De temperatuur van een woord.

Moderator: physicalattraction

Reageer

De temperatuur van een woord.

Dit is een wat ingewikkelde vraag; laat ik bij het begin beginnen.

Ik ben een grafisch ontwerper en werk momenteel (samen met een paar andere mensen) aan een publicatie over het weer. De bedoeling is dat ik een omslagillustratie ontwerp gebaseerd op een gegeven dichtregel; deze illustratie moet behalve op die dichtregel ook slaan op het idee van "weervoorspellen".

Ik speel nu met het idee om het gedicht "weerkundig" te vertalen; om als het ware een soort weerkaart te maken van het gedicht. Een soort grafiek die slaat op het gedicht (en er tegelijkertijd ook visueel aantrekkelijk uitziet).

Nu is dus mijn vraag: hoe zou je de temperatuur van een woord kunnen meten? (Of anders de luchtdruk van een woord, of de vochtigheid?)

Ik heb besloten deze vraag op een aantal natuurkunde forums (fora) te plaatsen, omdat ik benieuwd ben of er mensen zijn met tips of suggesties.

Het enige waar ik zelf op kom is de volgende methode: het gedicht zou woord voor woord uitgesproken kunnen worden, en deze woorden zouden gemeten kunnen worden met een zeer gevoelige thermometer. Maar kan dit überhaupt wel? Waarschijnlijk hebben jullie betere suggesties.

Ook zou ik graag willen weten waar ik zo'n experiment zou kunnen laten uitvoeren. TNO?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties. Bij voorbaat dank!

Danny.

PS: Ik weet dat er elders op deze pagina ook een forum is dat specifiek gaat over het weer en andere "alledaagse wetenschap" maar mij leek dit forum meer geschikt omdat het specifiek over meten gaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: De temperatuur van een woord.

Leuk idee.

De temperatuur van een woord is gerelateerd aan de hoeveelheid lucht dat door de strot komt. Dat is namelijk 38 graden en zal de thermometer dus aardig opwarmen, hoe meer lucht, hoe warmer de lucht (lees: minder snel dat het afkoelt) Je kan ook nog zeggen dat een hoge noot meer wrijving met zich mee brengt en de lucht dus meer opwarmt, maar dit is nooit te meten.

Het meten van de temperatuur zou ik met een hittegevoelige camera doen. Maak je het ook meteen visueel. Ik stel een topdown view voor die de lucht die uit de mond komt registreert.

De vochtigheid van de lucht uit de mond is afhankelijkvan het aantal medeklinkers. Bij medeklinkers gaat de lucht langs de kant van de mond en neemt waterdeeltjes mee.

Dit kun je meten met, euh, een koud spiegeltje, en dan kijken hoeveel condens erop slaat, ik denk dat dat de beste manier is.

Hoe harder je een woord uitspreekt hoe groter de luchtdruk, weet wel dat het een trilling is in de luchtdruk. Het is makkelijk te meten, gewoon een mikrofoon.

Re: De temperatuur van een woord.

Bedankt voor de suggesties!

Vooral je tip een warmtegevoelige camera te gebruiken i.p.v. een thermometer is erg nuttig. Bedankt!

D.

Gebruikersavatar
Berichten: 481

Re: De temperatuur van een woord.

Ik heb ook ooit eens een docu gezien waarin ze een grote optische spiegel gebruikten om de lucht/warmte verplaatsing in beeld te kunnen brengen, een beetje als bij de Foucoult test voor astronomische spiegels. Misschien valt hier wat mee te doen?!

Reageer