Wanneer relatief en wanneer absoluut?

Moderator: physicalattraction

Re: Wanneer relatief en wanneer absoluut?

Verklaar je nader?
Als je in een wagen zit en die 'versnelt', dan wordt je tegen de rugleuning gedrukt. Dat ervaar je. Maar dat is ook maar omdat de motor van de wagen de wagen versnelt, niet jou! Als al de moleculen van je lichaam aan de wagen zijn vasgelast ervaar je niets van die 'versnelling'.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.106

Re: Wanneer relatief en wanneer absoluut?

Het maakt niet uit of de motor jou versnelt of dat de motor de auto versnelt die op zijn beurt jou versnelt. Als je toch nog denkt dat dit uitmaakt, probeer dan eens voor jezelf vast te stellen waar de grens ligt. Voel je versnelling als je met klitteband vastzit aan de auto? Of met lijm? Of probeer eens het verschil te verklaren tussen versneld worden door een stoel of versneld worden door een motor.

Re: Wanneer relatief en wanneer absoluut?

Het maakt niet uit of de motor jou versnelt of dat de motor de auto versnelt die op zijn beurt jou versnelt. Als je toch nog denkt dat dit uitmaakt, probeer dan eens voor jezelf vast te stellen waar de grens ligt. Voel je versnelling als je met klitteband vastzit aan de auto? Of met lijm? Of probeer eens het verschil te verklaren tussen versneld worden door een stoel of versneld worden door een motor.
Als je wil slim zijn: de motor versnelt de wagen en de vaste stoel. Die stoel drukt tegen jou (maw je voelt je tegen de stoel drukken). De versnelling blijf je voelen, ook al wordt je tegen de stoel gedrukt, omdat je bloed steeds meer naar de stoel gedrukt wordt. Nogmaals: als alle moleculen van je lichaam immobiel verbonden zijn met de wagen en stoel, dan voel je géén versnelling. Hoe zou je het moeten voelen?

Re: Wanneer relatief en wanneer absoluut?

Het heeft niet heel veel zin om je af te vragen hoe je versnelling waarneemt, en al heel zeker niet om je af te vragen wat je voelt als je geen mens bent maar een stoeluitbouw.

Normaal gesproken gaat die waarneming via bewegingen van bepaalde delen, met daartussen een sensor die verschillen in die bewegingen waarneemt als een kracht of spanning. Vergelijk het maar met een unster of veer.

Alle cellen zijn met elkaar verbonden met een zekere bewegingsvrijheid, maar die bewegingen worden altijd ergens opgevangen. Je voelt niet dat bloed ergens heen loopt, je voelt een extra spanning op de rondom gelegen cellen (bloedvat). Vooral spiercellen komen hiervoor in aanmerking, omdat die een functie hebben als 'veer', en beveiligd zijn tegen overbelasting via sensoren.

Als er geen waargenomen beweging is omdat de cellen onbeweeglijk zijn, kan er geen kracht worden waargenomen. Dat kan een mechanische opnemer ook niet. Zelfs de atomen in metaal bewegen iets ten opzichte van elkaar, wat trek-, druk- of schuifspanning oplevert.

Re: Wanneer relatief en wanneer absoluut?

Als er geen waargenomen beweging is omdat de cellen onbeweeglijk zijn, kan er geen kracht worden waargenomen.
Geb ik nooit tegengesproken. Als alle moleculen van de wagen aan vernsnelling onderhevig zijn is er geen beweging tussen de moleculen onderling, en dus ook geen kracht waar te nemen. Kan in de reltiviteitstheorie de wagen volhouden dat er een kracht is als deze niet waar te nemen is?

Als ik van een brug spring ervaar ik tijdens de val geen enkele versnellingskracht in mijn lichaam (negeer de luchtweerstand). Vanuit mijn standpunt hang ik dus beweegloos stil en de aarde komt versneld naar mij toe.

Dat is de relativiteitstheorie. Relativiteit van beweging.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.106

Re: Wanneer relatief en wanneer absoluut?

Kan in de reltiviteitstheorie de wagen volhouden dat er een kracht is als deze niet waar te nemen is?
Natuurlijk, waar een versnelling is, is een kracht, en waar een kracht aanwezig is, is een versnelling. Zelfs in de speciale relativiteitstheorie en zelfs in de algemene relativiteitstheorie. Wat je nou bedoelt met "krachten waarnemen" moet je even duidelijker maken als je hierover wil spreken, het lijkt me evident dat je een kracht ervaart als je in een optrekkende auto zit.

Re: Wanneer relatief en wanneer absoluut?

Natuurlijk, waar een versnelling is, is een kracht, en waar een kracht aanwezig is, is een versnelling. Zelfs in de speciale relativiteitstheorie en zelfs in de algemene relativiteitstheorie. Wat je nou bedoelt met "krachten waarnemen" moet je even duidelijker maken als je hierover wil spreken, het lijkt me evident dat je een kracht ervaart als je in een optrekkende auto zit.
Neen, herlees aub mijn posts wat aandachtiger.

Trouwens, als je uit een vliegtuig springt voel je de versnelling ook niet (denk de luchtweerstand weg).

Reageer