naoh (caustic soda flakes/sodium hydroxide) gezocht?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 10

Re: naoh (caustic soda flakes/sodium hydroxide) gezocht?

Anonymous schreef:
Anonymous schreef:Hoi ik zag dat jullie sodium hydroxide zochten ik moet voor school opzoeken waar et voor is maar kan het nergens vinden zouden jullie willen zeggen waar Sodium Hydroxide voor is..?

groetjes Nadine
(Om speed te maken)
oja? hoe dan...? :shock:

Berichten: 2.746

Re: naoh (caustic soda flakes/sodium hydroxide) gezocht?

in doe het zelf winkels kan je NaOH opgelost kopen, caligene, ontstopper(vaste vorm)

Re: naoh (caustic soda flakes/sodium hydroxide) gezocht?

Bij ons op het bedrijf heb ik een collega weten een oog verliezen door een spat in zijn oog van een 25% oplossing NaOH.Ondanks een zeer snel optreden(lang spoelen met zeer veel water)en het snel medisch ingrijpen was daar niets meer aan te doen.NaOH maakt ergere en moeilijker te genezen wonden dan sommige sterke zuren.Voor de veiligheid stonden er hier en daar grote bakken gevuld met water.Daar kon je dan met kleren en al induiken als je per ongelijk een stortbad kreeg van een of ander schadelijk product.In een groot chemies bedrijf gebeurd het wel eens dat er iets lekt of kapot springt.Gouden regel in zo'n bedrijf:als je een druppel voelt vallen,kijk nooit naar boven.

Re: naoh (caustic soda flakes/sodium hydroxide) gezocht?

arjesara schreef:Ach, tis slechts een kleine factor verschillend. Trouwens, hoe kom je zo snel aan die 6 maal? ln(30-3)=3.3 (ik dacht dat je het zo berekende)
Bij iedere 10 graden verhoging gaat de reactiesnelheid 2 keer zo snel (vuistregel!);

30 = 3 * 10 graden

dus 3*2=6 keer zo snel!
Voor elke 10 graden verhoging verdubbelt de reactiesnelheid, dus het is exponentieel! Dan moet het dus bijna 2^3=8 keer zo snel reageren!

Gebruikersavatar
Berichten: 292

Re: naoh (caustic soda flakes/sodium hydroxide) gezocht?

Tja als je veel met die stoffen werkt, dan besef je niet meer hoe gevaarlijk zon stof kan zijn.

Heb ik zelf, vroeger was k bang om met geconcentreerde zuren te werken, nu gooien we als t ware over met de flessen (nee, dat doe ik in t echt niet).
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

Berichten: 1

Re: naoh (caustic soda flakes/sodium hydroxide) gezocht?

Dus niet gebruiken om geverfde houten deuren en ramen af te bijten? Welke sodaverbinding tast het hout niet aan?

cheerio,zwobn

Berichten: 4.502

Re: naoh (caustic soda flakes/sodium hydroxide) gezocht?

Ik heb vroeger wel Naoh laten gebruiken om lichtgekleurd eikenhout een donkere tint te geven bij oa.verbouw van oude boerderijen in het oosten van Nl. (met ook eikenhout van oude belg.kloosters.)

Doktoren -opdrachtgevers-waren soms van die doe-hetzelvers- en deden dat op een vrije zaterdag en zondag met veiligheidsbril en rubberhandschoenen in een grote lange houten bak,gevuld met dat stofje en aangelengd met water.

Zondags-avond uitgebreid dan onder de douche of in de badkuip en weer naar het grote ziekenhuis in het westen van Nl om weer schoongepoetst in de witte jas bij de patienten verder te werken (met de natronlooggeur mogelijk nog in hun hoofd) ](*,)

Berichten: 4

Re: naoh (caustic soda flakes/sodium hydroxide) gezocht?

Hallo,

ik woon in Engeland en ben ook op zoek naar sodium hydroxide/natrium hydroxide.

