Kaalheid

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 39

Kaalheid

Gegroet

Ik vraag me iets af: hoe komt het dat wetenschap zich al kan bezighouden met nanotechnologie en nog ingewikkeldere zaken, maar geen stom "wondermiddeltje" (eigenlijk zou dat helemaal geen wondermiddeltje moeten zijn) kan uitvinden tegen uitvallend haar?

Ik kamp zelf met dit probleem en wat me nog irriteert is dat niemand me zelfs kan zeggen wat de oorzaak is. De ene zegt voeding, tekort aan ijzer, de andere zegt genetisch bepaald; volgens de ene is er wel degelijk iets aan te doen, de andere zegt dan dat er helemaal niets aan te doen is (ik heb het hier dan nog wel over 2 verschillende dokters).

Ik heb dus eigenlijk totaal geen objectief beeld over deze zaak [rr]

Dus ja hoe zit dat nou?! Is er iets aan te doen? en wat dan?

Ik.

Berichten: 824

Re: Kaalheid

Bold is beautiful, bold is beautiful.....

:?: het is een bekende zin maar ik weet niet van wie [rr]
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Kaalheid

Aangezien dit meer een medische vraag is, ga ik je topic verplaatsen.

Let wel dat het niet toegelaten is om advies te vragen ivm persoonlijke medische problemen.

Indien de topic over het fenomeen kaalheid in het algemeen kan gaan, zie ik niet direct een probleem.

Wat informatie betreft kan je je zoektocht starten op wikipedia nl, maar de Engelstalige variant is een stuk uitgebreider.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 3.165

Re: Kaalheid

De Nederlandstalige variant is bijna altijd beknopter dan de Engelstalige originele. Logisch gezien het grote verschil in het aantal mensen dat die taal spreekt.

Ik het de Engelstalige Wiki dan ook gebookmarkt en zoek altijd eerst daarop tenzij ik niet op het Engelse woord kan komen, dan typ ik het woord in in de Nederlandstalige variant om van daaruit te klikken op het Engels. :wink:

Over de kaalheid. Ik herinner me iets van dat die haarcellen maar een beperkt aantal keren zouden kunnen delen en dat bij de één die cellen actiever zijn dan bij de ander waardoor ze vlugger zouden zijn uitgeput.

De suggestie dat de oplossing voor kaalheid simpel is wil ik sterk ontkrachten.

De enige oplossing die ik (als relatieve leek) zie tegen kaalheid is genetische manipulatie van die haarcellen. Dat is vooralsnog niet simpel.

Voor de rest zou ik zeggen, trek je er niet zo veel van aan.

That's life, je doet er op dit moment toch niets tegen. Er zijn ook mensen bij wie een hoofd met weinig haar goed staat en je kan toch alles nog net zo goed doen, dus waarom je er iets van aantrekken. De meisjes gaan je echt niet minder leuk vinden omdat je kaal bent, het hangt helemaal van de persoon af hoe hij er mee om gaat. Als een persoon zich niets van zijn kaalheid aantrekt en er zelf mee kan spotten dan heeft dat geen nadelige invloed. Als je je er wel druk om maakt dan heeft het wel een nadelige invloed omdat anderen dat zien.

Berichten: 39

Re: Kaalheid

TD! schreef:Aangezien dit meer een medische vraag is, ga ik je topic verplaatsen.

Let wel dat het niet toegelaten is om advies te vragen ivm persoonlijke medische problemen.  

Indien de topic over het fenomeen kaalheid in het algemeen kan gaan, zie ik niet direct een probleem.

Wat informatie betreft kan je je zoektocht starten op wikipedia nl, maar de Engelstalige variant is een stuk uitgebreider.
Sorry wist niet dat het niet toegelaten was, maar ja ook goed, beschouw het dan als het fenomeen in het algemeen :?:

En Albert, merci voor de cellen info, hoewel het me niet echt oplucht [rr]

Maar wat je daar zegt van niets aantrekken, is makkelijk gezegd; maar ik heb geen keus zeker..

