Migratie en trek

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 281

Migratie en trek

Beste forumleden.

Heb een vraag ivm de trek en migratie van dieren (en dan voornamelijk van dieren die voorkomen in België).

Welke dieren doen nu eigenlijk aan trek en migratie (naar broedplaatsen, andere oorden, ...)?

Van bepaalde vogels (zoals bv zwaluw), vissen (de zalm), kikkers en andere amfibiëen weet ik dit. Maar zijn er ook nog andere dieren die dit gedrag vertonen? Zoals bepaalde zoogdieren bijvoorbeeld? :D

Heb gezocht op internet, maar vind niet echt relevante informatie hierover. :P

Alvast bedankt.

Groetjes, Liekeu

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Migratie en trek

Belgen die op vakantie gaan??? :D

Berichten: 281

Re: Migratie en trek

Sja eigenlijk.. dat ik daar nog niet aan gedacht heb: de mens! :D

Bedankt :P !

Nog suggesties iemand?

Berichten: 31

Re: Migratie en trek

Van zoogdieren heb ik alleen weet van migrerende walvissen, maar die leggen wel massaal veel afstand af. Ik heb eens gehoord (of het waar is weet ik niet) dat sommige walvissen gedurende hun hele leven zover zwemmen dat ze de afstand tot de maan en terug overbruggen. :D

Even een kijkje op wikipedia genomen, dat van die walvissen blijkt echt zo te zijn! Daarnaast lees ik dat ook gnoes en elanden aan migratie doen. (gewoon migratie intikken op de wiki)

Berichten: 281

Re: Migratie en trek

Je hebt gelijk. Alleen zijn walvissen geen inheemse soort :P .

Ik heb het echt over soorten die in België voorkomen en makkelijk te zien/vinden zijn :D

Vogels vind je makkelijk op internet, maar qua zoogdieren heb ik eigenlijk nog geen enkel gevonden :P

Maar er bestaan ook nog andere soorten trek heb ik ontdekt, zoals slaaptrek. Dieren die na een lange dag elders, terug naar hun slaapplaats gaan. Zouden er zoogdieren zijn die dit doen? (buiten de mens dan na een lange werkdag :P ) Kan niet meteen een bedenken :P .

Berichten: 31

Re: Migratie en trek

Zoogdieren in de benelux zullen volgens mij niet snel aan migratie doen, omdat we hier niet leven op een grote vlakte. Bovendien zijn de bossen en natuurgebieden sterk versnipperd. O.w.v. deze twee redenen zou het volgens mij zoogdieren te veel moeite kosten om echt aan migratie te doen.

Wat die slaaptrek betreft, als ik het goed begrijp zijn dat er veel volgens mij; vossen, dassen, vleermuizen,...

Berichten: 281

Re: Migratie en trek

Corwin schreef:Zoogdieren in de benelux zullen volgens mij niet snel aan migratie doen, omdat we hier niet leven op een grote vlakte. Bovendien zijn de bossen en natuurgebieden sterk versnipperd. O.w.v. deze twee redenen zou het volgens mij zoogdieren te veel moeite kosten om echt aan migratie te doen.

Wat die slaaptrek betreft, als ik het goed begrijp zijn dat er veel volgens mij; vossen, dassen, vleermuizen,...
Dus vossen en dassen leven overdag uitsluitend buiten hun hol, trekken rond op zoek naar voedsel en 's avonds keren ze terug naar hun hol (als ik het begrip slaaptrek goed begrijp)?

Broedtrek van vogels, is denk ik niet hetzelfde als seizoenstrek waarvoor ze naar warmere landen gaan? Broedtrek, is dit dan dichterbij?

Heb nog iets gevonden: reeën. Op internet vond ik vaak te lezen dat deze ook trekken. Zij het lokaler, steeds op zoek naar voedsel. En ik moet zeggen dat reeën idd niet echt lang op dezelfde plaats verblijven. Of toch niet dat ik weet.

Groetjes en sorry voor het latere antwoord.

Berichten: 28

Re: Migratie en trek

Wat dacht je van palingen? Die worden geboren in de Sargassozee, midden in de Atlantische oceaan, als glasalen, zwemmen naar beken en rivieren in bijvoorbeeld Belgie of Nederland. Als ze volgroeid zijn keren ze terug naar de Sargassozee om daar te paren en daarna te sterven.
-[center]Cogito ergo sum-[/center]

Gebruikersavatar
Berichten: 8.560

Re: Migratie en trek

Wat dacht je van palingen?
Het ging hier om zoogdieren ;)
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 28

Re: Migratie en trek

Het ging hier om zoogdieren ;)


Oeps, ik ben weer eens verstrooid...
-[center]Cogito ergo sum-[/center]

Berichten: 6

Re: Migratie en trek

Alle dieren hebben vormen van migratie en trek. Een eenvoudig voorbeeld is al bij het opgroeien van jongen zichtbaar, deze jongen blijven namelijk niet in hetzelfde terretorium van de ouders, maar zoeken een eigen stekje. Verder is de aanpassingskracht van de dieren van grote invloed op migratie, als een gebied niet aan de eisen voldoet, dan zal het dier niet wachten op beter, maar eerder een beter gebied zoeken.

Verder hebben (verwilderde) herbivoren ook een migratietrek. Misschien is het niet zo groot als bij de Serengeti in Afrika, maar ze eten in de lente en zomer de snelgroeiende en eiwitrijke vegetatie aan waterkanten en in de herfst/winter eten ze voornamelijk op de hogere gronden vezelrijke planten en zelfs bast van bomen. Deze trek is dus afhankelijk van waar het voedsel de beste kwaliteit heeft.

Bij carnivoren resulteert de trek van herbivoren ook in een trek, ze volgen simpelweg de geur van dieren. Verder kunnen carnivoren een grote druk leggen op een bepaald gebied, zoals een troep wolven. Zodra er dan te weinig prooidieren zijn, trekken ze weg op zoek naar een nieuw gebied.

Echte honkvaste zoogdieren zijn er ook, een das bijvoorbeeld zal zijn hele leven lang in dezelfde burcht blijven wonen.

Belangrijk is ook dat migratie tegenwoordig zeer sterk geminimaliseerd wordt door alle barrieres (zoals hekken, greppels en sloten) om natuurgebieden en landbouwgebieden.

Reageer