Leveranciers in Amerika verschepen helaas niet naar Engeland en in Engeland heb ik nog niet iemand kunnen vinden die het maakt of verkoopt.

In Amerika noemen ze het 'Food Grade Lye' en moet het de volgende specificatie's hebben:

Afbeelding

Is iemand bekent met deze specificatie's en is dit in Nederland the krijgen?

Alvast bedankt voor de kennis van zaken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: naoh (caustic soda flakes/sodium hydroxide) gezocht?

Dit is simpelweg gootsteenontstopper, oftewel NaOH met wat verontreinigingen, met dit verschil dat het (vanwege dat "food grade") geschikt is om te gebruiken in de keuken, (als gootsteenontstopper of bij de bereiding van voedsel), omdat de verontreinigingen onschadelijk zijn bij inname.

Je hebt dus vast niet per se preciés die specificaties nodig. Is het inderdaad voor gebruik in of bij voedsel, dan is het label "food grade" voldoende.
Lye—Sodium Hydroxide—is widely used in food processing. Common uses include washing or chemical peeling of fruits and vegetables, chocolate and cocoa processing, caramel color production, poultry scalding, soft drink processing, thickening ice cream. Foods processed with lye include olives, lutefisx, hominy/grits, corn nuts, 100 year eggs, pretzels, and German lye rolls.

Lye can be purchased at hardware stores and drug stores. Note that while many plumbing products such as Draino do contain lye, they often contain other chemicals that render them unsafe for food processing.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: naoh (caustic soda flakes/sodium hydroxide) gezocht?

Bedankt voor je antwoord.

Op deze site: http://www.essentialdepot.com/

vond ik dit antwoord:
What is difference between Food and Tech Grade Lye?

Food grade has a lower parts per million of heavy metal impurities. 80% of our soap makers prefer our food grade product. It is also used in the creation of many very healthy foods.
En elders vond ik deze conversatie:
Food grade lye

The reason you want to be careful about where you get your lye is that there are still chlor-alkali plants in the USA, Europe, and elsewhere in the world which use 19th-century vintage technology to produce sodium hydroxide by bubbling salt brine through vats of mercury. The resulting lye can contain up to 1 part per million of mercury, which is a dangerously large amount. Believe it or not, the US Food and Drug Administration allows this mercury-laden lye to be used in food processing.

Mercury can cause mental illness as well as a wide variety of auto-immune disorders.

In the old days, people made their lye from wood ash, and that would probably be the safest way to go.

Login or register to post comments

Submitted by MiserDD on July 18, 2010 - 7:13pm.

..."dangerously large amount"...

..."dangerously large amount"... by who's standard, you just said the FDA considers it safe enough to allow food labeling to go on it, which means they pumped a ton of it into a rat with no negative results.

If you're going to post fear statements, please be considerate enough to state a reputable source to back up your comments, as well as an alternative purchase location.

Thanks

Miser

Login or register to post comments

Submitted by moochoo on October 23, 2010 - 6:39am.

this backs up the earlier point

why trust people who work for a for-profit corporate commerical entity like the FDA?

yes, it's listed on dun & bradstreet just like MCDONALDS.

Do you trust MCDONALDS name to deliver a real hamburger?

Do your own due dilligence and quit trusting 'FDA approval' as though it's some magic. Only magic for the cattle who believe it.

Claimer: I don't eat cattle.

Login or register to post comments

Submitted by MiserDD on October 24, 2010 - 7:12am.

Replied to both below.

Replied to both below.

Login or register to post comments

Submitted by wawkiku on July 18, 2010 - 9:17pm.

Food grade lye

Sure Miser, here's a link to an independent report. It focuses specifically on high fructose corn syrup which has been contaminated with mercury from caustic soda (chemical name sodium hydroxide, also known as lye).

