botsing

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4.614

botsing

botsing.png
botsing.png (4.99 KiB) 970 keer bekeken
Beide massa’s zijn initieel in rust op 6,4m van elkaar. Gelijktijdig wordt de massa in P losgelaten (v=0) en krijgt de massa in Q een aanvangsnelheid van 10m/s langs de helling omhoog.
sinα=0,8 μ=0,6 g=10m/s2
Wat is de snelheid na de (volledig inelastische) botsing?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.457

Re: botsing

De bewegingsvergelijking van P is
0.8*10*t^2/2 - 0.6*t^2/2

De bewegingsvergelijking van Q is
6.4 + 0.8*10*t^2/2 + 0.6*t^2/2 - 10 t

Dus ze ontmoeten elkaar op

0.8*10*t^2/2 - 0.6*t^2/2 = 6.4 + 0.8*10*t^2/2 + 0.6*t^2/2 - 10 t

Ze botsen op t = 0.666666.

De snelheid van P is dan 0.8*10*0.6666 - 0.6*0.6666 = 4.932
De snelheid van Q is dan 0.8*10*0.6666 + 0.6*0.6666 -10 = -4.26724


De snelheid na de botsing bereken je uit behoud van impuls

m*4.932 + 2m*(-4.26724)=3m * v
v=(4.932 -2*4.26724)/3=-1.2

Gebruikersavatar
Berichten: 2.457

Re: botsing

Foutje gemaakt.

De bewegingsvergelijking van P is
0.8*10*t^2/2 - 0.6*10*t^2/2

De bewegingsvergelijking van Q tijdens het naar boven gaan is
6.4 + 0.8*10*t^2/2 + 0.6*10*t^2/2 - 10 t

Dus ze ontmoeten elkaar op

0.8*10*t^2/2 - 0.6*10*t^2/2 = 6.4 + 0.8*10*t^2/2 + 0.6*10*t^2/2 - 10 t

Dit heeft alleen een complexe oplossing, dus ze gaan pas botsen als ze allebei naar beneden schuiven.
Wordt iets voor een andere keer dan om het af te maken.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.457

Re: botsing

Op t=5/7 bereikt Q 99/35 en vanaf dan gaat Q naar beneden.
De bewegingsvergelijking van Q wordt vanaf dan

99/35 + 0.8*10*(t-5/7)^2/2 - 0.6*10*(t-5/7)^2/2

Dus ze ontmoeten elkaar op

0.8*10*t^2/2 - 0.6*10*t^2/2 = 99/35 + 0.8*10*(t-5/7)^2/2 - 0.6*10*(t-5/7)^2/2
t=2.337s

Dan de snelheden berekenen

De snelheid van P is dan 0.8*10*2.337 - 0.6*10*2.337 = 4.674
De snelheid van Q is dan 0.8*10*(2.337-5/7) - 0.6*10*(2.337-5/7) = 3.245

Behoud van impuls

m*4.674 + 2m*3.245=3m * v
v=(4.674 + 2*3.245)/3=3.72

Gebruikersavatar
Berichten: 4.614

Re: botsing

versnelling mq= -11,6m/s2
tijd en afstand tot stilstand: t1=0,86207s, s1q=4,31m
ap=4,4m/s2, s2q=1,63496m
s1+s2=5,9453m
d=6,4-5,9453=0,4547m
vp=0+4,4(0,86207)=3,793m/s
botsing:vpt3=d
t3=0,11988s
totale tijd T=t1+t3=0,982s
vinit botsing: vpinit=4,32m/s, vqinit=0,5274m/s
vfinal=1,79m/s

Gebruikersavatar
Berichten: 2.457

Re: botsing

Maar hoe kan bij zo een opstelling de versnelling groter zijn dan 10 in absolute waarde?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.614

Re: botsing

1.png
1.png (11.88 KiB) 788 keer bekeken
2.png
2.png (7.16 KiB) 788 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 2.457

Re: botsing

Klopt natuurlijk, nooit bij stilgestaan dat dit kan.

Reageer