Biomedische wetenschappen

Berichten: 3.165

Re: Biomedische wetenschappen

Ik begin weer te twijfelen of ik toch niet beter naar Gent zou gaan ipv naar Leuven. Gent is dan misschien drukker enzo, maar het is dichterbij (bij Oostende), vertrouwder, ik ken er al veel mensen enz. Aan de andere kant..: ik heb gezien dat het programma in Gent nogal verschilt van dat in Leuven (voor zover ik weet toch voor het eerste Bajaar)! In Gent krijg je dan vooral fysica, chemie en informatica, terwijl in je dan in Leuven bijna uitsluitend bio krijgt. Is dit gewoon een kwestie van volgorde of verschilt de opleiding wel degelijk zo sterk (wat ik eerlijk gezegd betwijfel)?  
De voordelen zijn voor jou dat het dichterbij is en dat je er veel mensen kent. Met andere woorden, je zal je daar vermoedelijk meer op je gemak gaan voelen en mi is niets belangrijker om goed te kunnen presteren voor je studie. Als je je prettig voelt dan gaat alles ook makkelijker.

Je zegt dat Gent misschien drukker is. Zolang het misschien is is het toch geen valide argument? Probeer daar eerst eens wat meer zekerheid over te hebben voordat je het een rol laat spelen in jouw afweging. :wink:

Ikzelf vind Leuven in ieder geval vrij druk. Wij hebben les met meer dan 200 man in de kandidatuurjaren en ik ervaar het in de stad meestal als erg druk hoewel er ook rustigere buurten in de stad zijn. Ik weet niet precies hoe het in Gent is.

Over de vakken: kijk niet enkel naar het programma in het 1ste jaar. Verder zou ik me daar niet al te veel op baseren aangezien je enkel afgaande op de naam niet veel kunt zeggen over hoe het vak is. De moeilijkheidsgraad van een vak hangt meer af van de profs die het geven dan van het vak zelf, je moet vooral daar geluk mee hebben. Als je in jouw ganse studie 2 extra vakken moet doen die je wat minder interessant vindt dan staat dat toch in schril contrast met de 4 of 5 jaar die de studie duurt, nietwaar?

Zoals ik boven al aanhaalde, als je je prettiger voelt dan presteer je ook makkelijker voor de vakken dus dan zijn 2 extra moeilijke vakken ook niet zo'n probleem.

Wat versta je precies onder drukker? Informeer hier nog eens wat meer naar en maak de uiteindelijke afweging op basis van deze 2 argumenten (vrienden, regio en drukte). Laat de vakken buiten beschouwing zolang je hetzelfde werk er mee gaat doen. Dat is mijn advies.

Berichten: 69

Re: Biomedische wetenschappen

Ok bedankt! Het beslissen gebeurt al minder chaotisch! :)

Met misschien bedoelde ik niet echt misschien, eerder 'naar alle waarschijnlijkheid' (ik heb het nog niet zelf ervaren, maar ik velen zeggen het mij toch).

Hoedanook ga ik binnen een week of twee naar Gent met mijn ouders om er de faculteit en de homes/studio's te gaan verkennen. Dan zal ik wel beter aanvoelen of ik er zal kunnen aarden of niet.

Groetjes

Julie

Berichten: 69

Re: Biomedische wetenschappen

Hoi!

Er schiet me nog een vraag te binnen [rr] ...

Voor wie op kot/in een studio/home zit: hoe stil is het daar (zowel 's nachts als overdag)?

Julie

Gebruikersavatar
Berichten: 146

Re: Biomedische wetenschappen

Ik zit in een studio en het is bij mij stil genoeg om te studeren. Maar op de juiste momenten is er ook gezelligheid
Adde parvum parvo magnus acervus erit.

Berichten: 81

Re: Biomedische wetenschappen

Giulia schreef:Bedankt voor jullie antwoorden!

Ok, dissecties tot daaraan toe, daar kan ik misschien nog mee leren leven, maar, albert davinci, is het echt zo erg? Kan je iets preciezer zijn over wat je juist moet doen? En hoe vaak? Doen ze daar ook aan vivisecties? En maken die proeven een belangrijk deel uit van wat je uiteindelijk moet kennen en studeren?

Ik heb op internet gelezen dat je (in Leuven) bij bepaalde proeven eerst een tijd (op een bepaalde manier) voor dieren moet zorgen voor je ze moet dissecteren... Ik was echt teleurgesteld toen ik dat vernam, ik verheug(de) me er namelijk al een tijd op op biomedische te gaan studeren en nu weet ik het niet meer..

PS: een paar dagen geleden heb ik gemaild naar de 'Administratief Coördinator Opleiding Biomedische Wetenschappen' van de KULeuven met de vraag of er in deze opleiding veel dierproeven en dissecties moeten worden uitgevoerd.  

Het antwoord:  

"Dissectie op dieren dienen enkel uitgevoerd te worden bij het practicum Vergelijkende Biologie in het eerste Bachelorjaar.

Dus verder hoef je je daar zeker geen zorgen over te maken."

Moet ik uit jullie reacties dan concluderen dat dit niet klopt?

