Hoeveel warmte vanuit olietank naar omgeving

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Hoeveel warmte vanuit olietank naar omgeving

Hallo Allemaal,

Ik heb naast het reguliere tekenwerk wat ik doe, een vraag van de klant gekregen hoeveel warmte er vanuit de olietank naar de omgeving stroomt.
Het is voor mij weer even geleden dat ik hiermee bezig ben geweest.
Ik heb een modelletje gebouwd in Excel en de formule gebruikt die in de sheet staat weergegeven (zie bijlage).
Zelf vind ik het vermogen aan warmte wat uit de berekening komt erg hoog, dus ik dacht ik peil even bij jullie;-)

Het gaat om een rvs tank waar hydrauliekolie in zit. De wanddikte van de tank is 4 [mm] en ΔT is ongeveer 20 [K].
Kunnen jullie mij vertellen of de gegevens kloppen of dat ik misschien een verkeerde formule heb gekozen?
In eerste instantie heb ik een drietal formules gebruikt die de doorgangscoefficient en doorgangsweerstand ook meenamen, maar toe kwam ik op het exact zelfde antwoord.
Ik ben benieuwd naar jullie conclusie.

Groeten, Jaap
Bijlagen
heat dissipation.pdf
(261.52 KiB) 177 keer gedownload

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 10.085

Re: Hoeveel warmte vanuit olietank naar omgeving

De berekening is correct, maar je gaat er dan wel van uit dat het hele temperatuurverschil van 20 graden over de stalen wand staat.
Stel dat er een stilstaand grenslaagje lucht om de tank aanwezig is met eveneens een dikte van 4 mm (λlucht = 0,024 W/m.K) dan wordt de warmtestroom al bijna 1000 maal zo klein.

Behalve door geleiding raak je ook warmte kwijt door straling. In het ongunstigste geval (emissiviteit 1) is dat hier 147 W.

Berichten: 2

Re: Hoeveel warmte vanuit olietank naar omgeving

Ah check dank je wel!
Hoe kan ik deze factoren nog op een juiste manier aan de formule toevoegen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 10.085

Re: Hoeveel warmte vanuit olietank naar omgeving

De warmteweerstand van één laag per oppervlakte-eenheid is
\(R = \frac{d}{λ}\)
Bij twee (of meer) lagen moet je die optellen.

je krijgt dan
\(P=U.A.\Delta T\)
met
\(U=\frac{1}{\frac{d_1}{\lambda_1}+\frac{d_2}{\lambda_2}}\)
Die effectieve laagdikte voor de grenslaag met lucht van 4 mm is maar een schatting, hoe groot die precies is durf ik niet te zeggen. Op dezelfde manier zal er ook een laagje met een temperatuurgradiënt in de olie zijn.

Het warmteverlies door straling staat hier los van.

Ik zou uitgaan van een warmteverlies van ca 200 W, met een heel ruime marge.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Hoeveel warmte vanuit olietank naar omgeving

Het warmteverlies hangt sterk af van waar die tank staat: binnen? Of buiten, waar hij blootgesteld is aan wind en regen.

Reageer