botsing
Moderator: Rhiannon
- Berichten: 2.457
Re: botsing
De bewegingsvergelijking van P is
0.8*10*t^2/2 - 0.6*t^2/2
De bewegingsvergelijking van Q is
6.4 + 0.8*10*t^2/2 + 0.6*t^2/2 - 10 t
Dus ze ontmoeten elkaar op
0.8*10*t^2/2 - 0.6*t^2/2 = 6.4 + 0.8*10*t^2/2 + 0.6*t^2/2 - 10 t
Ze botsen op t = 0.666666.
De snelheid van P is dan 0.8*10*0.6666 - 0.6*0.6666 = 4.932
De snelheid van Q is dan 0.8*10*0.6666 + 0.6*0.6666 -10 = -4.26724
De snelheid na de botsing bereken je uit behoud van impuls
m*4.932 + 2m*(-4.26724)=3m * v
v=(4.932 -2*4.26724)/3=-1.2
0.8*10*t^2/2 - 0.6*t^2/2
De bewegingsvergelijking van Q is
6.4 + 0.8*10*t^2/2 + 0.6*t^2/2 - 10 t
Dus ze ontmoeten elkaar op
0.8*10*t^2/2 - 0.6*t^2/2 = 6.4 + 0.8*10*t^2/2 + 0.6*t^2/2 - 10 t
Ze botsen op t = 0.666666.
De snelheid van P is dan 0.8*10*0.6666 - 0.6*0.6666 = 4.932
De snelheid van Q is dan 0.8*10*0.6666 + 0.6*0.6666 -10 = -4.26724
De snelheid na de botsing bereken je uit behoud van impuls
m*4.932 + 2m*(-4.26724)=3m * v
v=(4.932 -2*4.26724)/3=-1.2
- Berichten: 2.457
Re: botsing
Foutje gemaakt.
De bewegingsvergelijking van P is
0.8*10*t^2/2 - 0.6*10*t^2/2
De bewegingsvergelijking van Q tijdens het naar boven gaan is
6.4 + 0.8*10*t^2/2 + 0.6*10*t^2/2 - 10 t
Dus ze ontmoeten elkaar op
0.8*10*t^2/2 - 0.6*10*t^2/2 = 6.4 + 0.8*10*t^2/2 + 0.6*10*t^2/2 - 10 t
Dit heeft alleen een complexe oplossing, dus ze gaan pas botsen als ze allebei naar beneden schuiven.
Wordt iets voor een andere keer dan om het af te maken.
De bewegingsvergelijking van P is
0.8*10*t^2/2 - 0.6*10*t^2/2
De bewegingsvergelijking van Q tijdens het naar boven gaan is
6.4 + 0.8*10*t^2/2 + 0.6*10*t^2/2 - 10 t
Dus ze ontmoeten elkaar op
0.8*10*t^2/2 - 0.6*10*t^2/2 = 6.4 + 0.8*10*t^2/2 + 0.6*10*t^2/2 - 10 t
Dit heeft alleen een complexe oplossing, dus ze gaan pas botsen als ze allebei naar beneden schuiven.
Wordt iets voor een andere keer dan om het af te maken.
- Berichten: 2.457
Re: botsing
Op t=5/7 bereikt Q 99/35 en vanaf dan gaat Q naar beneden.
De bewegingsvergelijking van Q wordt vanaf dan
99/35 + 0.8*10*(t-5/7)^2/2 - 0.6*10*(t-5/7)^2/2
Dus ze ontmoeten elkaar op
0.8*10*t^2/2 - 0.6*10*t^2/2 = 99/35 + 0.8*10*(t-5/7)^2/2 - 0.6*10*(t-5/7)^2/2
t=2.337s
Dan de snelheden berekenen
De snelheid van P is dan 0.8*10*2.337 - 0.6*10*2.337 = 4.674
De snelheid van Q is dan 0.8*10*(2.337-5/7) - 0.6*10*(2.337-5/7) = 3.245
Behoud van impuls
m*4.674 + 2m*3.245=3m * v
v=(4.674 + 2*3.245)/3=3.72
De bewegingsvergelijking van Q wordt vanaf dan
99/35 + 0.8*10*(t-5/7)^2/2 - 0.6*10*(t-5/7)^2/2
Dus ze ontmoeten elkaar op
0.8*10*t^2/2 - 0.6*10*t^2/2 = 99/35 + 0.8*10*(t-5/7)^2/2 - 0.6*10*(t-5/7)^2/2
t=2.337s
Dan de snelheden berekenen
De snelheid van P is dan 0.8*10*2.337 - 0.6*10*2.337 = 4.674
De snelheid van Q is dan 0.8*10*(2.337-5/7) - 0.6*10*(2.337-5/7) = 3.245
Behoud van impuls
m*4.674 + 2m*3.245=3m * v
v=(4.674 + 2*3.245)/3=3.72
- Berichten: 4.614
Re: botsing
versnelling mq= -11,6m/s2
tijd en afstand tot stilstand: t1=0,86207s, s1q=4,31m
ap=4,4m/s2, s2q=1,63496m
s1+s2=5,9453m
d=6,4-5,9453=0,4547m
vp=0+4,4(0,86207)=3,793m/s
botsing:vpt3=d
t3=0,11988s
totale tijd T=t1+t3=0,982s
vinit botsing: vpinit=4,32m/s, vqinit=0,5274m/s
vfinal=1,79m/s
tijd en afstand tot stilstand: t1=0,86207s, s1q=4,31m
ap=4,4m/s2, s2q=1,63496m
s1+s2=5,9453m
d=6,4-5,9453=0,4547m
vp=0+4,4(0,86207)=3,793m/s
botsing:vpt3=d
t3=0,11988s
totale tijd T=t1+t3=0,982s
vinit botsing: vpinit=4,32m/s, vqinit=0,5274m/s
vfinal=1,79m/s
- Berichten: 2.457
Re: botsing
Maar hoe kan bij zo een opstelling de versnelling groter zijn dan 10 in absolute waarde?