Toegankelijkheid van wetenschappelijk onderzoek versus winst maken?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 12.262

Re: Toegankelijkheid van wetenschappelijk onderzoek versus winst maken?

Tja, en hoe wou je dat dan regelen als gemiddelde nederlander?

Als alumnus van de UU heb ik die toegang wel, als ik de moeite neem om naar de uithof te rijden en daar achter een computer plaats te nemen. Heb je iets dergelijks niet, dan betaal je de hoofdprijs (universiteitsbibliotheken zijn toegankelijk voor studenten, medewerkers, alumni, maar niet voor het brede publiek - al is de praktische controle daarop nogal laks).

Elsevier is er uiteraard niet blij mee als alle vakgroepen hun publicaties vrij gaan publiceren vanaf hun eigen websites. Even googelen op titel en auteurs zou dan al snel een gratis verkrijgbaar artikel opleveren, geserveerd vanaf de website van de vakgroep in kwestie. Daarnaast zouden vakgroepen hun artikelen kunnen voorzien van meta informatie omtrent in welke editie van welk tijdschrift de uiteindelijkde publicatie plaats had, wat 100% ruimte geeft om alle informatie net zo goed te indexeren als pubmed het doet, maar zonder paywalls.

En wat een lidmaatschap betreft: feitelijk heb ik recht om alles in te zien waar de UU een deal mee heeft, vooralsnog inclusief elsevier. Praktisch gezien werkt dit echter niet omdat ik bijvoorbeeld niet ergens kan inloggen met mn alumnipas om toegang te krijgen, maar me fysiek moet verplaatsen naar een computer die binnen de IP range van de UU ligt om iets te mogen bekijken. Toen ik op kamers woonde en internet had via het uu netwerk kon ik overal bij (en dat was ook zo voor hbo studenten of willekeurige klaplopers die daar huurden), dus de controle erop is weinig functioneel.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 10.572

Re: Toegankelijkheid van wetenschappelijk onderzoek versus winst maken?

Benm schreef: Tja, en hoe wou je dat dan regelen als gemiddelde nederlander?
 
Voor een gemiddelde Nederlander kost een lenerspas van de bibliotheek van de UU 50 euro. Andere bibliotheken hanteren vergelijkbare tarieven.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Toegankelijkheid van wetenschappelijk onderzoek versus winst maken?

317070 schreef:  
Ja, maar Elsevier in het bijzonder niet: http://svpow.com/2013/12/06/elsevier-is-taking-down-papers-from-academia-edu/
 
Ik (en een aantal collega's in andere universiteiten) zijn sindsdien Elsevier gaan boycotten.
 
Fout, het mag dus wél. De final "as published" versie mag niet, de "as accepted" versie mag wel (green open access).
This is weird as hell. I approve.

Re: Toegankelijkheid van wetenschappelijk onderzoek versus winst maken?

Voor mij persoonlijk zou het niet zoveel uitmaken als ik de bewuste artikelen pas na zeg een jaar na oorspronkelijke publicatie kan lezen. Ik doe niet aan "cutting edge research". ;)
 
(Wat zijn eigenlijk de mogelijkheden voor wetenschapsjournalisten en nieuwsmedia?)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Toegankelijkheid van wetenschappelijk onderzoek versus winst maken?

Typhoner schreef:  
Fout, het mag dus wél. De final "as published" versie mag niet, de "as accepted" versie mag wel (green open access).
 
Inderdaad. En bij wiskunde en fysica gebeurt dat al massaal. Blijkbaar moet de rest nog volgen...
 
Verder is wat Marko zegt ivm de bibpas ook gewoon waar. Hier aan KU Leuven kost een jaarabonnement voor een "gewone" burger 25 euro.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 11

Re: Toegankelijkheid van wetenschappelijk onderzoek versus winst maken?

Marko schreef:  
Voor een gemiddelde Nederlander kost een lenerspas van de bibliotheek van de UU 50 euro. Andere bibliotheken hanteren vergelijkbare tarieven.
Wow! 50 Euro?? Ik ben gebruiker van de Uni-Bibliotheek van de Humboldt-Uni hier in Berlijn en dat is geheel gratis. Ook bij de Freie Universität hier is het geheel gratis. Enkel voor de zgn. "Fernleihe" betaal je 1,50 Euro en voor het opslaan voor een artikel op je USB-Stick uit vaktijdschriften moet je ook betalen.

