Biodiesel maken

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Biodiesel maken

Hoi,

Zag hier daarnet ergens staan dat Biodiesel maken uit gebruikte olie niet zo simpel is en dus beter eerst met 'propere olie' kunt beginnen en dan zo beetje bij beetje de vervuilingsgraad moet laten stijgen.

Nu moet ik voor mijn eindwerk (ik zit in het laatste jaar chemie van het secundair onderwijs) biodiesel produceren.

Onze begleider heeft het liefst dat wij dit uit gebruikte frituur olie maken omdat hij vondt dat het vorig jaar van 'propere olie' te mùakkelijk was.

Na veel opzoekwerk weet ik al dat dit niet zo simpel gaat zijn omdat je verschillende zuiveringen moet doen om deze olie vrij proper te krijgen.

Maar ik vindt overal andere dingen die er moeten gebeuren en nu weet ik dus niet goed hoe ik het beste kan zuiveren. Kan iemand me hiermee helpen?

We krijgen tijdens het labo (dus dat is zo 3x 8u) de tijd om ons proef voor te bereiden zodat we weten wat we moeten doen als we ze op het einde van het schooljaar voor de jury moeten voorbrengen. Maar omdat ik dus niet zeker ben heb ik besloten om de eerste keer een beetje biodiesel te maken op de eenvoudige manier (met propere olie dus) zodat ik kan zien hoe mijn biodiesel er uiteindelijk uit zou zien.

Hiervan heb ik een makkelijk receptje gevonden in Natuur en Techniekwetenschappen, maar ik zou dus graag ook een receptje willen van biodiesel gemaakt uit gebruikte frituurolie.

Hopelijk kan iemand van jullie me helpen, ik zou het alvast super vinden...

Regenboogbloempje.. x

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>DrQuico: Deze nieuwe vraag afgesplitst van een andere topic. Hij paste niet echt in die andere.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Re: Biodiesel maken

Hallo Freija,

Het bevat al een heleboel informatie over veel onderwerpen en om die beschikaabr te maken beschikt het forum over een zoekfunktie.

Voer in deze funktie de term "Biodiesel" in en je zult zien dat er een aantal topics over bestaan.

Neem deze eens door en als je dan nog meer informatie nodig hebt kom maar met je verdere vragen.

Reageer