Aggregatietoestand plasma?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 12

Aggregatietoestand plasma?

De aggregatietoestand van plasma (p) is het ioniseren van een normale gasfase, waarbij positief geladen deeltjes in de kern zitten met negatief geladen elektronen eromheen. Bij plasma zijn sommige atomen door temperatuursverhoging of andere toegevoegde energievormen een of meer elektronen kwijtgeraakt en bewegen dan vrij rond, dus geïoniseerd.
Het is nu mijn vraag, welke energievormen zorgen hiervoor, en welke temperatuur moet je ervoor bereiken.
Welke effecten heeft het op vacuüm plasma en bv. plasma in een gewichtloze toestand, en is de kern en de buitenkant altijd gemaakt van Elektronen?
EN dan nog een vraag, verliezen de kern en de buitenkant Elektronen, of enkel de kern of buitenkant?
-De uitleg die ik gaf kan misschien niet kloppen, als het niet klopt wilt u dan alstublieft mijn tekst verbeteren
 
-Het zijn nogal veel vragen, maar sites waar ik het van haal zijn niet echt volledig.
 
-Mvg. William W.

Berichten: 772

Re: Aggregatietoestand plasma?

De plasma toestand is inderdaad een toestand waarbij de gasvormige moleculen geïoniseerd zijn. Op te merken valt dat de ionisatiegraad sterk kan verschillen tussen verschillende types plasma onderling. Om gasmoleculen te ioniseren moet je dus energie toevoeren om gasmoleculen te ioniseren. Hoeveel energie dit precies is, hangt af van het type gas. Voor zuurstofplasma is dit rond de 12 eV. Voor argonplasmas is dit iets hoger (+- 15 eV).
 
De energietoevoer vindt hoofdzakelijk op twee manieren plaats. Een eerste manier bestaat eruit om de temperatuur te verhogen. Temperaturen die hiervoor nodig zijn, zijn zeer hoog (genre: 107 K). Op deze manier worden zeer sterke plasmas gevormd, met een typische ionisatiegraad die 1 nadert. In derelijke gevallen spreek je van een high temperature plasma. Deze vormen van plasma worden o.a. gebruikt voor kernfusie.
 
Een andere manier om plasmas te ioniseren is door het aanleggen van een elektrisch veld in bvb. een gasontladingsbuis. De wijze waarop dergelijke plasma's ontstaan is helemaal anders. Bij toevoer van elektrische energie zullen vrije elektronen (die in elk gas in kleine hoeveelheden aanwezig zijn) versneld worden. Botsen deze versnelde elektronen met gasmoleculen dan zal dit leiden tot ionisatie van de gasmoleculen. Dit proces gaat gepaard met het vrijstellen van extra elektronen, die terug versneld worden. Je krijgt dus een soort van cascadereactie waarbij steeds meer elektronen vrijgesteld worden, en dus ook steeds meer gasmoleculen geïoniseerd worden. Uiteindelijk wordt de plasmatoestand bereikt. Men omschrijft dit type plasmas ook wel eens als "low temperature plasmas". De ionisatiegraad is doorgaans lager (variërende tussen 10-6 en 10-1). Ze worden toegepast in een reeks uiteenlopende technologische toepassing, zoals bvb. het verwijderen van micropolluenten uit afvalwater.
 
Over de exacte fysica van dergelijke plasmas weet ik niet genoeg af om je andere vragen te beantwoorden.

Reageer