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Kaalheid

Sorry wist niet dat het niet toegelaten was, maar ja ook goed, beschouw het dan als het fenomeen in het algemeen :?:
Dat komt omdat je het in de "Algemene discussie" geplaatst had.

Zie hier voor de bijsluiter van het Medisch forum.

Zolang je je daar aan houdt, kan dit hier open blijven [rr]
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Kaalheid

albert davinci schreef:Over de kaalheid. Ik herinner me iets van dat die haarcellen maar een beperkt aantal keren zouden kunnen delen en dat bij de één die cellen actiever zijn dan bij de ander waardoor ze vlugger zouden zijn uitgeput.

.
maar vrouwen worden zo goed als niet kaal, dus dat zou die theorie ontkrachten.. het heeft toch te maken met testosteron? waardoor bij ouder wordende mannen opeens het oor/neus/borst/wenkbrouwhaar begint te groeien en het hoofdhaar uitvalt?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.560

Re: Kaalheid

Door een verandering in de hormoonhuishouding tijdens het leven van personen, worden verschillende genen geactiveerd en gedeactiveerd.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 3.165

Re: Kaalheid

Door een verandering in de hormoonhuishouding tijdens het leven van personen, worden verschillende genen geactiveerd en gedeactiveerd.
Volgens mij klopt dat.

Berichten: 751

Re: Kaalheid

Over de kaalheid. Ik herinner me iets van dat die haarcellen maar een beperkt aantal keren zouden kunnen delen en dat bij de één die cellen actiever zijn dan bij de ander waardoor ze vlugger zouden zijn uitgeput.
maar vrouwen worden zo goed als niet kaal, dus dat zou die theorie ontkrachten.. het heeft toch te maken met testosteron? waardoor bij ouder wordende mannen opeens het oor/neus/borst/wenkbrouwhaar begint te groeien en het hoofdhaar uitvalt?
Het is een misvatting te concluderen dat vrouwen zo goed als nooit kaal worden. Ze worden het op later leeftijd veelal wel, zij het dat we het dan over een ander soort kaalheid hebben dan bij de man. Vrouwen verliezen haar over het geheel van de hoofdhuid waardoor het effect van 'maan schijnt door de bomen' ontstaat. Bij de man volgt het meestal het vaste patroon van inhammen bij het voorhoofd die steeds groter worden en het opkomen van een natuurlijke tonsuur.

Bij mannen op hogere leeftijd neemt de productie van testosteron af waardoor lichaamsbeharing en baardgroei afnemen en de stem hoger kan worden. Bij vrouwen zorgt de afnemende productie van oestrogeen na de overgang ervoor dat zij een snor en soms baardhaar kunnen krijgen, en ook de kans op hart- en vaatziekten toeneemt.
De juiste vraag is de vraag die uit objectiviteit geboren wordt.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Kaalheid

@Moustaffa: Ik ben zelf inmiddels ook zo kaal als een biljartbal, en daar had ik vroeger best een probleem mee. Maar je doet er helaas niks aan. Ik kan je wel een tip meegeven: als je kaal wordt of bent, zorg er dan voor dat je je resterende hoofdhaar kort houdt. Dat staat meestal best goed, in plaats van een paar lange plukken die je zorgvuldig over je kale plekken uitkamt (wat je vooral bij oudere mannen nog wel eens ziet; echt waar, dat laatste is geen gezicht...)

@albert davinci: Als haarcellen maar een beperkt aantal keren kunnen delen, vraag ik me af wat het mechanisme achter dat delen is? Hoeveel keren kan een haarcel zich delen? Wat zorgt er precies voor dat een haarcel zich gaat delen? Hoe kun je dat delen uitstellen?

