Booleaanse logica

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 145

Booleaanse logica

Hallo,

Vandaag kregen we Booleaanse algebra, en de leraar schreef de volgende kolom op het bord:

P----Q-----P^Q-----PvQ-------- :shock: P^ :?: Q------------ ;) P v :?: Q--------P=>Q

1----0-------0--------1---------------0----------------------1---------------0

1----1-------1--------1---------------0----------------------0---------------1

0----0-------0--------0---------------1----------------------1---------------1

0----1-------0--------1---------------0----------------------1---------------0

In de laatste kolom, P => Q, bij de derde rij (waar P=0 en Q=1) staat een 1, bij de vierde rij (als p=0 en Q=1) staat er dan weer 0

Als we nu zeggen, als P dan Q, en Q=1, dan wil dat toch niet noodzakelijkerwijs zeggen dat P ook 1 moet zijn om het te doen kloppen? Q kan toch waar zijn zonder dat P waar is? of niet?

Ik weet dat heel deze toestand nogal verwarrend is... Ik zal nog een poging doen duidelijk te maken wat ik bedoel.

Gegeven is dat P=0 en Q=1. In de kolom als P dan Q (P=>Q) moet dan ingevuld worden of de uitspraak P=>Q klopt voor het gegeven.

Als P dan Q, maar P=0. In de tabel zegt men dan:"Aha! P = 0 dus Q ook!"

Klopt dit wel? Zou P :?: Q niet beter overeenkomen met de cijfers dan P => Q?

Dan is er nog de allerlaatste bewering. In de kolom P=>Q, staat voor P=0, Q=1 en 0 genoteerd. dat P=0 wil toch niet noodzakelijkerwijs zeggen dat Q ook 0 is? Moest er staan P ;) Q, dan zou het inderdaad 0 zijn met zekerheid, maar er staat p=>Q, dus is het toch nog altijd mogelijk dat Q toch gelijk is aan 1, zelfs als P=0?

Amai, wat een warboel als ik mijn bericht zo eens bekijk. Ik hoop dat ik duidelijk geweest ben en dat jullie er aan uit kunnen.
Jan Vonk

Berichten: 226

Re: Booleaanse logica

Er is inderdaad iets fout.

Ofwel de laatste kolom is P=Q,

ofwel P>=Q is 1 in de eerste regel

Berichten: 294

Re: Booleaanse logica

ik denk dat er 0,1,1,1 moet staan

altijd zo geleerd eigelijk

P=> Q

als Q just is wil nie zegge da P just is e

simpel voorbeeld

als de lamp brand => er is licht

maar ge kunt u perfect situatie inbeelden waarin er licht is en geen lamp brand (nl dat de zon der schijnt)....

Berichten: 718

Re: Booleaanse logica

Het is inderdaad fout. P=>Q betekent hetzelfde als :shock: PvQ

Gebruikersavatar
Berichten: 145

Re: Booleaanse logica

Wie moet ik nu geloven? :shock:

Tja, alles hangt er natuurlijk van af hoe P=>Q wordt geïnterpreteerd...

Als P dan Q. Dus als P klopt(1) dan klopt Q ook(1). Als P niet klopt(0) dan is het onbepaald wat Q(0 of 1) is, want P=>Q doet geen uitspraak over het geval waarin P=0.

Als we aannemen dat P=>Q hetzelfde wil zeggen als: Als P een bepaalde waarde heeft, dan heeft Q die ook, dan klopt het wat Math zegt.

Hoe moeten we nu P=>Q interpreteren?

En ben ik aan het zeveren als ik zeg dat 0110 eigenlijk het resultaat is van een kolom P<=>Q?(als en slechts als)
Jan Vonk

Gebruikersavatar
Berichten: 145

Re: Booleaanse logica

Bert, als P=>Q hetzelfde is als :shock: PvQ, dan is ons probleem opgelost, maar hoe kom je hieraan?
Jan Vonk

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Booleaanse logica

Pollop XXIII schreef:Wie moet ik nu geloven? :shock:  

Tja, alles hangt er natuurlijk van af hoe P=>Q wordt geïnterpreteerd...  

Als P dan Q. Dus als P klopt(1) dan klopt Q ook(1). Als P niet klopt(0) dan is het onbepaald wat Q(0 of 1) is, want P=>Q doet geen uitspraak over het geval waarin P=0.

Als we aannemen dat P=>Q hetzelfde wil zeggen als: Als P een bepaalde waarde heeft, dan heeft Q die ook, dan klopt het wat Math zegt.  

Hoe moeten we nu P=>Q interpreteren?  

En ben ik aan het zeveren als ik zeg dat 0110 eigenlijk het resultaat is van een kolom P<=>Q?(als en slechts als)
=> is een implicatie; en betekent dat uit P, Q volgt, maar niet noodzakelijk omgekeerd.

Dus zoals je al zei: "Als P, dan Q".

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Booleaanse logica

P :?: Q is waar behalve als P=1 en Q=0. In alledrie de andere gevallen geldt P :shock: Q = 1.

En P ;) Q is inderdaad hetzelfde als [niet]Q :?: [niet]P.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 718

Re: Booleaanse logica

Bert, als P=>Q hetzelfde is als :shock: PvQ, dan is ons probleem opgelost, maar hoe kom je hieraan?
Dat is terug te vinden in de meeste boeken over logica (propositielogica meer in het bijzonder). Overigens zie je hieraan dat de logische implicatie nog iets anders is dan het intuitieve "uit P volgt Q", immers de uitspraak (P=>Q)v(Q=>P) is altijd waar.

Reageer