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2637263/

According to the report, you would want to source your sodium hydroxide from chlor-alkali plants that use the more modern membrane cell technology. In the link below you can see that only 13% of the caustic soda produced in North America is made with membrane cell processing. Another 13% is still manufactured with mercury cells, whereas the remaining 71% is produced using diaphragm cells which may contain asbestos, which, as we know, causes cancer.

http://www.chloralkali.com/Library/Literat...wOfProcess.aspx

Berichten: 4

Re: naoh (caustic soda flakes/sodium hydroxide) gezocht?

Ik heb een Nederlandse leverancier gevonden die zegt dat zijn natrium hydroxide voor consumptie geschikt is, alleen bevat deze wel 0.00002 % kwik/mercury. Het percentage natrium hydroxide is 99.7 %.

In de conversatie die ik boven ge-quote heb zegt iemand:
The reason you want to be careful about where you get your lye is that there are still chlor-alkali plants in the USA, Europe, and elsewhere in the world which use 19th-century vintage technology to produce sodium hydroxide by bubbling salt brine through vats of mercury. The resulting lye can contain up to 1 part per million of mercury, which is a dangerously large amount. Believe it or not, the US Food and Drug Administration allows this mercury-laden lye to be used in food processing.

Mercury can cause mental illness as well as a wide variety of auto-immune disorders.
Is er toevallig iemand bekent met het maken van duitse Pretzels met behulp van natrium hydroxide?

Op de site van de leverancier staat:
Helaas is Natriumhydroxide nog het meest bekend onder de naam Gootsteenontstopper. Maar dit wil eigenlijk alleen maar zeggen: Van Natriumhydroxide wordt gootsteenontstopper gemaakt, en niet andersom! Je kunt natriumhydroxide op zeepgebied vergelijken met de gist die een bakker in zijn brood stopt.

Gist alleen kun je niet eten. Sterker nog, je kunt er behoorlijk ziek van worden. Toch is de gist nodig om het brood te laten rijzen.

Maar het eindprodukt Brood bevat geen spoortje gist meer. Zo is het ook met zeep en natriumhydroxide.

De natriumhydroxide is nodig om je oliën en vetten te laten 'verzepen'. Het eindprodukt Zeep bevat dan -net zoals brood geen gist meer bevat- geen spoortje natriumhydroxide meer,mits je natuurlijk uitertst precies bent met het afwegen van je ingrediënten en recepten.
Is het, bijvoorbeeld bij het maken van Pretzels, zo dat alle schadelijke werkingen van Natrium Hydroxide in dit specifieke proces verdwijnen en zou dit ook voor kwik gelden?

Of weet iemand of kwik is toegestaan in voor consumptie bestemde natrium hydroxide?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: naoh (caustic soda flakes/sodium hydroxide) gezocht?

Engelander schreef:Ik heb een Nederlandse leverancier gevonden die zegt dat zijn natrium hydroxide voor consumptie geschikt is, alleen bevat deze wel 0.00002 % kwik/mercury.

..//..

Is het, bijvoorbeeld bij het maken van Pretzels, zo dat alle schadelijke werkingen van Natrium Hydroxide in dit specifieke proces verdwijnen en zou dit ook voor kwik gelden?
De sterke basische werking van loog is na het bakken vast wel verdwenen, anders zouden we allang geen pretzels meer eten. Die kwik verdwijnt niet lijkt me, of het zou al moeten verdampen in het bakproces?
0.00002 % kwik
1 kg hiervan zou dus 0,2 g kwik kunnen bevatten (0,2 ppm) . Dat is 200 mg.

http://www.mercuryanswers.org/fish.htm
FDA has established an acceptable daily intake for mercury of 0.4 micrograms per kilogram of body weight per day. ATSDR has stated that "daily intake of methylmercury at a level of 0.3 micrograms per kilogram [of] body weight per day for extended periods up to a lifetime presents no risk of adverse health outcomes in even the most sensitive human populations (pregnant women, developing fetuses, and young children)."2

In 2003, the World Health Organization (WHO) revised its recommendation for safe intake levels for mercury in food to 1.6 micrograms per kilogram of body weight per week. In fact, the reference dose for mercury adopted by WHO is more than two times greater, and ATSDR’s is three times greater, than EPA’s reference dose. EPA’s reference dose is the lowest due to the inclusion of an extremely conservative safety factor.
Goed, wat is jouw lichaamsgewicht? 80 kg?

