IgA-nefropathie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

IgA-nefropathie

Context: Mannelijke patiënt van 26 jaar, spoedopname door acute nierinsufficiëntie, heeft inmiddels sinds drie weken nierdialyse en gebruikt nu ook afweerremmende medicijnen. Anderhalve week terug nierbiopt genomen en paar dagen later heeft er een nefrectomie plaatsgevonden na constatering IgA-nefropathie.

Na wat opgezocht te hebben over IgA-nefropathie kwam ik enkele dingen tegen waar ik wat meer over zou willen weten, beginnende bij de eerste vraag het volgende:

Patiënten met IgA-nefropathie kunnen getransplanteerd worden. De ziekte kan echter terugkomen in een niertransplantaat, maar leidt dan zelden tot verlies van de nierfunctie.
Bron

De patiënt ontvangt doorgaans in zo'n situatie afweerremmende medicijnen waardoor het eigen immuunsysteem zo goed als mogelijk wordt beschermd, in plaats van aangevallen. Maar wat ik dan bijzonder vind, is dat IgA-nefropathie terug kan komen in de donornier, maar het zelden leidt tot verlies van nierfunctie....hoe zit dit? Waarom is een donornier dan wel vatbaar voor de ziekte, maar minder voor de mogelijke gevolgen ten opzichte van de eigen nier?

Het immuunsysteem zal zich, ondanks de medicijnen, dan wel negatief uiten tegenover eigen cellen, maar dat betekent toch niet direct dat het dan tegenstellend wel positief reageert op vreemde cellen (ook denkend aan gebruikelijke afstotingsverschijnselen na een transplantatie)?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: IgA-nefropathie

Schwarz et al. [27] reported that CsA did not prevent the recurrence of post‐transplant glomerulonephritis including IgAN, but possibly suppressed the disease progression in patients after kidney transplantation. CsA and tacrolimus interfere with the early stage of lymphocyte proliferation by blocking interleukin‐2 (IL‐2) synthesis.

In addition, there has been a case report of a patient who developed crescentic IgAN following treatment with recombinant IL‐2 [29]. These reports suggest the involvement of IL‐2 in acute glomerular lesions such as crescents, and therefore support the potential effect of CsA on the acute glomerular lesions.

Bron.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer