zaden,men kan zelfs op de olie leven als het moet het bevat enorm veel voedingsstoffen en vetzuren. ik zeg niet dat het de oplossing is maar het zou een grote stap zijn in de goede richting.

alleen jammer voor de grote bedrijven is dat de hennep plant niet te patenteren is , de hennep olie heeft een lagere fijnstof en co2 uitstoot dan gewone diesel dat is algemeen bekend.
uit de stengels en bladeren kan men ook olie persen , en idd zijn de vezels van de stengels erg stug maar men moet ook enorme moeite doen om de aardolie uit de grond te krijgen dus een stug stengeltje persen is daar niets bij. en gelukkig zijn ze erg stug want men kan er zelfs plaat materiaal van persen voor de bouw van huizen en auto's, wat voor gewas er ook zal worden gebruikt het zou eens mooi zijn niet afhankelijk te zijn van olie producerende landen. dat hennep voor meer dan 40.000 andere producten kan worden gebruikt is dan mooi meegenomen.

verder zal ik niet reageren want dit word een zinloze discussie ,wetenschappers staan op dit punt ook lijnrecht tegenover elkaar.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Bio-diesel uit hemp destilleren

uit de stengels en bladeren kan men ook olie persen , en idd zijn de vezels van de stengels erg stug maar men moet ook enorme moeite doen om de aardolie uit de grond te krijgen dus een stug stengeltje persen is daar niets bij.
Olie winnen behelst niet veel meer dan een gat in de grond boren en opvangen wat er uit de grond komt spuiten. Dat is nu juist het probleem waar alle alternatieve brandstoffen mee te kampen hebben, en zeker ook hennep. Het verkrijgen van energie uit welke andere bron dan olie ook, is in verhouding ingewikkeld en levert daardoor een stuk minder op.

Natuurlijk kun je uit je eigen hennepplantjes olie persen. Maar het gemak waar jij over spreekt is een ander soort gemak dan waar de industrie in geïnteresseerd is. En dat laatste is toch echt wat telt.

Wat industrieel gezien interessant is, en dat is tegelijkertijd hetgeen wat nodig zal zijn om op een zinnige manier een economie op alternatieve energiebronnen te laten draaien, is een gewas dat niet alleen gemakkelijk groeit, maar ook gemakkelijk te oogsten en te verwerken is, en dat per hectare een grote hoeveelheid brandstof oplevert. Dát is de afweging, niet of je er ook nog een trui van kan breien.
en gelukkig zijn ze erg stug want men kan er zelfs plaat materiaal van persen voor de bouw van huizen en auto's, wat voor gewas er ook zal worden gebruikt het zou eens mooi zijn niet afhankelijk te zijn van olie producerende landen. dat hennep voor meer dan 40.000 andere producten kan worden gebruikt is dan mooi meegenomen.
Nogmaals, stugge vezels zijn fantastisch voor de productie van kleding en touw, maar funest voor de verwerking tot biobrandstof. Bovendien is dat feit totaal niet belangrijk voor de vraag. Het gaat om de olie, het gaat om de vraag of je hennep zou moeten verbouwen om biobrandstof te verkrijgen. Daarbij gaat het over zulke enorme hoeveelheden, en dus ook over zulke enorme hoeveelheden restmateriaal, dat het niet eens relevant is wat je daar mee zou kunnen doen. Je raakt het aan de straatstenen niet kwijt. Het levert niets op, en dat betekent dat de helft van wat je verbouwt waardeloos is.
verder zal ik niet reageren want dit word een zinloze discussie ,wetenschappers staan op dit punt ook lijnrecht tegenover elkaar.
Geef eens een voorbeeld van zo'n discussie in de wetenschappelijke literatuur? Anders is de conclusie dat het hele bovenstaande verhaal is gebaseerd op een onwetenschappelijke bron en dat de gedane uitspraken desgevraagd niet onderbouwd konden worden.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer