[wiskunde] Predictor gelijk aan moderator?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[wiskunde] Predictor gelijk aan moderator?

Dag allemaal,

Voor een opdracht moet ik het verband nagaan van twee opvoedingsdimensies op de ontwikkeling van antisociaal gedrag bij kinderen.
Volgens de veronderstellingen in het onderzoek zijn de opvoedingsdimensies predictorvariabelen van de afhankelijke variabele antisociaal gedrag maar de opvoedingsdimensies zijn ook moderatoren die in interactie staan met een variabele tijd.
De hypotheses moeten het effect van de opvoedingstijlvariabelen op de ontwikkeling van de afhankelijke variabele over de tijd weergeven.

Als hypothese maak ik dan: er is een longitudinaal effect bij kinderen die opgroeien in gezinnen met hogere niveaus van betrokkenheid op antisociaal gedrag. Over de tijd heen zal antisociaal gedrag afnemen.


Dan klopt het toch dat ik mijn opvoedingsdimensie als onafhankelijke variabele heb weergegeven en niet als een moderator? Kan je ervoor zorgen dat de opvoedingsdimensie betrokkenheid zowel de rol van moderator als predictor vervult?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.456

Re: [wiskunde] Predictor gelijk aan moderator?

Hangt wat af van je precieze definitie van predictor.
Als je wil dat betrokkenheid zowel moderator als predictor is, dan denk ik dat je opzoek bent naar het volgende model:

antisociaal gedrag = b0 + b1 * betrokkenheid + b2 * betrokkenheid*tijd + ...

Zo'n model kan je in alle statistische paketten invoeren zoals SPSS, Python, R, ...

Reageer