Ontstaan van ruimte

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer

Ontstaan van ruimte

Hoi,
 
Ik dacht nog es na over de topologie van het heelal (gesloten/open, eindig/oneindig, begrensd/onbegrensd en alles wat nog zou kunnen).
Toen dacht ik dat wanneer een oerknal een universum 'start' ... het dus ook ruimte 'creëert'.
 
Dan moet het heelal wel eindig zijn! (Toch?)
 
Dank en groet,
Tommy

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Ontstaan van ruimte

Het enige echte antwoord is: we weten het gewoon niet.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Ontstaan van ruimte

Op de vraag van een 10-jarige "Wat is er buiten het heelal, en hoe weten ze dat?", was mijn uitleg was een keer:
 
Na de oerknal is het heelal gaan uitdijen, tegelijk met het starten van de tijd. Buiten de randen van het heelal is de tijd nog niet aangekomen.
Dat uitzetten schijnt steeds trager te gaan, en de verwachting is dat het op zeker moment weer zal krimpen. Wellicht zal alle materie weer op één punt samenkomen, waarbij de tijd stopt. Dan zou er weer een oerknal kunnen ontstaan - en voor de hoeveelste keer dat zou zijn?

Berichten: 1

Re: Ontstaan van ruimte

Back2Basics schreef: Op de vraag van een 10-jarige "Wat is er buiten het heelal, en hoe weten ze dat?", was mijn uitleg was een keer:
 
Na de oerknal is het heelal gaan uitdijen, tegelijk met het starten van de tijd. Buiten de randen van het heelal is de tijd nog niet aangekomen.
Dat uitzetten schijnt steeds trager te gaan, en de verwachting is dat het op zeker moment weer zal krimpen. Wellicht zal alle materie weer op één punt samenkomen, waarbij de tijd stopt. Dan zou er weer een oerknal kunnen ontstaan - en voor de hoeveelste keer dat zou zijn?
Het is de laatste 20 jaar steeds duidelijker geworden dat het uitzetten juist versneld in plaats van steeds trager te gaan. Dat is de reden dat er gesproken wordt van "dark energy" in de kosmologie omdat deze versnelde uitzetting niet met de huidige kennis van de physica verklaard kan worden. Zie bijvoorbeeld https://en.wikipedia.org/wiki/Dark_energy. Wel een beetje bij de tijd blijven Back2Basics als je antwoord geeft ;-)
 
Verder zitten we met deze vragen eerder in het domein van de filosofie i.p.v. physica of sterrenkunde daar we misschien dit soort zaken kunnen beredeneren maar of de uitkomsten valide zijn laat ik graag in het midden.

Reageer