Buigen van een conische buis

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Buigen van een conische buis

Beste Wetenschappers,
 
Momenteel ben ik bezig met een afstudeerstage voor mijn opleiding werktuigbouwkunde.
Mijn opdracht is om een radius te walsen in een conische buis (denk aan een ‘’kromme’’ lantaarnpaal).
de conische buis wordt om een mal heen getrokken zodat de buis deze radius aanneemt.
 
Mijn vraag is hoe ik de buigspanningen uitreken en de buigkrachten omdat deze buis conisch verloopt, kan ik gewoon het gemiddelde overal van aannemen of moet ik het punt voor punt berekenen? Tevens is de buis getrokken, dit wil zeggen dat de wanddiktes ook nog verschillen.
 
Gegevens van de buis:
 
Materiaal:                          S235JR

Begin diameter:               220mm met een wanddikte van 3mm

Eind diameter:                 60mm met een wanddikte van 8mm

lengte buis:                       15000mm

gewenste radius:            13000mm
 
Als ik de buigspanningen uitreken per meter kom ik op spanningen uit van >2500 N/mm2. Het materiaal moet natuurlijk boven de vloeigrens komen van 235 N/mm2 om plastisch te vervormen, maar als er zo’n grote spanningen heersen dan kan de buis nog niet eens in die radius gebogen worden? Want de maximale treksterkte van het materiaal is 510 N/mm2.
 
Er mag aangenomen worden dat aan de onderkant van de buis (vanaf de grootste diameter) een recht stuk mag blijven van 4 meter.
Nu is mijn vraag of die buis wel in die radius gebogen kan worden.
 
Bijgevoegd een afbeelding van wat ik nu heb berekend. Graag zou ik willen weten of dit klopt wat ik heb gedaan.
 
Alvast bedankt,
 
Mvg,
Jeroen
Bijlagen
Capture.PNG
Capture.PNG (294.55 KiB) 865 keer bekeken

Re: Buigen van een conische buis

Ik weet hoe je dit kan oplossen, maar ik wil jezelf ook na laten denken om wat te leren.
 
Om te beginnen: Heb je wel eens gehoord van de kromtestraal?

Reageer