Mvg  

Julie
Ik studeer ook biomedische aan de KUL. Dat klopt. [rr]

Tijdens het laatste practicum van vergelijkende biologie moet je een dissectie doen op een rat.

Berichten: 69

Re: Biomedische wetenschappen

Ok!

En hoe is de studiebegeleiding in Gent, Brussel, Leuven?

Heb je daar echt veel behoefte aan?

Berichten: 7

Re: Biomedische wetenschappen

Giulia schreef:Ok!

En hoe is de studiebegeleiding in Gent, Brussel, Leuven?

Heb je daar echt veel behoefte aan?
Ik studeer biomedische wetenschappen in leuven en ik heb alleen de dissectie van een rat gedaan

bij de werkzittingen van antomie krijg je wel een hart en beenderen te zien maar zelf snijden moe je daar niet doen...en die werkzittingen zijn overgens ook niet verplicht om naar toe te gaan;)

nu over de studiebegeleiding... je kan altijd gebruik maken van een monitoraat waar je met je vragen terecht kan

voor de rest heb ik alles zelf wat moeten ontdekken (dat maakt de univ ook juist zo leuk vind ik)

Berichten: 7

Re: Biomedische wetenschappen

Zijn de proffen in Leuven (over het algemeen) een beetje fair?

Krijg je veel cursussen (voor in het eerste veronderstel ik)?

Het is toch raar om aan de ene moeilijke en aan de andere makkelijke vragen te stellen? Of moet je op je mondeling een nummertje trekken?

En aan iedereen:

wie heeft zich een laptop aangeschaft voor zijn studies?

Doe je veel groepswerk waarbij je een partner krijgt aangewezen (en je wel eens serieuze pech kan hebben)?

Hoeveel uur per dag studeer je? Hoe vaak ga je uit?

Heb je nog contact met je vrienden uit het middelbaar?
voor het eerste jaar krijg je elke semester 4 vakken (ik ga het nu alleen over de eerste semester hebben)

bij het examen moet je soms nogal geluk hebben met je vragen maar ik kan al zeggen dan de prof van scheikunde (Maes) heel vriendelijk en rustig is bij het mondeling. Wiskunde en ook fysica dit jaar, was helemaal schriftelijk en iedereen heeft dezelfde vragen. Bij biologie kan je wel pech hebben met je hoofdvragen (3) die je dan ook mondeling moet gaan utileggen en als die niet goed zijn kan de prof nogal viesgezind zijn...

Ik heb een laptop gekocht maar heb die helemaal niet nodig gehad voor in de les of in de practica bedoel ik dan. Tijdens het eerste semester had ik zo goed als niks geleerd tijdens het jaar (alleen voor de proefexamens) dus dat is nog allemaal te doen in de kerstvakantie en de blok.

ik zit ook niet op kot en ben toch nog elke week uitgegaan dus daar moet ge u ook geen zorgen over te maken, er is wel altijd iets te doen;)

het contact met vrienden uit het middelbaar zal wel van jezelf afhangen... ik sprak bvb elke vrijdagmiddag met de hele bende nog is af om te eten in de alma;)

nog vragen?

Dries

Re: Biomedische wetenschappen

Hoi, ik zit nu in eerste jaar biomedische en wij hebben geen enkele dissectie moeten uitvoeren, niet op dieren en niet op mensen. (we moesten wel 1x 50 pissenbedden vangen om hun gemiddelde loopsnelheid te berekenen ;-)

En ook hebben we 3 u op een heel jaar in de lijkenzaal gezeten voor het vak anatomie: geen dissecties moeten uitvoeren enkel uw ogen goed de kost geven en neus dichthouden pi.gif

groetjes

Nathalie

Re: Biomedische wetenschappen

ik doe ook BMW aan de KUL.

in ieder geval moet ik zeggen dat ik vind dat de opleiding vrij zwaar is.

wat je waarschijnlijk al zult weten is dat je de volgende vakken krijgt:

1e trim:

chemie (belangrijkste vak)

biologie

wiskunde

fysica

2e trim

celbio

molbio

histologie (anatomie ook)

en het kakvak :D filosofie pi.gif

wij hebben mar één dissectie gedaan, namelijk van de rat. en wees gerust het is niet zo horror als je denkt. het gaat er heel profi aan toe en je leert heel veel bij. in tweede trimester zie je inderdaad organen maar dat is ook niet zo'n horrorpraktijk, het is wetenschap. De biologieopleiding is qua beroepen niet zo veelzijdig denk ik en ik ben het er helemaal niet mee eens dat BMW op univ-niveau in dezelfde beroepen resulteert als laboratoriumtechnieken aan de hogereschool. Bij BMW heb je verschillende master afstudeerrichtingen zoals management, onderzoek en licentie. maar daarvoor moet je meer info vragen aan het adres van de univ..

hallo dries 8-)

Berichten: 7

Re: Biomedische wetenschappen

hallo dries 8-)
ken ik u? pi.gif

Re: Biomedische wetenschappen

In Nederland staat de medische wetenschap op een hoger peil is mij toentertijd verteld... Maar als je onderzoek wilt doen, maar niet wilt snijden? Kan je dan niet beter biologie of scheikunde gaan doen?

Reageer