Zwaartekracht

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 52

Zwaartekracht

Ik heb een vraag over een zwart gat en zijn zwaartekracht, ik weet niet precies bij welk sub-onderwerp het hoort dus plaats ik dit topic hier. (Als het fout geplaatst is kan een mod het dan a.u.b verplaatsen?)

Voorbij de event horizon van een zwart gat heb je een versnelling groter dan c nodig om aan het zwarte gat te ontsnappen.

Dit betekent dus ook dat je voorbij de event horizon met een versnelling groter dan c naar het zwarte gat word toe getrokken. Dat zou dus betekenen dat je met een snelheid groter dan 1 c gaat in het zwarte gat, maar volgens de relativiteits theorie kan dit niet. Wat is dan wel de snelheid van bijvoorbeeld een waterstofmolecuul in een zwart gat? 0,99999 c etc? Of is zijn snelheid 1 c omdat de normale natuurwetten die buiten een zwart gat zijn niet meer "bestaan" in het zwarte gat.

Zou iemand mij hier een uitleg over kunnen geven? Alvast bedankt :D

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.547

Re: Zwaartekracht

Voor buitenstaanders zoals wij duurt het oneindig lang voordat een vallend waterstofatoom de horizon van het zwarte gat bereikt, we zullen de aankomst niet kunnen waarnemen. Voor het atoom zelf duurt het slechts een eindige tijd voordat hij de grens bereikt, maar hij is dan helaas door getijdekrachten uiteengerukt tot een lange sliert ('spaghettificatie'). Hoe het er binnen het zwarte gat uitziet weten we niet. Er zijn vermoedelijk geen intacte waterstofatomen meer.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Zwaartekracht

Ik heb geen antwoord op je vraag maar
een versnelling groter dan c
kan niet, want c is een snelheid.

Gebruikersavatar
Berichten: 52

Re: Zwaartekracht

Ik kan mijn post niet meer wijzigen dus zeg ik het hier wel.

Ik bedoel snelheid in plaats van versnelling, dan komt het er zo uit te zien:

Voorbij de event horizon van een zwart gat heb je een snelheid groter dan c nodig om aan het zwarte gat te ontsnappen.

Dit betekent dus ook dat je voorbij de event horizon met een snelheid groter dan c naar het zwarte gat word toe getrokken. Dat zou dus betekenen dat je met een snelheid groter dan 1 c gaat in het zwarte gat, maar volgens de relativiteits theorie kan dit niet. Wat is dan wel de snelheid van bijvoorbeeld een waterstofmolecuul in een zwart gat? 0,99999 c etc? Of is zijn snelheid 1 c omdat de normale natuurwetten die buiten een zwart gat zijn niet meer "bestaan" in het zwarte gat.

Zou iemand mij hier een uitleg over kunnen geven? Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Zwaartekracht

Zie dit topic, meer in het bijzonder de discussie volgend op deze vraag.

edit: Ik geef daar een vrij abstract antwoord (alhoewel het nmm toch belangrijk is om het zich te realiseren). Het is verhelderend te bedenken dat de lichtkegel 'gekanteld is'. Dat betekent dat als je snelheid dan gaat definiëren ten opzichte van een locale Minkowski waarnemer, die zal merken dat objecten het gaat ingaat aan een snelheid kleiner dan de lichtsnelheid. Deze figuur illustreert wat ik bedoel.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 52

Re: Zwaartekracht

Van dat figuur snap ik niet echt veel, zou je het misschien wat uitgebreider kunnen uitleggen?

Als het dus zo is dat het waterstofmolecuul inderdaad met een snelheid langzamer dan c gaat, wat is zijn snelheid dan wel? Omdat er ook andere stoffen rond het zwarte gat zweven neem ik aan dat dat ook zo is binnenin het zwarte gat (voorbij de event horizon dus) dat betekent dat het waterstofmolecuul wrijving ondergaat binnenin en rond het zwarte gat waardoor het misschien wel met een snelheind 0.5c gaat.

Reageer