Ik heb ooit iets gelezen over dat haarwortels ook iets te maken kunnen hebben met kaalheid, maar ik weet niet meer wat dat was.
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Berichten: 3.165

Re: Kaalheid

@albert davinci: Als haarcellen maar een beperkt aantal keren kunnen delen, vraag ik me af wat het mechanisme achter dat delen is? Hoeveel keren kan een haarcel zich delen? Wat zorgt er precies voor dat een haarcel zich gaat delen? Hoe kun je dat delen uitstellen?  
Het is maar de vraag in hoeverre dat opgehelderd is.

Een tipje van de sluier is wel bekend. De telomeren worden bij veel cellen na elke deling korter, beneden een bepaalde kritische minimale lengte van de telomeren is deling van de cel niet meer mogelijk doordat het DNA niet gerepliceerd kan worden.

Er is een enzym wat de telomeer terug langer kan maken maar voor zover ik het weet heeft niet elke cel dat (evenveel) of kan dat enzym ook op raken. Meer over het telomeer kan je vinden op http://nl.wikipedia.org/wiki/Telomeer

Het precieze weet ik er niet van. Dit is nog een vrij jong onderzoeksdomein omdat enkele decennia geleden de noodzakelijke biochemische kennis ontbrak door gebrekkige technieken.

In een celcultuur kan je de deling uitstellen door bepaalde stofjes toe te voegen, blijkbaar kan je dit niet zo makkelijk toepassen om kaalheid te voorkomen :wink:

Wat de deling start? Goede vraag, ik weet het niet. Het zal vermoedelijk één of ander stofje of een combinatie van stoffen zijn.

Je begrijpt dat vele knappe koppen zich verdiepen in de celdeling, hoe het start, kan worden stopgezet, celdifferentiatie, DNA-manipulatie enz.

Als dit mechanisme precies begrepen wordt dan zijn de mogelijkheden ongekend. Een orgaan of lidmaat kweken van jouw eigen cellen, genetische defecten wegwerken, met zijn allen gezond oud worden zonder enig defect, misschien zelfs het ouder worden vertragen.

De kennis over dit alles neemt exponentiëel toe; de laatste 10 jaar hebben ze enorme belangrijke ontdekkingen gedaan (hoe je met manipulatie dedifferentiatie naar de stamcellen en transdifferentiatie tussen de soorten stamcellen bewerkstelligt bijvoorbeeld). De komende 10 jaar zal de kennis en het inzicht nog veel sterker toenemen. Vergelijk het maar met de ontwikkeling van de chips in de laatste decennia.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Kaalheid

Ik me af, waarom je meestal maar op bepaalde plekken kaal wordt: alleen de bovenkant van je hoofd. Rondom je oren blijft meestal wel flink wat haar zitten; je wordt daar bijna nooit kaal. En hoe zit het dan met baardgroei: baardharen groeien veel sneller dan hoofdhaar, dus je zou dan toch verwachten dat je bij je baard ook vrij snel weer kaal wordt? Maar dat is dus niet het geval...
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Re: Kaalheid

Aan kale koppen kun je miljoenen verdienen,aan idioten die zich willen laten vangen.Ik heb al meerdere mannen gekend die zich bij de dames, hopeloos belachelijk maakten met een pruik.Ook ken ik er die zich rot betalen aan ijle beloftes.Ik zelf ben kaal en scheer mijn kop wekelijks zo glad als een biljardbol.Ik ben niet van plan om 20 keer per dag in de spiegel te moeten kijken of mijn pruik nog recht zit.Ik kan mijn geld ook voor betere dingen gebruiken,dan voor dure middeltjes die de haargroei zouden moeten bevorderen.Kaalheid is geen misdaad.Ik ben wie ik ben en als je me niet moet hebben,laat me lopen.Een dame die de moeite waard is,die wat meer dan zaagsel in haar kop heeft,beoordeeld ook geen man naar de lengte van zijn haar.

Reageer