Berichten: 12.262

Re: Toegankelijkheid van wetenschappelijk onderzoek versus winst maken?

Dat zal iedere universiteit anders doen. Bij de UU heb je zo'n pas van 50 euro nodig als je iets wilt lenen, maar strict genomen niet als je het alleen wilt lezen/bekijken tijdens kantooruren. Voor zover ik weet betaal je echter niet om iets op een usb stick te zetten, en om de printen/kopieren een redelijke vergoeding.

In die zin maakt dat het rechtenverhaal alleen maar absurder: je kunt als random burger die bibiotheek binnen lopen, een artikel zoeken en het fulltext op je usb stick opslaan zonder er iets voor te betalen (mits je brutaal genoeg bent), terwijl je voor diezelfde actie vanuit huis $35 per artikel neertelt.

Dit is allemaal wel heel erg jaren-90 denk ik dan: of je toegang krijgt hangt van van je fysieke locatie, niet van wie je bent. Praktisch gezien heeft men het domweg geregeld door toegang te verlenen voor IP adressen die in de blokken van de uu zitten, inclusief een aantal studentenflats en dergelijke.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Toegankelijkheid van wetenschappelijk onderzoek versus winst maken?

tja, rechten zijn rechten. Zo werken die dingen. Je ziet volkomen analoge (hoewel grootschaliger) praktijken in de media: videostreams van bepaalde zenders zijn alleen toegankelijk voor mensen met een IP-adres van het betreffende land. Niets houdt je tegen om even de grens over te wippen, maar dat betekent niet dat zo'n IP-gebaseerde aanpak absurd is, het is een kwestie van wat praktisch haalbaar is.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 11

Re: Toegankelijkheid van wetenschappelijk onderzoek versus winst maken?

@Benm: Om te lenen betaal je hier ook niets. Hoeveel het opslaan van Artikelen op USB kost, is mij nog niet bekend, heb ik nog niet gedaan. Als onafhankelijk onderzoeker en niet verbonden aan de uni, kan ik artikelen enkel in de uni-bibliotheek zelf lesen. Voor wat betreft de absurde situatie m.b.t. de rechten, ben ik het met je eens. Veel van de artikelen zijn gratis via Google Scholar te downloaden wat ik dan ook zeer regelmatig doe. 39$ voor 7 PDF-blz. wat ik ook wel gezien heb, vind ik dan toch een beetje teveel van het goede.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Toegankelijkheid van wetenschappelijk onderzoek versus winst maken?

Voor mijn werk moet ik regelmatig zoeken naar artikels. Ik sla de links dan op in een word file en stuur de links naar een kennis van mij die aan een Uni zit om die te downloaden.
 
Als het er erg veel zijn dan ga ik inderdaad fysiek naar de uni toe, plug een laptop in het netwerk en download dan de artikels.
Alleen heb ik altijd ruzie met ACS publications en Wiley wilt ook niet altijd meewerken.
 
Over Elzevier, hellaas voor mijn vakgebied, heel veel bruikbare bladeren zitten bij Elzevier...
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 12.262

Re: Toegankelijkheid van wetenschappelijk onderzoek versus winst maken?

Hoe ze aan de tarieven komen is mij overigens ook niet geheel duidelijk. Meestal kost een fulltext $30 a $40, waarschijnlijk is dat het hoge optimum in prijs-omzet grafieken. Waarom men het hoge ipv het lage maximum kiest is vaag - maar het zou van doen kunnen hebben met het probleem dat er anders niet zoveel reden meer is om een abo te nemen gezien losse artikelen goedkoper zijn.

De artikelen op een andere manier alsnog verkrijgen gebeurd natuurlijk ook wel. Dat kan via een vriend zijn, maar ook door bijvoorbeeld een proxy te gebruiken die binnen de ip range van een universiteit ligt, of zelfs door het ip te spoofen. Deze methoden om toegang te krijgen lijken me echter niet geheel legaal, of in ieder geval geen echte oplossing voor de issue.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Toegankelijkheid van wetenschappelijk onderzoek versus winst maken?

Klopt, oplossingen zijn niet ideaal. maarja buitensporig beleid vraagt om creative oplossingen.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer