Waarom 9 tot 5?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 12.262

Re: Waarom 9 tot 5?

Het is inderdaad ook wel een kwestie van ritme, maar dat komt ergens ook weer voort  uit gebruikelijke werktijden. 
 
Overigens heb ik her en der wel gezien dat tijden worden aangepast in een tijdzone waarbij het midden van de dag ver van 12:00 af ligt, bijvoorbeeld in Lhasa. Daar is het middel ongeveer 14:00 en begint het openbare leven meer rond 10:00 dan 9:00. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Waarom 9 tot 5?

Ger schreef: Ook zaken als school en kinderopvang tellen mee; de kinderopvang is normaliter niet voor 07:30 uur open.
Ik denk niet dat kinderopvang er veel aan toe doet. 50 jaar geleden hadden we al hetzelfde ritme, en toen was er nauwelijks sprake van kinderopvang. De moeders bleven thuis om op de allerkleinsten te passen, met de kinderwagen brachten ze de kleuters naar de kleuterschool, en als je 6 was werd je geacht zelf naar school te lopen.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.663

Re: Waarom 9 tot 5?

Maar 50 jaar geleden ging je wel naar school. En die school begon meestal ook gewoon om 08:00/08:30, nietwaar? En toen werkte men normaliter wat dichter bij huis of was iig de reistijd wat minder omdat files nauwelijks aan de orde waren.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Waarom 9 tot 5?

Onze school begon om 9 uur.

Berichten: 12.262

Re: Waarom 9 tot 5?

Middelbaar begon bij mij om 8:20 of 8:30 (twee scholen gehad), maar dat is nog niet zo gek lang geleden. Basisschool weet ik niet meer zeker, maar ik meen ook 8:30. Universiteit had de vroegste colleges en practica om 9:00. 
 
Kinderopvang blijft natuurlijk een lastig ding, maar praktijk zal zijn dat je het meestal zowel voor als na school nodig hebt gezien schooldagen meestal korter zijn dan werkdagen (zeker incl reistijd). 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.242

Re: Waarom 9 tot 5?

Vergeet ook niet dat 50 jaar terug erg weinig 2 verdieners waren. Bijna altijd de man aan het werk en de vrouw thuis voor de kinderen.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Waarom 9 tot 5?

Of andersom. Op ons dorp heb ik meegemaakt dat er twee kapsalons waren die door de vrouwen werden gerund, de mannen deden het huishouden.

Reageer