Minimale en maximale lading van een peptideketen berekenen.

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Minimale en maximale lading van een peptideketen berekenen.

Hallo allemaal,
 
Ik zit met een vraag waar ik al een tijdje niet uitkom.
 
Vraag
Bereken van de volgende keten de maximale en de minimale lading.
Lys-Arg-Gly-Glu-Asp-His-Phe-Trp-Met-Ile
 
Hoe zou ik deze vraag aan moeten pakken?
 
 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.723

Re: Minimale en maximale lading van een peptideketen berekenen.

Sjappie5000 schreef: Bereken van de volgende keten de maximale en de minimale lading.
Lys-Arg-Gly-Glu-Asp-His-Phe-Trp-Met-Ile
 
Hoe zou ik deze vraag aan moeten pakken?
Door te kijken naar de aanwezige groepen in de peptideketen die een H+ kunnen opnemen waardoor het peptide een positieve lading krijgt.
Hoeveel van die groepen tel je hier?
 
En dan zelfde vraag voor het aantal groepen die een H+ kunnen afstaan waardoor het peptide een negatieve lading krijgt.

Berichten: 3

Re: Minimale en maximale lading van een peptideketen berekenen.

Bedankt voor je reactie.
 
Volgens mij Volgens mij tel ik 3 groepen die een H+ kunnen opnemen en 2 groepen die een H+ kunnen afstaan.
Margriet schreef: Door te kijken naar de aanwezige groepen in de peptideketen die een H+ kunnen opnemen waardoor het peptide een positieve lading krijgt.
Hoeveel van die groepen tel je hier?
 
En dan zelfde vraag voor het aantal groepen die een H+ kunnen afstaan waardoor het peptide een negatieve lading krijgt.
Bedankt voor je reactie.
 
Volgens mij Volgens mij tel ik 3 groepen die een H+ kunnen opnemen en 2 groepen die een H+ kunnen afstaan.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.723

Re: Minimale en maximale lading van een peptideketen berekenen.

Sjappie5000 schreef: Volgens mij Volgens mij tel ik 3 groepen die een H+ kunnen opnemen en 2 groepen die een H+ kunnen afstaan.
 
Dat klopt, maar er is ook nog een begin en een eindgroep aan de keten. Die doen ook mee.
Op hoeveel kom je dan?

Berichten: 3

Re: Minimale en maximale lading van een peptideketen berekenen.

Margriet schreef: Dat klopt, maar er is ook nog een begin en een eindgroep aan de keten. Die doen ook mee.
Op hoeveel kom je dan?
Ik snap niet wat je daarmee bedoelt. De amino en carboxyl groep? En zo ja wat hebben deze voor invloed?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.723

Re: Minimale en maximale lading van een peptideketen berekenen.

Sjappie5000 schreef:  De amino en carboxyl groep? En zo ja wat hebben deze voor invloed?
Inderdaad. Elk aminozuur, het woord zegt het, heeft een aminogroep die een H+ kan opnemen en een zuurgroep die een H+ kan afstaan.
 
Je hebt een keten van 10 aminozuren met 9 peptidebindingen. Voor deze bindingen zijn 9 zuurgroepen en 9 aminogroepen nodig.
En er blijft dus aan een eind een zuurgroep en aan het andere eind een aminogroep over die ook kunnen meedoen met het opnemen/afstaan van een H+.

Reageer