Adrenaline in speeksel en urine?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 338

Adrenaline in speeksel en urine?

In een artikel: "Powernap helpt tegen schade korte nacht" in de volkskrant van vandaag d.d. 25 febr 2015, lees ik dat adrenaline in speeksel en urine voorkomt.
Ook wordt gesproken over het ontstekingshormoon interleukine
Dit blijkt uit een studie/onderzoek naar chronisch slaaptekort uitgevoerd door de universiteit van Sorbonne 
 
Volgens mij is de samenstelling:
Speeksel: water, slijm, amylase en eiwitten die het glazuur beschermen.
Urine: water, afvalstoffen (creatinine, ureum, urinezuur en urobiline), zouten, kleine eiwitten, eventueel bacterien, eventueel vitamines (met name C bij een te hoge inname), het hormoon HCG bij zwangere vrouwen, en eventueel resten van gebruikte medicijnen.
 
 

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Adrenaline in speeksel en urine?

Wat is de vraag precies? Het lijkt nu meer een mededeling.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: Adrenaline in speeksel en urine?

Zit er adrenaline in urine of speeksel?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Adrenaline in speeksel en urine?

In speeksel zit zover ik weet geen adrenaline. Zou ook niet heel logisch zijn omdat (nor)adrenaline als neurotransmitter leidt tot verminderde afgifte van speeksel (sympaticus activatie door stress of zenuwen -> droge mond). Maar zeker weten doe ik niet. Halen ze in dat artikel nog een bron aan?

Adrenaline en andere catecholamines komen in meer of mindere mate wel in urine voor. Dit speelt een grote rol in de diagnsotiek naar het feochromocytoom waarbij deze waarden hoger zijn.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: Adrenaline in speeksel en urine?

anusthesist schreef: Halen ze in dat artikel nog een bron aan?

Nee, helaas niet!
 
 
 
 

Adrenaline en andere catecholamines komen in meer of mindere mate wel in urine voor. 
Dan blijft het niet alleen bij het HCG in geval van een zwangerschap. Dat betekent dat allerlei hormonen eventueel in de urine kunnen worden aangetroffen. 
MIs ik verder nog stoffen?
 

Reageer