Het geld van beleggen in bijv: crypto

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 50

Het geld van beleggen in bijv: crypto

Ik weet niet juist hoe ik mijn gedachten hier moet in tekstvorm zetten, maar ga toch proberen.
Hopend op wat inzichten in deze materie.
Alvast dank voor jullie aanvullingen, aanpassingen, inzichten!

Stel ik minede ooit een cryptomunt en die was op dat moment 1€ waard.
Nu kan ik die verkopen voor 1000€.
Dus iemand geeft me 999€ meer dan ik er voor had gekregen in begin.

Maar ik ben niet de enige die cryptomunten heeft. Ondertussen zijn er mensen als ik die een munt hebben gekocht of verworven aan uiteenlopende prijzen.
Dan is er kopen en verkopen en sentiment die prijzen bepalen.

Mijn idee is dat er toch een groot deel van dat geld "er is". Het is ergens aanwezig want er is een aanbod waarvoor men een prijs wilt betalen. Het is niet zo dat er niets van waarde is aan die cryptomunt waar misschien enkel een formule achter zit?

Een intrinsieke waarde? Ondertussen heb ik mijn 1€ wel 1000€ gemaakt dus dat geld is wel gewoon van eigenaar gewisseld. Net zoals alle andere transacties die gebeurden en nog bezig zijn.
Dus er zijn al veel transacties gebeurt door kopers die hun geld aan verkopers gegeven hebben. Dat geld is niet weg, maar van eigenaar gewisseld.
Dit gaat zo over en weer. Dus zolang er handel is, gaat het geld van personen wisselen.

Dus de slimmen betalen de dommen?
Dit gaat zo door tot er in mijn ogen plots geen interesse meer in die munt is en de waarde wegvalt tot 0€

Maar ondertussen was die crypto wel iets waard.
Mij lijkt het een beetje op "I won't blink", diegene die het laatst is is de pineut.
Dit omdat er niet echt buiten dan het sentiment iets aan vasthangt?
Een getal, een formule, een beperkt aantal uitkomsten?

Ondertussen denk ik dat alleen diegene die slim genoeg zijn er iets aan kunnen verdienen.
In mijn ogen ook de mensen die niets willen weten van slechte reclame voor die munt (want zij willen die omhoog stuwen om te kunnen cashen).

In mijn ogen heeft die munt dan eerder een sentimentele en speculatieve waarde?
Maar ondertussen is er al wel veel geld van eigenaar gewisseld door deze munt.
Hoeveel is deze nu eigenlijk waard?

(mijn excuses maar als ik het zelf nalees snap ik mezelf even niet, maar misschien is er al een aanzet tot een reactie?)

Berichten: 865

Re: Het geld van beleggen in bijv: crypto

je moet het niet moeilijker maken als het is.
Een crypto is waard wat je er voor krijgt net als elk ander betaalmiddel kan je er niets meer mee als niemand er nog iets voor in de plaats wil stellen.

Vergeet niet dat ook een groot deel van de in omloop zijde andere betaalmiddelen zoals euro of dollar alleen maar elektronische bestaat en nooit gedrukt zal worden.

Berichten: 1.247

Re: Het geld van beleggen in bijv: crypto

"Mijn idee is dat er toch een groot deel van dat geld "er is""

Nee. Als een bank jou een miljoen leent, dan typen ze wat enen en nullen in zodat jij een miljoen op je rekening krijgt. Ze doen dat als ze vertrouwen hebben dat jij dat bedrag plus rente in de toekomst kunt terugbetalen. Ze hevelen dus mogelijke geldhoeveelheden van de toekomst naar het verleden. Zo mobiliseren schulden onze economie. Maar er staat allang geen goudstandaard o.i.d. tegenover dat miljoen.

Ze kunnen dit "geld uit het niets scheppen" alleen niet onbeperkt doen, al was het maar vanwege inflatie.

Reageer