Hoe vind ik de Poolster?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 136

Hoe vind ik de Poolster?

Dit is misschien een heel domme vraag, maar ik heb eigelijk nooit de poolster gezien (althans niet datik zeker was).

Orion vind ik bijna altijd, 3 sterren naast elkaar is makkelijk te zien, maar als ik naar die gordel kijk, waar staat dan de poolster ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.295

Re: Hoe vind ik de Poolster?

Als je in dat soort dingen geïnteresseerd bent, ik zou zeggen, download Voyager 4 op http://www.carinasoft.com/

Gratis demoversie (60 MB) van deze computersterrenkijker, maar je mag de mogelijkheden niet onderschattten. Voor amateurs als jij en ik zijn de mogelijkheden net zo onbegrensd als het heelal....... :D .

Ik heb zojuist voor mijn leerlingen een startershandleiding geschreven om ze een beetje vlot ermee op weg te helpen. Zo kun je Voyager 4 instellen alsof hij vanaf je eigen dak kijkt, en zie je op je scherm precies wat jij op datzelfde moment ook buiten zou zien. Grootste voordeel: aan de sterren buiten hangen geen labeltjes. In Voyager kun je de namen erbij laten zien.

Als je me in een PB-tje je e-mailadres stuurt wil ik je de voorlopige versie in .pdf van dat handleidinkje wel mailen. (900 kB)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: Hoe vind ik de Poolster?

Nou, ik zoek eigenlijk iedere avond de poolster, for no good reason.

Eerst moet je de grote beer zien te vinden. Dat is een enorme steelpan. Ik zou eerst eens uitvinden waar het noorden ligt en dan wat naar rechts kijken, dan vind je hem wel. Zo weet je hoe hij uitziet voor latere keren.

Als je eenmaal de steelpan hebt, kijk je naar de laatste twee sterren van de pan, dus niet van de steel.

Als je een lijn denkt tussen die twee sterren en die volgt naar links, vind je de poolster. Die ligt op die lijn :D

Succes!
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Hoe vind ik de Poolster?

Als aanvulling op Revelation en onder het mom dat plaatjes meer zeggen dan woorden: http://images.google.nl/images?hl=nl&q...lster&gbv=2
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 474

Re: Hoe vind ik de Poolster?

als je eenmaal de steelpan hebt, kijk je naar de laatste twee sterren van de pan, dus niet van de steel.

Als je een lijn denkt tussen die twee sterren en die volgt naar links, vind je de poolster.
De afstand van deze twee stereen 5 of 7 (dat ben ik kwijt...) keer verlengen.

Let op! de steelpan kan ook op de kop staan dat ligt er aan op welk tijdstip en in welk jaargetijde je kijkt.
[center]Every day is a gift, that's why they call it 'the present'.[/center]

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: Hoe vind ik de Poolster?

De afstand van deze twee stereen 5 of 7 (dat ben ik kwijt...) keer verlengen.
5 keer :D

Op deze pagina staat het mooi uitgelegd.
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.295

Re: Hoe vind ik de Poolster?

Zo weet je hoe hij uitziet voor latere keren.
[droogmodus] bedoel je die met de groene steel en lila slingertjes?[/droogmodus]

Als je de Orionriem weet te vinden, draai je dan 180° om. Als het goed is zie je dan rechts van je de Grote Beer. Zie verder hierboven.....

Op Voyager kan het lijken alsof die twee sterren van de steelpan niet netjes naar Polaris wijzen. Bedenk dat je op je platte scherm de (op het scherm gekromde) meridiaanlijnen (die de horizon loodrecht snijden) )moet volgen om een rechte lijn aan de hemel te hebben.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 136

Re: Hoe vind ik de Poolster?

Jan van de Velde schreef:[droogmodus] bedoel je die met de groene steel en lila slingertjes?[/droogmodus]

Als je de Orionriem weet te vinden, draai je dan 180° om. Als het goed is zie je dan rechts van je de Grote Beer. Zie verder hierboven.....

Op Voyager kan het lijken alsof die twee sterren van de steelpan niet netjes naar Polaris wijzen. Bedenk dat je op je platte scherm de (op het scherm gekromde) meridiaanlijnen (die de horizon loodrecht snijden) )moet volgen om een rechte lijn aan de hemel te hebben.
180 graden draaien, dat zal ik dan doen en als ik nog eens de gelegenheid heb zal ik hem dan toch moeten vinden.

Het is normaal de eerste ster die je makkelijk herkent, blijkbaar toch niet zo makkelijk.

Alvast bedankt, ik zal ze wel vinden.

Berichten: 87

Re: Hoe vind ik de Poolster?

ACMilan schreef:Het is normaal de eerste ster die je makkelijk herkent, blijkbaar toch niet zo makkelijk.

Alvast bedankt, ik zal ze wel vinden.
Met de gegeven aanwijzingen zal het wel lukken.

De Poolster is een onopvallend sterretje dat echter in een tanelijk leeg gedeelte van de hemel staat.

Het is de enige ster die stil staat aan de hemel en alle andere sterren draaien er omheen (voor het oog dan en vanaf de aarde gezien.)

Leuk is dat je, wanneer je naar de Poolster kijkt, je altijd naar het noorden kijkt, je weet dat je je bevindt op het noordelijk halfrond en meet je het aantal graden dat de Poolster boven de horizon staat, (voor ons rond de 52 graden) dan weet je ook op welke breedte je bent.

Sta je op de noordpool dan bevindt de Poolster zich precies in het zenith, loodrecht boven je; sta je op de evenaar dan zie je (in theorie natuurlijk) de Poolster precies op de horizon.Tot zo'n 10 tot 20 graden boven de horizon zijn sterren meestal slecht zichtbaar.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Hoe vind ik de Poolster?

De poolster kun je op het noordelijk halfrond dus gebruiken als een soort kompas. Maar bestaat er voor het zuidelijk halfrond ook zoiets? Hoe kun je op het zuidelijk halfrond m.b.v. de sterrenhemel je weg bepalen?
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Berichten: 8.614

Re: Hoe vind ik de Poolster?

De zuidelijke hemelpool heeft momenteel geen ster die te vergelijken is met de Poolster.

Zie hier voor meer informatie, waaronder een lijstje van toekomstige zuidelijke poolsterren.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer