Waar komen de teken vandaan?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 662

Waar komen de teken vandaan?

Als ik aan ouders en grootouders vraag of ze vroeger geen last van teken hadden, dan is het antwoord steeds daarop "we wisten niet eens dat zulke dingen bestonden". Daar staat tegenover dat er vroeger veel meer buiten gespeeld werd en dan nog veel meer in omgevingen waar het risico op teken hoger is.

Ik vraag me dan af: waren er vroeger evenveel teken en lette men er gewoon niet op, of waren er veel minder tot geen teken (hier, België) en zijn ze om de een of andere reden sterk in aantal gegroeid de laatste jaren. Tien jaar geleden ging ik met de jeugdbeweging nog vaak in de bossen spelen, kruipend tussen de struiken, de maïs en het hoge gras. Nooit een teek gehad toen. Vorig jaar had mijn broer na wat door het bos scharrelen er al meer dan 10 (en Borrelia erbij) en dit blijkt geen uitzondering.

Berichten: 128

Re: Waar komen de teken vandaan?

Ik kan niet al je vragen beantwoorden. Maar ik weet wel dat een aantal ziekteverwekkende organismen die vroeger eigenlijk alleen meer zuidelijk (rond de Middellandse Zee) voorkwamen steeds verder noordelijk in Europa voorkomen. Misschien heeft dit te maken met klimaatveranderingen. Ik ben zelf dierenarts en verwacht bijvoorbeeld bij honden een verdere stijging in het aantal gevallen van Leishmaniase, Borreliose, Ehrlichiose, en mogelijk ook hartworm. Dit zijn allemaal ziekten die door arthropode vectoren worden overgebracht.
Deel liever je eigen gedachten om zo je dwaasheid te tonen, dan iemand te citeren om zo wijzer te lijken.

Gebruikersavatar
Berichten: 247

Re: Waar komen de teken vandaan?

Gelijk heeft hij,

teken zijn de laatste jaren beslist talrijker geworden, ten gevolge van de zachte winters en andere klimaatsgerelateerde zaken. En dat is niet alleen zo bij teken, maar bij allerlei andere geleedpotigen hetzelfde scenario.

We zien de laatste jaren dat die tendens in een stroomversnelling gebeurt, met betrekking tot bepaalde soorten.

Dit zijn nu eenmaal de iets 'subtielere' gevolgen van onze invloed op het klimaat.

Terwijl iedereen focust op de stijging van de zeespiegel door het smelten van de poolkappen, en de hetere zomers, vergeten we soms wel eens fenomenen als 'migratie' van dieren, ontregeling van zuurtegraden in oceanen, enzovoort.

Denk trouwens hierbij dat bacteriën ook beter gedeien bij de klimaatswijziging, waardoor teken meer ziektes kunnen dragen zoals inderdaad Borelia burgdorferi!

Reageer