De val van het West Romeinse rijk

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 289

Re: De val van het West Romeinse rijk

D.G.Boswijk schreef:Mijn menig over val van RR nou ik denk inderdaad wat je zegt dat er delen van het RR voorzich zelf gingen regeren. En voor al moord en verraad en oorlog onderling. Het geloof denk ik juist niet in tegen deel ik denk dat het geloof er voor zorgde dat het Oost romeinse rijk bleef bestaan. Door het zelfde geloof was er denk ik meer overeen stemming en minder moord en oneenigheid. Maarjah zoals altijd gaat het rijk ten onder. Behalve dat van God maar van welke godsdienst mag jij invullen......
Beste heer Boswijk, ik vind het goed dat u een mening hebt, het voegt echter niets toe aan deze discussie, daar het een herhaling van andermans meningen is.
Dat ben ik niet met je eens. Wat Boswijk zegt over het Christendom dat wel een bindende factor werd in het oost-Romeinse rijk is een terechte en zinvolle waarneming. En zeker interessant genoeg om even op door te gaan.

Waar dit door komt is mij een raadsel. Wellicht heeft het er mee te maken dat het Oosten al langer bekend was met het monotheisme: mithras, (hoewel meer henotheistisch) en het Jodendom.

Feit is in elk geval inderdaad dat het Christendom daar nog 1000 jaar een bindende factor is geweest.

Dus, Jakobo Joesov, niet zomaar mensen afkappen omdat jij vindt dat ze niks bijdragen... :wink:

Eelco

Gebruikersavatar
Berichten: 223

Re: De val van het West Romeinse rijk

EelcoStorm schreef:Dat ben ik niet met je eens. Wat Boswijk zegt over het Christendom dat wel een bindende factor werd in het oost-Romeinse rijk is een terechte en zinvolle waarneming. En zeker interessant genoeg om even op door te gaan.

Dus, Jakobo Joesov, niet zomaar mensen afkappen omdat jij vindt dat ze niks bijdragen...  :wink:
Beste Eelco, ik kap mensen niet zonder geldige reden af. Als je de tekst van de initiator van dit onderwerp doorneemt, zul je lezen dat hij dit argument al genoemd had. Het zou dan ook van eerlijkheid getuigen als jij zou reageren op de mening van OneStepForward en niet op de herhaling van de heer Boswijk.

Berichten: 34

Re: De val van het West Romeinse rijk

Ik kan geen aperte onjuistheden in de redenering van Onestepfw. ontdekken en ben het bijgevolg met hem eens. Natuurlijk is het interessant om naar allerlei oorzaken en verklaringen te zoeken maar daarbij moet je niet voor bij gaan aan de obligate, wellicht minder interessante aspecten.

Berichten: 1

Re: De val van het West Romeinse rijk

Het West Romeinse Rijk is gevallen om de volgende reden;

Door economisch verval.

Een economie bleek afhakelijk te zijn van klimaat ,of het aan zee ligt enz. ( ondergeschikt aan geografie )

Omdat ze destijds een enkele munt hadden, genaamd de As, konden de economieën niet met elkaar communiceren.

Valuatie tussen de economieën was wiskundig onmogelijk door de As en zo raakte de economie in een neerwaarts spiraal.

De economie was in de As gelegd.

Soldaten hadden niets meer aan die muntjes, maar moesten toch eten.

Ze hadden het op een gegeven moment veel te druk met ruilhandel, jagen, vissen en plunderen om hun maag te vullen en konden niets meer voor Rome betekenen.

Maarja, aan ruilhandel komt een keer een einde en toen ontstond er valuta.

Berichten: 11

Re: De val van het West Romeinse rijk

Over dit onderwerp is zojuist hier in Duitsland (ik woon in Berlijn) een nieuw boek verschenen.
 
Alexander Demandt
Der Fall Roms. Die Auflösung des Römischen Reiches im Urteil der Nachwelt.
C.H. Beck, München, 719 Blz.
De bespreking kun je hier vinden:
http://www.welt.de/geschichte/article130797844/Wie-Roms-Untergang-den-Weg-in-die-Zukunft-weist.html

Reageer