stinkbom

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 77

Re: stinkbom

Lafawijn schreef:Een stinkbom?

dat is niet zo moeilijk...

Neem een flesje boterzuur(butaanzuur). En als je wilt dat het gaat stinken draai je de dop eraf. Geloof me dat stinkt...

als je nou niet aan boterzuur kunt komen kun je ook nog zelf maken.

Neem een vingerafdrukvrije fles(ik neem aan dat je weet hoe je een fles vingerafdrukvrij krijgt) leg een bodempje aardappel(schillen) erin. Vul de fles met water(voeg ook een scheutje pokon toe). Doe daar een laagje olie op om de fles waterdicht te krijgen en laat de fles ongeveer een maand staan. Taadaa je hebt boterzuur...
lijk ik dom als ik zeg dat ik niet weet hoe je een fles vingerafdrukvrij krijgt?

ik ben wél benieuwd naar het antwoord !

grtjes elena
Te weten wat men weet en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: stinkbom

Vingerafdrukken zijn mengsels van vet met huid. Hoe verwijder je vet? inderdaad met zeep.

Verder heeft dit topic weinig meer met de scheikundige kant van stinkbommen te maken, graag zou ik zien dat dit topic meer inhoudelijk wordt, anders is de levensverwachting van dit topic niet hoog.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 389

Re: stinkbom

Pyriet is een mineraal dat gewoon voorkomt in de natuur. Ik denk niet dat het in Nederland heel gemakkelijk is om eraan te komen, in België zijn er wel enkele vindtplaatsen. Zoek vooral naar schiefers (leistenen). Mocht je toevallig nog enkele leistenen op overschot hebben omdat bijvoorbeeld uw dak ermee bedekt is (natuursteen welteverstaan, geen kunststoffen), kijk daarin of je geen zilveren spikkels kan onderscheiden. Dit is pyriet. Ik heb er wel geen flauw gedacht van of zoutzuur op een pyriethoudende leisteen zal volstaan.

Berichten: 12.262

Re: stinkbom

Hmm kalkoen.. toevalig reactie bij het verkeerde topic neergezet?
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 119

Re: stinkbom

of op een stukje pyriet zoutzuur doen, dan krijg je ook ijzersulfide. En dat stinkt naar rotte eieren.
Ik denk het niet, hij is gewoon een beetje laat :D
Why does it have to be human or divine? Maybe human is divine. ---The Da Vinci Code, Robert Langdon

Berichten: 389

Re: stinkbom

Neje, ik was aan het rondzoeken naar iets op het forum, toevallig zag ik dat bij de zoekresultaten staan, zag dat men pyriet als duur aanzag (p. 1) en daar ging ik eens op reageren. Ik had alleen niet door dat de discussie al 8 maanden afgelopen was :D

Gesloten