80 x 0,4 µg = 32 µg. Laten we zeggen dat je uit andere bronnen ook nog wel eens wat kwik binnenkrijgt (nagenoeg onvermijdelijk) en dat je nog 20 µg/dag "kan hebben" voordat je aan die FDA limiet zit.

200 mg/20µg/dag = 10 000 dagen = 27 jaar.

Als je 27 jaar met die ene kilogram zou doen (in je eentje) is er dus sowieso niets aan de hand.

En anders maar eens uitzoeken of dat kwik in dat bakproces verdampt?

:!: Deze post bevat een ernstige rekenfout, zie verderop

Moderator
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: naoh (caustic soda flakes/sodium hydroxide) gezocht?

Jan van de Velde schreef:De sterke basische werking van loog is na het bakken vast wel verdwenen, anders zouden we allang geen pretzels meer eten. Die kwik verdwijnt niet lijkt me, of het zou al moeten verdampen in het bakproces?

1 kg hiervan zou dus 0,2 g kwik kunnen bevatten (0,2 ppm) . Dat is 200 mg.

http://www.mercuryanswers.org/fish.htm

Goed, wat is jouw lichaamsgewicht? 80 kg?

80 x 0,4 µg = 32 µg. Laten we zeggen dat je uit andere bronnen ook nog wel eens wat kwik binnenkrijgt (nagenoeg onvermijdelijk) en dat je nog 20 µg/dag "kan hebben" voordat je aan die FDA limiet zit.

200 mg/20µg/dag = 10 000 dagen = 27 jaar.

Als je 27 jaar met die ene kilogram zou doen (in je eentje) is er dus sowieso niets aan de hand.

En anders maar eens uitzoeken of dat kwik in dat bakproces verdampt?
Ik weeg 85 kilo. Ik zal eerst alsnog verscheidene leveranciers vragen in hoeverre welke hoeveelheid kwik normaal is voor loog en zal vandaar uit mijn overweging maken.

Berichten: 329

Re: naoh (caustic soda flakes/sodium hydroxide) gezocht?

i-D schreef:Sodium hydroxyde

ofwel natriumhydroxide is een sterke base (kan dus met een zuur reageren to water) en wordt megaveel gebruikt voor vanalles en nog wat.

Het is sterk hydrofoob (neemt veel water op)

wordt daardoor bijvoorbeeld gebruikt om de gootsteen te ontstoppen (zoek bij google op natriumhydroxide en eigenschappen ofzo)

het is geen stofje dat heel specifiek gebruikt wordt
Dit klopt niet.

Hydro=Water Fobie=angst.

Hydrofiel neemt veel water op.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: naoh (caustic soda flakes/sodium hydroxide) gezocht?

foutje :) , nou ja, foutJE, zeg maar gerust FOUT. Sorry.

Iemand maakte me erop opmerkzaam......

0,000 02 %

dat is dus 0,000 000 2 kg/kg

dat is 0,2 mg/kg (0,2 ppm)

0,2 mg = 200 µg per kg loog.

Goed, wat is jouw lichaamsgewicht? 80 kg?

80 x 0,4 µg = 32 µg. Laten we zeggen dat je uit andere bronnen ook nog wel eens wat kwik binnenkrijgt (nagenoeg onvermijdelijk) en dat je nog 20 µg/dag "kan hebben" voordat je aan die FDA limiet zit.

200 µg/(20 µg/dag) = 10 dagen.

Dus, als je niet elke tien dagen in je eentje zo'n emmer leegmaakt zou er niets aan de hand moeten zijn.

da's natuurlijk wel even iets anders dan 27 jaar... :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer