Waarom neutraliseert water?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

Re: Waarom neutraliseert water?

Met water kun je heel wat zaken verdunnen.Onder neutraliseren versta ik heel wat anders.Basen en zuren neutraliseren elkaar.Men heeft hier te maken met een reactie.In de juiste verhouding heeft men dan geen base en geen zuur meer,maar wel hun zout.Verdunnen en neutraliseren zijn twee verschillende zaken.Je kunt water bij een zuur gieten,het zuur wordt zwakker maar blijft zuur.Hier is geen sprake van neutralisatie.Eén druppel zwavelzuur in een emmer water heeft aan dat water nog altijd een zure smaak.Zuiver water neutraliseerd dus niet.

Berichten: 288

Re: Waarom neutraliseert water?

zeeman zei 'Zuiver water neutraliseerd dus niet'

dat is waar maar ik denk dat het hier gaat om natuurlijke waters, leidingswater, water uit vijvers, putwater , oppervlaktewater enz want anders heeft die vraag neutraliseert water geen zin.

op onze school wordt o.a. de alkaliteit bepaald van waters die de leerlingen zelf mogen meebrengen. Men drukt dit uit in een TAP waarde (titratie t.o.v.phenolftaleine) of een TAM waarde (titratie t.o.v. methyloranje.

Re: Waarom neutraliseert water?

Beste Leen,uw bijdrage maakt de zaak heel wat duidelijker.Het zijn dus wel de opgeloste stoffen die in reactie gaan,die neutraliseren,en niet het water.Zo ben ik het helemaal met u eens.

Reageer